Inlägg från: Novaliesmamma |Visa alla inlägg
  • Novaliesmamma

Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?

Jag har vänner som låter sina treåringar gå ut och leka själva. Jag bor i bostadsrätt (bv) med uteplats med en lekplats 2 meter ifrån uteplatsen. Jag skulle aldrig låta min dotter leka själv! Hon är iof bara 2 men jag passar ofta min systers 7 åriga dotter och hon får inte heller gå ut själv! Min syster fick sig en utskällning när hon lät sin dotter gå till grannen själv. Grannen bodde på andra sidan gatan i ett villaområde. Jag är inte överbeskyddande men för helvete, håll koll på era barn!

• Novaliesmamma

Visst, några ser mig kanske som överbeskyddande men jag kan inte slappna av om jag inte vet att min dotter är 100% säker! Tänk om ditt barn klättrar i ett träd, faller flera meter och bryter något eller får hjärnskakning? Tänk om en pedofil tar kontakt med ditt barn? Tänk om ditt barn faller i grupptryck och ger sig iväg med sina kompisar till andra sidan stan? Better be SAFE than SORRY!

• Novaliesmamma
    vittra skrev 2011-04-25 20:05:10 följande:
    Eh menar du att du skällde ut din syster för att hon lät ett skolbarn gå själv till grannen?! Ursäkta men vad tror du händer i skolan när ni inte är där och passar hennes minsta steg..?
    Novaliesmamma skrev 2011-04-25 18:55:48 följande:
    Visst, några ser mig kanske som överbeskyddande men jag kan inte slappna av om jag inte vet att min dotter är 100% säker! Tänk om ditt barn klättrar i ett träd, faller flera meter och bryter något eller får hjärnskakning? Tänk om en pedofil tar kontakt med ditt barn? Tänk om ditt barn faller i grupptryck och ger sig iväg med sina kompisar till andra sidan stan? Better be SAFE than SORRY!
    Du ska alltså springa henne i hälarna under hela uppväxten och skydda henne från allt ont?? Lycka till... och det värsta av allt, du tycks inte ens fatta själv hur hysteriskt överbeskyddande du låter!
    Hmm.. Jag är väll precis som min mamma var mot mig. Min mamma blev utsatt för övergrepp när hon var liten och det gjorde att hon blev extremt överbeskyddande mot mig och mina syskon och är det fortfarande (jag är 22 nu). Jag fick inte gå själv till skolan förrän jag var 11. När folk sov över hos oss brukade hon låsa dörren till mitt rum, jag fick aldrig vara ensam med en manlig släkting, jag fick aldrig sova över hos en vän eller släkting osv.

Jag testade mammas gränser ibland men aldrig så att det gick över gränsen! Jag gjorde alltid som hon sa och jag förstod henne till 100% och jag älskar henne för att hon var så överbeskyddande och kämpade för att jag skulle vara trygg! Min mamma levde för sina barn, precis som jag lever för min dotter och om jag är "överbeskyddande" så är det för att hon är mitt liv och jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände henne något som jag hade kunnat förhindra! Visst tycker min sambo (dotterns pappa) och farföräldrarna att jag är irriterande/jobbig/paranoid/hysterisk men jag bryr mig inte ett jävla dugg.
  • Novaliesmamma
    vittra skrev 2011-04-25 20:55:36 följande:
    Det din mamma blev utsatt för är något fruktansvärt, som hon borde ha bearbetat långt innan hon lät det gå ut över sina egna barn. På grund av att hon inte tagit tag i det så påverkar det alltså även hennes barnbarn negativt, och du tycker inte det är ett dugg konstigt? Du bryr dig inte att dina barn blir lidande för något din mamma råkade ut för?? Det är inte sunt att leva för sina barn på det sättet, och det låter tragiskt att du anpassade hela din uppväxt för att vara henne till lags. Det innebär att du kvävde din egen självständighetsutveckling och dina egna behov. Kan du inte ens en gnutta förstå hur tokigt det låter? Snälla gör inte samma mot dina egna barn...

Förstår du inte hur tokigt det är att hindra sina barn att sova över hos kompisar, att låsa in dem i sovrummet och inte kunna lämna dem själva med släkt och vänner?! Det gör inte människor trygga att bli behandlade på det sättet, det gör dem otrygga!
    Min mamma ville skydda sina barn, vad är det för fel med det? Jag blev inte skadad, inte mina syskon heller. Vi är hur lyckliga som helst och vi har aldrig blivit utsatta för övergrepp eller liknande. Men vi har lärt oss att alltid vara försiktiga! Det enda "negativa" är att jag inte vågar gå ut själv när det är mörkt, inte följer med främlingar efter krogen, inte dricker när jag är ute.

Jag tar tillbaka "jag är väll precis som min mamma var mot mig". Visst kommer min dotter att få vara ensam med släktingar och vänner (som jag litar på). Jag kommer inte låsa dörren till hennes sovrum heller. Men jag skulle aldrig kunna byta hennes blöja när någon ser på (förutom pappan, min mamma o mina systrar), enda sedan hon var nyfödd har jag bytt hennes blöja i toaletten med dörren låst om det fanns folk hemma. Samma sak gäller om hon ska bada eller duscha naken. Min dotters farmor badade henne en gång bakom min rygg och fottade henne. Jag trodde att jag skulle dö. Jag får ont i magen när jag ser små barn springa runt nakna på stranden.

På detta sättet skyddar jag min dotters INTEGRITET. (Jag kommer inte ifrån något arabland och jag är inte muslim. Så religion har ingenting med detta o göra.)

På vilket sätt skadar jag min dotter genom att sitta på en bänk och titta på när hon leker?
  • Novaliesmamma

suuuuuck!! Ni får det att låta som att jag har blivit hjärntvättad i en jävla sekt eller något. Menmen, visst! I mina ögon är jag bara en normal, osjälvisk 22 årig mamma som lever för sitt barn och inte har mycket till fritid för alla mina intressen kretsar runt min dotter (hennes aktiviteter, hennes kläder osv).

Stackars mig som har blivit psykiskt sjuk av min mammas överbeskyddande beteende, buhu! Jag har alltid fått höra att jag är en hönsamamma, men tydligen har de fel för jag är en psykiskt störd mamma.

Nu kan jag inte skriva mer för jag måste lägga mig brevid min dotters säng och räkna alla hennes andetag. (Skämt å sido). Men tack för mig! Och ta nu hand om ungarna annars kommer psykiskt störda jag och slår er på fingrarna :) SKÄMTAR. :)

Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?