• mamma91

vet hon att jag är mamma?

Hej jag har en liten tjej på snart 4 månader. hon är jätte snäll bebis gråter typ aldrig och är jätte nöjd. Men jag har börjat funderat på om hon verkligen vet att det är jag som är hennes mammaRynkar på näsan.

Jag ammade henne tills hon var cirka 2 ½ månad sen började det strula så vi var tvugna att gå över på ersättning... efter detta har jag blivit väldigt rädd att hon inte får den närhet så hon vet att jag är mamma... tycket inte hon gör någon skillnad alls på mig eller andra som hon träffar. 
    Försöker mysa så mycket det går när jag ger henne flaska och ibland får man ögonkontakt men hon tittar mäst på flaskan. har även provat att mysa hud mot hud efter maten men hon kan inte ligga still och blir ofta lite sur verkar det som.. Så snäll hur gör ni som flaskmatar??
    och är det nån mer som känner lika? är glad för alla svar och tips!!! Glad

• Svar på tråden vet hon att jag är mamma?
  • mamma91

nojjig vet jag inte om jag är men jag är väll kanske rädd att göra fel.. är inte alla det med första barnet?

• mamma91

oki.. jo men min oro börja komma när min sköterska på bvc frågade hur mycket närhet hon får och om jag själv märker någon skillnad på henne till exempel om hon tittar när jag kommer in i ett rum eller så... efter som jag hade lite svårt att trösta henne efter första sprutan.. men efter som min dotter är en väldigt nöjd bebis och nstan aldrig har gråtit så blir man ju lite osäker på vad man ska göra när hon värkligen jätte gråter... det var det som fick min tankar att sätta igång :( 

• mamma91

finns det ingen mer som nån gång känt samma oro???

• mamma91

tack :) ja jag fösöker att det bara är jag som ger henne flska men mina föräldrar och svär föräldrar vill inte lyssna på mig och säger "det gör väll inget om vi ger henne ibland hon får ju av dig hela tiden"  men jag vill egenteligen att det ska bara vara jag eller min sambo som ger mat.. men det är väll kanske vanligt att man blir överkörd av sina föräldar när man själv bara är 19 för dom vet ju alltid bäst tycker dom..

• mamma91

mm å jag vet inte riktigt varför man ställer en sån fråga till en mamma.. men jag antar att det är för att jag är ung...så nått fel måste hon väll hitta.

• mamma91

ja denna oro hade jag inte innan den kommenatren å det kanske inte är så konstig  och det hjälpte ju inte att barnmorskan som oxå va med frågade när bvc sköterskan gått ut "Ammar du? "  då förkladarde jag hur det var och fick svaret tillbaka "jaha men då kankse hon inte vet vem som är mamma"
    dettta har satt igång många tankar hos mig å jag kan ju inte sticka under stolen att det sårade mig väldigt mycket.. efter det så undrar jag varje dag om jag gör rätt typ ligger hon för mycket i babygymmet eller baby sittern.. 

• mamma91
    Jag o Kian skrev 2011-04-26 22:44:04 följande:
    Jag har slutat amma min lilla kotte då vi haft så mycket strul med hans mage...eller det började med att inte fick nog med mjölk och sen ville han helt enkelt inte så han får ersättning och jag har frågat mig själv flera ggr om jag tar ifrån honom nåt? Att han kanske inte riktigt vill ty sig till mig som andra mammor och barn gör och att han kanske inte "känner igen mig"... Fast han själv inte alltid ville amma...men just nu så ammas det inget då vi förösker få honom bra i magen. På sjukhuset säger dom att han har kolik, och vi kör även mjölkfri kost då det undelättar för magen. Men....han får riktiga "ledsen attacker" och är helt otröstlig, det spelar ingen roll vad jag eller min sambo gör. Så ibland gråter han sig helt utmattad så han somnar och det gör ont. Och jag har fått för mig att han far illa av att gråta sig till sömns och att han inte känner sig trygg med mig...
    då vet du hur jag känner.. försöker mysa så mycke jag kan med min dotter men hon vill mäst stå upp eller sitta i knät å prata :) jätte gulligt men jag vill ju att hon ska kunna ligga och mysa oxå.. hon kan ju mysa alltså om hon är trött och somnar ibland i famnen men hon sträcker på sig å vrider på huvudet jätte mycke oftast..
  • mamma91

nej det har vi verkligen inte.. det är jag som är hemma med henne.. efter som min sambo jobbar borta på veckorna så är det vi som är hemma själva.. brukar sova hemma hos min mamma ibland när det blir ensammt och då brukar hon ta min dotter på morgonen ibland så jag får lite sov morgon sen har hon även varit barnvakt 2 gånger när jag och min sambo varit ut.

• mamma91
    Lady Namárië skrev 2011-04-26 23:19:16 följande:
    Men herregud, vilken korkad kommentar! Jävla dumheter, rent ut sagt. Den människan skall du definitivt inte har mer att göra med.

Självklart vet ditt barn att du är mamma. Hon känner igen din röst och vet hur du luktar. Anknytning sitter faktiskt inte enbart i bröstmjölken.

Och det är dessutom  inte ett dugg konstigt att en fyramånaders blir otröstlig en stund efter en spruta som gör ont.
    mamma91 skrev 2011-04-26 21:29:57 följande:
    Försöker mysa så mycket det går när jag ger henne flaska och ibland får man ögonkontakt men hon tittar mäst på flaskan. har även provat att mysa hud mot hud efter maten men hon kan inte ligga still och blir ofta lite sur verkar det som.. Så snäll hur gör ni som flaskmatar??
    och är det nån mer som känner lika? är glad för alla svar och tips!!! Glad
    Du behöver inte ha ögonkontakt med henne hela tiden medan du matar. Om du har henne i famnen eller ligger nära henne hör hon ditt hjärta slå och känner din kroppsvärme. Om du känner att du vill ha henne nära längre stunder kan du testa om hon gillar att bäras i sjal. Ett annat bra sätt att få mycket hudkontakt är babymassage.
    baby massage får hon varje kväll innan vi sätter på pyjamasen :) ska köpa en sjal och prova.. då kan hon ju vara med när mamma dammsuger eller städar istället för att ligga i babygymmet :)

Svar på tråden vet hon att jag är mamma?