Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vem "uppfann" alverna?

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-15 14:40:10 följande:
    Halvalv.
    halvalv-halvwraith? Hmm.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Pentagram skrev 2011-04-15 14:59:47 följande:
    En wraith är en gast (spöklik odött monster). Det är möjligt att Dorian hänsyftade till ringwraiths (ringvålnader/nazgûler) med tanke på denna tråds koppling till Sagan om Ringen...

Huruvida han åsyftade att Teyla är enlivskraftssugande odöd fasa som härjar i nattens timmar eller bara antagligen inte kommer att uppvisa några särskilda ålderstecken låter jag vara osagt.
    Å ni halvnerdar... Teyla är en karaktär från Stargate Atlantis, där de elaka fienderna i serien är ett slags livssugande rymdvampyrer som kallas Wraiths. Och som Hon med det långa störiga nicket har som avatar. :)

http://www.google.com/search?q=sga+wraiths&hl=sv&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1UKoTfSrNM-Sswb-5M2QCA&ved=0CEQQsAQ&biw=1260&bih=875
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 15:06:44 följande:
    Å ni halvnerdar... Teyla är en karaktär från Stargate Atlantis, där de elaka fienderna i serien är ett slags livssugande rymdvampyrer som kallas Wraiths. Och som Hon med det långa störiga nicket har som avatar. :)

www.google.com/search?q=sga+wraiths&hl=sv&prm...
    (Om ni tittar noga bland bilderna ser ni också en bild på Teyla, klicka på den och ni kan läsa mer om karaktären som vår kära meddebattör tagit namn efter.) Glad
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 15:26:21 följande:
    Jaja, fast iofs, jag är snygg iaf. Man behöver inte vara smart då.
    Hahaha, ehm, nåja. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 15:27:26 följande:
    Ni är så inte allmänbildade.
    Alla kan inte vara fullblodsnerdar. :)
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 15:36:55 följande:
    Halvblod är dåligt.
    Mmm, sant, det ska vara minst kvartsblod. ;)
  • Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2011-04-15 16:47:44 följande:
    han blev ju kränkt ju! fatta att dom talade om slutet... vad som hände med ringen och sa. jag själv var helt förtvivlad när varan historielärare sa att titanick sjönk... jag menar hallo alla hade kanse inte sett filmen ennu ju..
    Ahem. Det stavas KRÄNCKGHT på FL, tack så mycket! :P
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2011-04-16 10:27:38 följande:
    Nu var ju frågan vem som var först med just Alver. Att det funnits liknande saker i historien tidigare (alfer, älvor osv) är därmed inte det relevanta. För ja, det har funnits liknande innan i massor av berättelser från jordens alla hörn och just Tolkien tog ju mycket från nordisk mytologi. Men just Alverna så som de är i Fantasy var han nog faktiskt först med även om de är inspirerade av annat.
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, Tolkiens alver har mer gemensamt med de keltiska sidhe än med fornnordiska alfer. Annat än namnet då.
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2011-04-17 11:51:03 följande:
    Nu tänkte jag iof Tolkiens böcker i stort och inte specifikt alverna, men ja, när det kommer till den biten håller jag med dig :)
    Tolkien var mer inspirerad av finska fornmyter än av nordiska (nej, det är inte samma sak). Namnet Gandalf kommer från just finska fornmyter (kan ha varit Kalevala kanske?), och besitts av en dvärg om jag förstått det hela rätt.
  • Dorian Ertymexx
    Mornie Alantie skrev 2011-04-17 14:59:30 följande:
    Å andra sidan kommer namnen på ett antal av dvärgarna i The Hobbit mer eller mindre direkt från Völuspa.
    Där ser man. Visste jag inte.
  • Dorian Ertymexx
    Mornie Alantie skrev 2011-04-17 19:10:36 följande:
    Och jag visste inte att Gandalf var finskt. Man kanske kan anta att herr Tolkien var ganska väl bevandrad i många mytologier.

Här är några dvärgnamn från Völuspa:

Durin (en av de första dvärgarna, mycket kraftfull)
    Dvalinn
    Bívörr
    Bávörr
    Bömburr
    Nóri
    Þráinn
    Þorinn
    Þrór
    Fíli
    Kíli
    Fundinn

Nu när jag kollade upp det igen hittade jag dessutom dvärgen Gandálfr. Betydelsen är inte säker men en tolkning är "elf of sorcery".
    Det kanske var därifrån Gandalf kom då. Jag minns inte allt jag lärt mig perfekt, så jag kan ha felat i minnet där. Men ja, det var en dvärgmagiker, så mycket minns jag.
  • Dorian Ertymexx
    entity skrev 2011-04-18 04:08:03 följande:
    Alvernas språk är ett hopkok av flera nordiska språk och influenser från dessa om jag inte missminner mig :) 
    Det har även gaeliska, finska och en del andra influenser vad jag minns.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?