Nemiia skrev 2011-04-13 13:00:41 följande:
Klart det finns fin och ful litteratur. Dock så antar jag att ditt barn inte är så gammalt? Jag tycker inte man behöver tänka så mycket på det där i början. Då är det viktigare att uppmuntra ett intresse för litteratur fin eller fuö men bryr sig. Om man hela tiden ska hålla på och leda in barnen på det man själv tycker är bra så kommer det bli svårare att skapa ett intresse.
Har för mig att detta togs upp som diskussion när jag pluggade till svenska lärare i gbg. (slutade dock efter ett år)
Men låt barnet lyssna och titta på det som gör honom eller henne intresserad. Barn fastnar lätt vid vissa saker. Min dotter älskar ocksåm allt som har med drömmarnas trädgård att göra.
Det kommer finnas gott om tid att introducera annan form av litteratur senare. Då vi snackar och kulturarv i form av pippi eller vad man nu vill läsa. Det är också viktigt, absolut! Men jag tror inte man ska hänga upp sig på vad barn ska eller inte ska läsa.
huvudsaken är att dom tycker det är kul och uppskattar böcker, att läsa själva eller lyssna på högläsning.
Äh, klart det INTE finns fin eller ful litteratur! Det är ju enbart upp till var och en vad man gillar och inte gillar. Det en del älskar avskyr andra. Så är det bara, krasst och enkelt.
Hur tråkigt hade det inte varit om alla gillade exakt samma saker..!?
All litteratur har sin charm helt säkert... men passar inte alla...
Säg en enda bok som alla gillar?! Nej, för det går inte, för det finns ingen sån bok...