• mamma91

vet hon att jag är mamma?

Hej jag har en liten tjej på snart 4 månader. hon är jätte snäll bebis gråter typ aldrig och är jätte nöjd. Men jag har börjat funderat på om hon verkligen vet att det är jag som är hennes mammaRynkar på näsan.

Jag ammade henne tills hon var cirka 2 ½ månad sen började det strula så vi var tvugna att gå över på ersättning... efter detta har jag blivit väldigt rädd att hon inte får den närhet så hon vet att jag är mamma... tycket inte hon gör någon skillnad alls på mig eller andra som hon träffar. 
    Försöker mysa så mycket det går när jag ger henne flaska och ibland får man ögonkontakt men hon tittar mäst på flaskan. har även provat att mysa hud mot hud efter maten men hon kan inte ligga still och blir ofta lite sur verkar det som.. Så snäll hur gör ni som flaskmatar??
    och är det nån mer som känner lika? är glad för alla svar och tips!!! Glad

• Svar på tråden vet hon att jag är mamma?
  • mamma91

tack :) ja jag fösöker att det bara är jag som ger henne flska men mina föräldrar och svär föräldrar vill inte lyssna på mig och säger "det gör väll inget om vi ger henne ibland hon får ju av dig hela tiden"  men jag vill egenteligen att det ska bara vara jag eller min sambo som ger mat.. men det är väll kanske vanligt att man blir överkörd av sina föräldar när man själv bara är 19 för dom vet ju alltid bäst tycker dom..

• syrena
    mamma91 skrev 2011-04-26 21:45:13 följande:
    oki.. jo men min oro börja komma när min sköterska på bvc frågade hur mycket närhet hon får och om jag själv märker någon skillnad på henne till exempel om hon tittar när jag kommer in i ett rum eller så... efter som jag hade lite svårt att trösta henne efter första sprutan.. men efter som min dotter är en väldigt nöjd bebis och nstan aldrig har gråtit så blir man ju lite osäker på vad man ska göra när hon värkligen jätte gråter... det var det som fick min tankar att sätta igång :( 
    Oki tycker att bvc sköterskan stälde en mycket underlig fråga min tös va otröstlig efter första sprutan och de sa inget på bvc om det till mig ...... min tös är oxå en mycket nöjd och glad tös gråter sällan och som jag skrev förut så kunde jag bara ama i två veckor och hon vet vem jag är ...... När jag lämnar henne på dagis gråter hon aldrig när jag går men strålar upp som en sol när jag kommer och hämtar .... så hon vet ....

Du behöver nog inte va orolig men prata med dom på bvc om det.... jag skulle nog byta bvc sköterska innan men det e jag det....
  • mamma91

mm å jag vet inte riktigt varför man ställer en sån fråga till en mamma.. men jag antar att det är för att jag är ung...så nått fel måste hon väll hitta.

• Xay1de
    mamma91 skrev 2011-04-26 21:56:20 följande:
    tack :) ja jag fösöker att det bara är jag som ger henne flska men mina föräldrar och svär föräldrar vill inte lyssna på mig och säger "det gör väll inget om vi ger henne ibland hon får ju av dig hela tiden"  men jag vill egenteligen att det ska bara vara jag eller min sambo som ger mat.. men det är väll kanske vanligt att man blir överkörd av sina föräldar när man själv bara är 19 för dom vet ju alltid bäst tycker dom..
    Att känna av vem mamma är handlar inte bara om vem som ger mat. Du ser ut på ett speciellt sätt, din röst låter speciellt, du luktar mamma...Så du kan nog med gott samvete låta någon annan ge henne mat ibland.
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • syrena
    Du får stå på dig och säga att det är din stund som du har med tösen just för att du inte kan amma längre stå på dig... de kan gulla med henne efter att du har matat henne .... det e du som e mamma och det e du som bestämmer oavset hur gammal du e
  • Empiiis

MIn dotter blev bara ammad i 1,5 vecka. Hon vet att jag är mamma.
    Jag matar henne mestadels efterosm jag är hemma med henne på dagarna (hon är 2 månader i morgon) men när hennes pappa är hemma matar han de flesta gångerna förutom på natten.

Hon är oftast nöjd och ligger och babblar och ler. När hon är ledsen(skrikig/ont i magen) duger bara jag.
    Brukar ligga och mysa med henne. Har henne i famnen/på bröstkorgen när jag ligger i soffan. Hennes huvud ligger strax ovanpå mitt hjärta + att jag buffar henne på rumpan. Då blir hon jättenöjd.

Är hon gnällig och vi ska ut med vagnen burkar jag ta mitt örngott och stoppa in i vagnen, då blir ohn tyst på en gång och ligger och snuttar.

Så absolut vet hon att jag är mamma.

Din dotter vet absolut att du är hennes mamma Glad

• smålandsmorsan
    Ja, det är säkert lätt för "utomstående" att tro att de gör en en tjänst, men om du förklarar hur du känner för dem så förstår de förhoppningsvis och respekterar ditt beslut. Och poängtera att du snart nog kommer vara mer än tacksam för deras hjälp, men just nu är det en grej för dig och din dotter. Det finns så mycket annat de kan hjälpa till med! Stå på dig så gott det går, det finns ingen mamma som är fullärd från början, jag var 34 när jag blev mamma första (och enda hittills) gången, och jag visste banne mig inte mer än nån annan för det så att du är ung ska inte vara nån ursäkt för nån att ta över. Det kanske snarare är så att våra mammor har så svårt att låta bli att ge "goda råd" i tid och otid. Man vill såklart ha goda råd om sitt barn. När man BER OM DET, inte annars .
  • Empiiis

Skulle tillägga att hennes farmor, mormor, morfar och moster också matar henne Glad

• HASP
    oki.. jo men min oro börja komma när min sköterska på bvc frågade hur mycket närhet hon får och om jag själv märker någon skillnad på henne till exempel om hon tittar när jag kommer in i ett rum eller så... efter som jag hade lite svårt att trösta henne efter första sprutan.. men efter som min dotter är en väldigt nöjd bebis och nstan aldrig har gråtit så blir man ju lite osäker på vad man ska göra när hon värkligen jätte gråter... det var det som fick min tankar att sätta igång :( 
    En gång när min son skulle vaccineras så sa sköterskan innan vi tagit sprutan "Vi skriver i hälsoboken och pratar klart och allt sånt innan vi tar sprutan ifall han blir så otröstligt ledsen att det inte går att prata efteråt. Det brukar kunna bli så!"

Så du behöver inte alls vara orolig för att det inte gick att trösta din dotter tror jag, verkar ju vara ganska vanligt.
  • Helene70
    Vilken konstig kommentar bvc-sköterskan fälldeFörvånad. Du är nog inte ensam om att inte kunna trösta ett ledset barn som just har blivit stucket av en spruta.  

Din oro bottnar i osäkerhet och har inget med närhetsbrist att göra. Jag har själv delammat och kan helt ärligt säga att det inte är någon skillnad i närheten man ger när man ammar och när man flaskmatar. I båda fallen håller du barnet till dig och ger mat. Och nej, jag klädde inte av mig och la mig hud mot hud när jag ammade utan i stället slängde jag fram bröstet och satt och surfade eller tittade på tv medans barnet åt för glatta livet. Mer närhet, my ass! 
Svar på tråden vet hon att jag är mamma?