• PruttPottan

Hur hade Du gjort?

Handen på hjärtat nu.

Det finns EN bil i hushållet. Mer behov finns inte så annat är ovidkommnde.
    Det går inga bussar dit ni bor. Alla andra alternativ är inte relevanta såsom att man inte ska bo på landet m.m.m.m.m.

Alla nycklar till bilen lägger av. Bilen går inte att låsa upp vare sig med nyckel eller dosa.
    Det är inga fel på nycklarna. Detta har bilfirman konstaterat.
    Det är bilen som inte svarar helt enkelt.

Det går inte att krossa rutan, inte ens med en slägga. Tyvärr finns ingen glashammare att tillgå och kommer inte att gå att få fram föränn tidigast imorgon.

Barnvagnen står i bilen så en promenad hem längst en hårt trafikerad väg är uteslutet.
    Gå hem utan barnvagn är också uteslutet då det är en bra bit hemifrån. Och det finns ett par matkassar som måste hem.
    Barnet är 1,5 år.

Hade du gått med på att åka med ditt barn utan bilbarnstol i baksätet för att ta er hem?

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 21:34
    Att ringa någon finns heller inte med då det inte finns någon vi känner som har en bilbarnstol.

Taxi som en del säger kunde varit ett alternativ, jag är dock inte säker på att de har bilbarnstol om de ens hade öppet.
  • Svar på tråden Hur hade Du gjort?
  • Cecci78
    PruttPottan skrev 2011-04-21 07:25:26 följande:
    Absolut inte, men det vore kul att höra om fler resonerar som vi. Detta var ett värsta scenario som vi aldrig ens kunde drömma om och bilen står kvar på parkeringen.

Hur menar du vinklat?
    vinklat tex genom att du säger att man måste vara utan mat när man sedan kommer hem utan just de matkassarna, se inlägg ovan

sen, rent teoretiskt, skulle det ju kunna vara så att man inte alls kommer hem om man krockar, barnet är ju inte fast på något sätt i bilen, det går inte bälta en så liten med bara bilbältet, det åker av vid en krock
  • PruttPottan
    Cecci78 skrev 2011-04-21 19:12:22 följande:
    Ja i den situationen hade jag verkligen inte satt mig i en bil med barnet utan bilstol! Sen antar jag att det inte var alla ens förnödenheter som fanns i de matkassarna, vanligtvis har man ju något hemma i kylen/skafferiet/frysen...
    Nej, det fanns inte mycket i några skåp eller kylar faktiskt. Jag kan bara äta viss mat för tillfället och den var slut.
    Det var tillräckligt i kassarna för att inte lämna dem.
  • PruttPottan
    Cecci78 skrev 2011-04-21 19:14:03 följande:
    vinklat tex genom att du säger att man måste vara utan mat när man sedan kommer hem utan just de matkassarna, se inlägg ovan

sen, rent teoretiskt, skulle det ju kunna vara så att man inte alls kommer hem om man krockar, barnet är ju inte fast på något sätt i bilen, det går inte bälta en så liten med bara bilbältet, det åker av vid en krock
    Hur ska man se på det då det faktiskt var tomt hemma på mat?  Vet inte hur sanningen kan bli vinklad?

Rent teoretiskt så skulle man ju kunna bli ihjälkörd också när man är på väg hem med en bångstyrg unge på armen, faktiskt.
    Nu kommer detta aldrig bli ett alternativ för oss när det handlar om denna sträckan, men alla är olika och det är intressant att höra hur andra hade gjort, faktiskt.
  • Minisen

Matkassarna skulle iofs. kunna åka hem med bilen utan barnstol och sen kan man bära barnet hem...
    Hur långt pratar vi om?

• Cecci78
    Minisen skrev 2011-04-21 22:15:53 följande:
    Matkassarna skulle iofs. kunna åka hem med bilen utan barnstol och sen kan man bära barnet hem...
    Hur långt pratar vi om?
    bästa förslaget hittlls!
  • PruttPottan
    Minisen skrev 2011-04-21 22:15:53 följande:
    Hur långt pratar vi om?
    3 mil
  • kokos

JAAAAAAAAA!

Jag satt på akuten efter ett besök med min 2åring som hade falsk krupp. Vi ska hem.... MIn man är hemma med minsta ingen av oss har körkort eller bil. jag ringer taxi, 4 olika bolag och ingen har med barnbilstol! Klockan är 3 på natten!

