• hallonbanan

smör i ersättningen

Har fått råd av bvc att ta en klick smör i ersättningen? men glömde dock fråga vad det ska vara för sorts smör? nu har hon semester. hon äter se,per bifidus helt men inget bajs på tre dagar ändå?

• Svar på tråden smör i ersättningen
  • Annelie 76

Köp osaltat smör. De allra flesta märkena har det men du kan behöva leta lite på hyllan. Det ska också heta SMÖR, inget annat.

• Frontline

Olivolja kan man ha annars, det rådet fick vi...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • 071001

Eller rapsolja som inte smakar nästan nånting.

• Kimban

om det är för magen och bajset skull så är det väl messmör man kan ha i...

• Meus Veritas

Ot men semper bifidus är snordyrt! Jag fick rådet att ge vanlig välling o själv tillsätta laktulos som är den aktiva ingridiensen i bifidus. Finns på apoteket 50 ml för ca 40 kr. Ett tips bara som på min skrutt funkade bättre än bifidus.

• La Lola
    Meus Veritas skrev 2011-04-27 11:34:49 följande:
    Ot men semper bifidus är snordyrt! Jag fick rådet att ge vanlig välling o själv tillsätta laktulos som är den aktiva ingridiensen i bifidus. Finns på apoteket 50 ml för ca 40 kr. Ett tips bara som på min skrutt funkade bättre än bifidus.
    Fast...vi vet ju inte hur gammal Ts barn är.
    Välling bör man ju bara ge max 3 ggr per dygn (inkl gröt) o är Ts barn en liten bebis så.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hallonbanan
    La Lola skrev 2011-04-27 11:56:45 följande:
    Fast...vi vet ju inte hur gammal Ts barn är.
    Välling bör man ju bara ge max 3 ggr per dygn (inkl gröt) o är Ts barn en liten bebis så.....
    oj glömde skriva hon är snart 4 månader. tack för svar:)
  • La Lola
    hallonbanan skrev 2011-04-27 12:37:46 följande:
    oj glömde skriva hon är snart 4 månader. tack för svar:)
    Misstänkte att det var en liten plutt o de ger man ju inte välling.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mia386

messmör ska man inte ge då det innehåller för mycket salt!

vi ger vår dotter nan pro 1, och laktolos upptill, hennes mage har blivit mycket bättre med det onda, men om vi inte ger laktolus så får hon super hårt bajs. 

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • Meus Veritas

La lola och ts: laktulosen går bra att blanda i ersättning oxå. Skulle ha skrivit ersättning i stl för välling men det går itmärkt till båda två

• LillTussa

Är barnet ofta förstoppat och varit det från scratch (amning/ersättning) bör man utreda saken närmare, t ex om det kan vara mjölkproteinallergi. 
    Annars 1 tsk olja i varje flaska brukar få igång det.
    Ibland kan man behöva spä ersättningen med 10-20 ml extra vatten (råd från bvc som funkade här ett tag). Men bara om barnet äter hela flaskor. Lämnar barnet ofta ska man inte spä. Eller så ge lite extra vatten vid sidan av.

• hallonbanan
    LillTussa skrev 2011-04-27 15:41:01 följande:
    Är barnet ofta förstoppat och varit det från scratch (amning/ersättning) bör man utreda saken närmare, t ex om det kan vara mjölkproteinallergi. 
    Annars 1 tsk olja i varje flaska brukar få igång det.
    Ibland kan man behöva spä ersättningen med 10-20 ml extra vatten (råd från bvc som funkade här ett tag). Men bara om barnet äter hela flaskor. Lämnar barnet ofta ska man inte spä. Eller så ge lite extra vatten vid sidan av.
    ja det går långt mellan bajs . nu har vi fått tipset semper bifidus + smör i och  det gått tre dagar med hårdare och inte så mycket. det har gått 8 dagar innan det och när jag helammade så tog det tre veckor och fick då ge resulax en gång..vi ska  testa smör ikväll för första gången + ringa nån i morgon för mer vägledning + att jag ska fråga om vad det tycker om lactulos. tack för svar:)
  • Emmysofia

Min Bm sa nu i veckan att man kan ha i 2 tsk rapsolja till 200ml ersättning, för att "smörja" magen.

• LillTussa
    hallonbanan skrev 2011-04-27 16:37:13 följande:
    ja det går långt mellan bajs . nu har vi fått tipset semper bifidus + smör i och  det gått tre dagar med hårdare och inte så mycket. det har gått 8 dagar innan det och när jag helammade så tog det tre veckor och fick då ge resulax en gång..vi ska  testa smör ikväll för första gången + ringa nån i morgon för mer vägledning + att jag ska fråga om vad det tycker om lactulos. tack för svar:)
    Jag tycker ni definitivt bör kräva en utredning. Barn ska inte vara förstoppade i den åldern oavsett ersättning eller amning. Vi fick kämpa 21 mån innan vi fick konstaterat mjölkproteinallergi, flera månader av onödigt lidande för att ingen ville ta tag i det från bvc. 

Hoppas det ger med sig snart!

Glömde, magmassage brukar också hjälpa till, massera morgon o kväll för att stimulera tarmmotoriken samt benböj är effektivt.
Svar på tråden smör i ersättningen