mamma91 skrev 2011-04-26 21:29:57 följande:
Hej jag har en liten tjej på snart 4 månader. hon är jätte snäll bebis gråter typ aldrig och är jätte nöjd. Men jag har börjat funderat på om hon verkligen vet att det är jag som är hennes mamma
.
Jag ammade henne tills hon var cirka 2 ½ månad sen började det strula så vi var tvugna att gå över på ersättning... efter detta har jag blivit väldigt rädd att hon inte får den närhet så hon vet att jag är mamma... tycket inte hon gör någon skillnad alls på mig eller andra som hon träffar.
Försöker mysa så mycket det går när jag ger henne flaska och ibland får man ögonkontakt men hon tittar mäst på flaskan. har även provat att mysa hud mot hud efter maten men hon kan inte ligga still och blir ofta lite sur verkar det som.. Så snäll hur gör ni som flaskmatar??
och är det nån mer som känner lika? är glad för alla svar och tips!!!
Åh, hjärtat - det vet hon absolut! Tänk att ni delat kropp under nio långa månader och sedan spenderat massa tid med varandra, hon kan dina hjärtslag, din andning, din röst utan och innan! Sen tror jag iofs inte något så litet barn gör nån skillnad på vuxna, så länge de får mat och är torra i rumpan så är de rätt nöjda, ammade eller ej!! Men jag vet också hur viktig den där jä**a amningen är, det känns som att det är enda kontakten mellan en mor och hennes barn, men så är det ju faktiskt inte. Jag ammade som du min dotter i två-tre månader tills det inte gick längre, och jag kände sån enorm besvikelse över detta och kände mig totalt usel som morsa. Men ju äldre hon blev desto mer märkte jag att vi hade jättebra kontakt, kanske t.o.m. bättre än de som mest såg morsan som en matstation
. Och så tacksam man har varit när de som ammat beklagar sig över att barnet äter varannan timme hela nätterna i upp emot ett år, medans jag själv fått ganska god nattsömn sedan dottern var några månader gammal. Inget ont som inte har nåt gott med sig
. Hoppas det kan vara något som du kan ta till dig och få lite tröst av. Ni kommer dela ett helt liv tillsammans som mor och dotter! Och tills du känner dig lite bättre så gör flaskmatningen till din och din dotters stund, låt ingen annan göra det tills du ber om det. Det hjälpte iaf mig att känna att det var vår stund även om det inte var med hjälp av mina tuttar
.
Lycka till med allt!