Tog en taxi utan. Vad skulle jag göra?? Gå hem?? Säkerhet är säkerhet men ibland får man värja.....

• PruttPottan
    kokos skrev 2011-04-22 07:36:55 följande:
    JAAAAAAAAA!

Jag satt på akuten efter ett besök med min 2åring som hade falsk krupp. Vi ska hem.... MIn man är hemma med minsta ingen av oss har körkort eller bil. jag ringer taxi, 4 olika bolag och ingen har med barnbilstol! Klockan är 3 på natten!

Tog en taxi utan. Vad skulle jag göra?? Gå hem?? Säkerhet är säkerhet men ibland får man värja.....
    Det bekräftar det jag inte än hunnit kolla upp, att alla taxibolag inte har bilbarnstool om man inte förbeställer i god tid.

Dessutom har vi bara 2 bolag i vårt område varav ett stänger sin växel på eftermiddagen =)
  • kokos
    PruttPottan skrev 2011-04-22 10:25:47 följande:
    Det bekräftar det jag inte än hunnit kolla upp, att alla taxibolag inte har bilbarnstool om man inte förbeställer i god tid.

Dessutom har vi bara 2 bolag i vårt område varav ett stänger sin växel på eftermiddagen =)
    Vi bor i Stockholm av alla ställen och ändå fanns inte en enda bil med bilbarnstol Förvånad Någon borde finnas nattetid tycker man.....
  • cicci85
    kokos skrev 2011-04-22 10:46:43 följande:
    Vi bor i Stockholm av alla ställen och ändå fanns inte en enda bil med bilbarnstol Förvånad Någon borde finnas nattetid tycker man.....
    Jag har hört av flera att det kan vara svårt att få tag på taxi med bilbarnstol i sthlm. Jag bor i Uppsala och åker mycket taxi i jobbet, där har alla bilar fästremmar för bilbarnstol fastsatta.
  • PruttPottan
    kokos skrev 2011-04-22 10:46:43 följande:
    Ja, där åker ju folk mer taxi inbillar jag mig. Häromkring finns det inte många hushåll utan bil
  • Thursday

Jag hade naturligtvis ringt bärgare/låssmed som hjälpt oss att ta oss in i bilen.

• Hannah76
    PruttPottan skrev 2011-04-21 07:25:26 följande:
    Absolut inte, men det vore kul att höra om fler resonerar som vi. Detta var ett värsta scenario som vi aldrig ens kunde drömma om och bilen står kvar på parkeringen.

Hur menar du vinklat?
    Att alla alternativ är borta eller omöjliga i din ts.

Vilken bil har okrossbara fönster? Var stänger ett taxibolag? När har man aldrig någon att ringa? Osv.
  • PruttPottan
    Hannah76 skrev 2011-04-22 18:12:07 följande:
    Att alla alternativ är borta eller omöjliga i din ts.

Vilken bil har okrossbara fönster? Var stänger ett taxibolag? När har man aldrig någon att ringa? Osv.
    Ja, om man frågar bilfirman/verkstaden som hade 2 gubbar ute så gick det inte.

Taxibolag stänger på små orter. Bara förbeställd trafik som gäller.

Vem skulle vi ha ringt? Någon som skulle åkt 20 mil menar du? Och som mest troligt inte alls var hemma utan på jobbet vilket de inte kan lämna.

Inget är omöjligt men det var de förutsättningarna som fanns.
  • Linastrumpan

Tja, det är ett knepigt scenario men jag hade tvekat att åka med barnet obältat i alla fall. jag hade ringt taxi i första hand och kollat med dem. annars hade jag försökt lifta med någon barnfamilj som hade en bilstol. Jag antar att ni stod på en parkering utanför en mataffär och säkert fanns där någon annan med småbarn som hade kunnat skjutsa hem mot betalning.....

Ang taxi utan bilstol i stockholm så har jag fått tag på det väldigt smidigt o enkelt de gånger jag varit tvungen att åka till akuten med mina barn (o det är många gånger) även mitt i natten. Sist tog det 3min från det jag ringde, taxi stockholm har bilstol i de flesta av sina bilar så jag antar att du anso81 hade maximal otur att inte få tag i en enda bil.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Hur hade Du gjort?