Jag vill ha halva vårdnaden.Vad måste jag göra?
Jag har samma upplevelse som du bakom mig och ska egentligen inte ge några råd, men följande reflektioner gör jag:
Socialstyrelsen har gett ut en skrift gällande växelvist boende för barn under 18 månader. I den avråder man bestämt från mer än en "huvudperson" för barnet och övernattningar är inte aktuellt. Denna skrift används som manual av alla socionomer, domare och annat folk som kan komma att fatta beslut om vårdnad. Huruvida det är mamman eller pappan som ska vara huvudperson för barnet är oväsentligt enligt socialstyrelsen, åtminstone efter amningsperioden. Som "vanlig" människa kan man väl iofs tycka att det är rimligt att mamman är huvudperson under barnets första månader.
När mammans förädradagar är slut är det rimligt att man byter roller. Pappan blir huvudperson och mamman träffar barnet ofta och kortare perioder (några timmar).
Men, du och mamman har såklart möjlighet att bestämma er för vad som helst. Om ni vill börja med övernattningar etc så är det ingenting som hindrar detta. Det är alltid ni som bestämmer så länge ni kan komma överens.
Men, det är ju där skon alltid klämmer - att man inte kommer överens.
Så, jag håller med några av föregående inlägg: håll ut. Grundregeln är alltid gemensam vårdnad och om ni skulle hamna i tingsrätten finns det ingenting som talar för att du inte skulle få hälften av vårdnadsansvaret. T o m om du säger att du inte vill så kommer tingsrätten sannolikt att döma gemensam vårdnat. Så krasst ser man på barnets rätt till båda sina föräldrar - t o m om det finns missbruk och kriminalitet i bilden.
Min erfarenhet säger mig att det blir lättare att komma överens när mammans föräldradagar tagit slut, och ännu lättare blir det den dagen barnet skolats in i barnomsorg eftersom det då finns fler huvudpersoner än bara föräldrarna och det blir helt rimligt att ha ett växelvist boende. Det blir ganska naturligt.
Det enda som förbryllar mig i din historia är att hon helt plötsligt flyttade till en annan ort. Hur gick det till? Har du gått med på hennes flytt av barnets folkbokföringsadress?
Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och din dotter, och jag är helt säker på att du kommer att få igenom ditt önskemål om 50/50, på sikt.