Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vem "uppfann" alverna?

Teyla Emmagan skrev 2011-04-14 11:54:35 följande:
    Det vet du inget om.
    Jo. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    CrazyChristina skrev 2011-04-14 13:38:51 följande:
    Alver kommer från den nordiska mytologin.
    Ehm, inte enbart nej.
  • Dorian Ertymexx
    Taamlin skrev 2011-04-14 14:31:01 följande:
    Snälla mata inte "tr*llet" i den här tråden......
    Nej, bara alver ska matas här! ;D
  • Dorian Ertymexx
    astro skrev 2011-04-14 15:55:32 följande:
    Kinesisk fantasytrilogi från 1500-talet. Tror den getts ut under namnet "Färden till Västern" också.

Ah, nej, den har jag missat helt. :)
  • Dorian Ertymexx
    Darling1980 skrev 2011-04-14 20:09:50 följande:
    Tolkie är knappast dne som uppfann Alver som "mytisk varelse" men ja  Aler med det utseende som folk verkar se på dem idag.

Alver sågs ävl som en typ av vättar, älvor osv. Precis som troll och andra varlser funnits i våra berättelser från tiden då  människor bodde i skogen :P

"Alver eller alfer (fornisländska álfar, sing. álfr) är ett kollektiv övernaturliga väsen i nordisk mytologi."
    Tog fem sekunder att söka på wikipedia.

"vem uppfanna LEgolasalverna"- Typ...Tolkien.
    "vem uppfanna "Bloodelf nihtelf osv" - Kanske Blizzard, såvida inte nåt annat rollspel haft "idén" först.

Men alver som mytisk varelse är sprungen ur männsklighetens fantasi genom århundraden.

"Beroende på vilken beskrivning man fäster störst vikt vid, kan de anses vara allt från gudomliga väsen, jämbördiga asarna, till mindre naturandar med blott lokalt inflytande, oknytt."

Som vättar, tomtar och älvor.

Lycka till TS
    Nej nej, nu blandar du ihop saker. De alver som Tolkien byggde sina alver på är de keltiska sidhe, som faktiskt ser rätt mycket ut som i böckerna (fast kanske utan de spetsiga öronen då).
  • Dorian Ertymexx
    M C skrev 2011-04-14 21:00:55 följande:

Orkar inte läsa igenom alla svar, ville bara komplementera lite.
    Tolken höll på över tio år med böckerna, han klurade stenhrt på språket och att storyn skulle hålla ihop. Jag har hört 30 år, men i skriven form "bara" tio.

Sen minns jag att Tolken var ett ämne på tiotusenkronorsfrågan när jag var ung. En tjej som var kanonduktig och vann hela tjottarrongen.

Man får leta länge för att hitta någon som inte vet att Tolkien skrev böckerna, så enkelt är det.

Njae. Han skrev på sin värld väldigt länge, och hans första bok om hans värld, Silmarillion, blev aldrig klar (hans son avslutade och gav ut den efter hans död). Men han skrev och gav ut Bilbo under tiden, och när den blev urpoppis och folk krävde en uppföljare så kom Sagan om ringen, tjugo-trettio år senare.
  • Dorian Ertymexx
    Ramborg skrev 2011-04-14 21:44:47 följande:
    Alltså, Ringen-filmerna är ju väldigt bra tycker jag, men jag vrider mig alltid lite av obehag när Gimli kommer i bild. Han är en dvärgaprins! En högt rankad man bland sitt folk! Inte nån jäkla tokrolig sidekick med lustiga kommentarer...där har Jackson gjort ett riktigt dåligt val imo.

För att inte tala om när Legolas surfar/åker skateboard nerför olifantens snabel... Brrr jag ryser...
    Word och word. Som en vän uttryckte sig om "de två tornen"-filmen - "titta lyteshumor!"
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 10:41:11 följande:
    Nej, jag är ganska gammal.
    Ja, men du är inte över tusen bast. :P
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 13:43:10 följande:
    Jo, jag använder bra rynkcréme:P
    Jag hoppas du menar ANTIrynkkräm, för annars vill jag inte veta hur du ser ut. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Pentagram skrev 2011-04-15 14:36:08 följande:
    Hon har säkert alviskt påbrå...
    Nej, hon är en halv-wraith. Såsom Hon med det långa störiga nicket.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?