Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Vad vet du om Listeria?

Undvika färskost? Vad är det för trams? Det intressanta är ju om den är pastöriserad eller inte.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    GreteP skrev 2011-04-13 21:02:12 följande:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Ja? Opastöriserad  - oavsett sort. De allra flesta färskostar ÄR pastöriserade - Philly, Cantadou osv.... Kan du säga en enda färskost som är opastöriserad? Kanske kan du hitta nån i en saluhall, handgjord från Frankrike - men inte någon industritillverkad på ICA.
  • Linda1976
    GreteP skrev 2011-04-13 21:04:59 följande:
    TRAMS???????????????????????? Skrikandes Ibland kan du inte vara säker på att den är pastoriserad tillräkligt länge, tillräkliga temperaturer osv...färskost är en klar smittokälla.
    Så du menar på allvar att det är en risk med Philly, Creme bonjour osv? Industritillverkad färskost gjord på pastöriserad mjölk. Nej, vet du vad. Det är INGEN risk, whatsoever.
  • Linda1976
    Aquavit skrev 2011-04-13 21:10:55 följande:
    Camembert är en mögelost (ej färskost) och ska undvikas.
    I fallet med färskosten står ju tydligt att den var gjord på opastöriserad mjölk.
    Precis.
  • Linda1976
    GreteP skrev 2011-04-13 21:25:56 följande:
    Men hur förekommer fallen??? Fusk och felsäkerhet finns i varje företag...dumt att tänka, det här händer inte med mig och absolut inte via färskost. Man får inte ens sälja opastöriserad färskost i Sverige men ändå förekommer det svenska fall där livsmedelshateringen har inte gått rätt till. Du kan aldrig vara 100 på att osten är pastöriserad även om det står så förpackningen. Brott förekommer och Listeria utbrott sker via just OST, som egentligen ska vara pastöriserad.
    Sök hjälp för dina tvångstankar, det behövs.
  • Linda1976

Är tråden konstig - ser inte alla sidor och den hoppar hit å dit??

• Linda1976
    La Lola skrev 2011-04-14 07:50:58 följande:
    O nu är inläggen tillbaka men quizzet borta....?......
    Big brother is watching you......  
  • Linda1976
    GreteP skrev 2011-04-14 18:47:06 följande:
    Jag orkar inte mer att diskutera det! 10 pers mot 1, jag ger upp. Kanske jag överdriver.......är på bättre humör idag och mer positivSkrattande Solen gör sitt jobbSolig

Egentligen är jag bara så envis och överdriver ibland! Blev bara arg igår över kommentaren " sök tvångsvård"....

Ha det bra!
    Tvångsvård sa jag aldrig, men ja - nån terapi mot dina tvångstankar tror jag skulle göra dig gott. Tror man inte att Arla klarar av att sköta pastöriseringen, då behöver man hjälp. 
  • Linda1976

...eftersom de orostankarna förmodligen står för nåt annat.

Svar på tråden Vad vet du om Listeria?