Hur bemöts vi yngre med PCO av vården?
Hejsan
Jag är ju lite äldre då (30) men jag har hållt på ett tag, jag blev totalt nonchalerad som 25 åring när jag ville bli undersökt eftersom jag inte haft mens på 8 månader! Ok att jag vare sig hade kille eller ville ha barn just då men normalt det visste jag att det inte var. Jag fick utskrift på p piller om det nu var mens jag ville ha, hejdå... typ.
Jag fick diagnos först på min 30 årsdag, av en brysk ryska som rotade runt i 5 min och anklagade mig (tyckte jag) för att ha lurvig mage! Sen visste hon var det var, jädrar vad trött jag var på allt då.
I övrigt kan jag säga att jag är helt normal, lagom vikt men har aldrig aldrig haft normal mens, snitt 4-6ggr året.
så att jogga och lägga om kosten var inget för mig, jag tränade redan och det hjälpte inte heller.
Alla måste utredas ett år, sen börjas det med hormoner i drivor, jag var i övergångsåldern 2 ggr som biverkning. Jag vet alltså mer om det är än min mamma. Prata med mannen så ev missförstånd inte dyker upp, man är inte sig själv så är det bara, det är en ofantlig misshandel av dig och ditt förhållande om inte alla är med ombord. Man kan köpa ÄL och Gravtest på tradera billigt, dom funkar.
Jag lyckades nu och ska ha i slutet på januari. Känns overkligt. min enda besvikelse är över att jag blev såhär "gammal" så ni som är yngre, ta det lungt det lossnar snart =)