ADHD - concerta - Hur mycket på en dag?
Startar denna tråden efter en annan tråd jag skriver i, då jag undrar vad som är "vanligt" att äta i mg när det gäller concerta. Har en sambo som äter 36 varje morgon. Hur mycket äter du/någon du känner?
Startar denna tråden efter en annan tråd jag skriver i, då jag undrar vad som är "vanligt" att äta i mg när det gäller concerta. Har en sambo som äter 36 varje morgon. Hur mycket äter du/någon du känner?
Men shit, måste jag skriva ut någon från en annan tråd för att få svaret på frågan hur mycket man äter?
Ja, han äter en låg dos för att han vet hur han ska hantera sig själv, han har gått på kbt o liknande i flera år o även klarat sig utan medicin i flera år. Men som sagt:
Denna tråden handlar INTE om min sambo utan om
Hur mycket concerta äter du/någon du känner per dag?
Ok.
Alla äter olika. Doseras efter individens upplevelse av effekt och biverkningar.
Finns ingen standard som det finns med andra läkemedel som man doserar efter vikt t.ex.
Så shit det finns inget generellt svar, shit asså.
Jag gick på 72mg.
Är från min tråd som frågan kom upp, min man äter 54mg på morgonen och sen 18mg lite senare, men ibland tar han 2x54 för att klara jobbiga dagar utan läkarens vetskap villket jag inte känner mig bekväm med. Men läkaren går inte att prata med överhuvudtaget om att försöka hitta en dos som fungerar även när det är långa och röriga dagar. Hon är bara insöad på max 36mg, så bara att ha fått 54+18 är ett mirakel som krävde att vi hade många argument.
Min son på 15 år äter 54 mg
18 mg
54mg+36mg
Kvinna, 75 kg.
Eller nä, jag skulle inte svarat ser jag. Du vänder dig till de som har ett missbruk av concerta och det har inte jag.
ja tar 54 mg varje morgon sen nåra till under dagen för den goda sakens skull! får de inte utskrivet av nån så ja doserar mej sj efter mitt välmående ;)
min dotter på 13år äter 54mg per dag.sonen 16år äter 36mg per dag..
Min dotter, 15 år och 60 kg äter 36 mg varje morgon.
54 på morgonen och 18 vid lunch.
Sambon har ätit 36, men testar nu ritalina pga trötthet
108-162 mg, ibland 216 mg, alla tabletter delade på givetvis - fast det är inte ordinerat av läkare bör jag nog påpeka. Svårt att sova blire dock! ;)
Jag hade 216 mg per dag delat på 2ggr. På morgonen 108 mg och samma vid kon14 ungefär, haft det så i 20 år men fick chocken när jag var hos läkaren förra veckan. De skulle halvera dosen och jag sa att då kommer jag få rätt stor rastlöshet och ångest. Då kom dom fram till elvanse skulle vara bra börja på 30 mg och sen åka till 60 och max 100 mg men har provat både 30 60 och 90mg men bara en jäkla ångest. Vart vänder man sig då när man haft bra medicinering i 20 år och nu har det kommit nån form av maxdos på 72 mg concerta vilket startar en ångest och rastlöshet utan dess like