• Solkattan

Drömmarnas trädgård... ful litteratur?

Sonen älskar dessa böcker och jag läser dem gladerligen om och om igen.
    När jag pratade med två kolleger här på jobbet så typ kändes det som om dessa böcker inte riktigt "dög".
    Är det finare på nåt sätt att läsa Pippi Långstrump eller vad?
    Nån som kan förklara... ?

• Svar på tråden Drömmarnas trädgård... ful litteratur?
  • Diablo

Man får läsa det man vill och känner för. Det finns hur mycket skitböcker som helst, huvudsaken är att man läser. Mina barn älskar Bajsboken! Då läser jag den. Att läsa är viktigare än vad som läses, min egen lilla åsikt!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Cornellia

Usch jag avskyr sånt där!

Minns att jag älskade läsa Kitty och Tvillingarna när jag var i 10 år åldern, men det var ful-litteratur och fanns således inte att låna på biblioteket.

Varför inte uppmuntra till läsande för barn istället för att begränsa? Tids nog så lessnar man på dåligt skrivna böcker och söker sig till "bättre" litteratur.

Läs det ditt barn gillar, och skit i vad andra tycker.

BF 1/9 2011
  • Nemiia

Klart det finns fin och ful litteratur. Dock så antar jag att ditt barn inte är så gammalt? Jag tycker inte man behöver tänka så mycket på det där i början. Då är det viktigare att uppmuntra ett intresse för litteratur fin eller fuö men bryr sig. Om man hela tiden ska hålla på och leda in barnen på det man själv tycker är bra så kommer det bli svårare att skapa ett intresse.

Har för mig att detta togs upp som diskussion när jag pluggade till svenska lärare i gbg. (slutade dock efter ett år)
    Men låt barnet lyssna och titta på det som gör honom eller henne intresserad. Barn fastnar lätt vid vissa saker. Min dotter älskar ocksåm allt som har med drömmarnas trädgård att göra.
    Det kommer finnas gott om tid att introducera annan form av litteratur senare. Då vi snackar och kulturarv i form av pippi eller vad man nu vill läsa. Det är också viktigt, absolut! Men jag tror inte man ska hänga upp sig på vad barn ska eller inte ska läsa.

huvudsaken är att dom tycker det är kul och uppskattar böcker, att läsa själva eller lyssna på högläsning.

• YokohamaNr2

Löjligt, huvudsaken du och sonen är nöjda, det är ju också så att det inte är särskilt kul att läsa böcker man själv tycker är dåligt skrivna eller ointressanta men som sagt när de är så små så får barnets intresse styra.

Vi har haft flera perioder när min son endast var intresserad av att läsa antingen Thomas tåget eller Dora och just de böckerna hatar jag, dåligt skrivna, skumma handlingar mm men det är väl bara att härda ut

• YokohamaNr2
    Cornellia skrev 2011-04-13 12:54:53 följande:
    Usch jag avskyr sånt där!

Minns att jag älskade läsa Kitty och Tvillingarna när jag var i 10 år åldern, men det var ful-litteratur och fanns således inte att låna på biblioteket.

Varför inte uppmuntra till läsande för barn istället för att begränsa? Tids nog så lessnar man på dåligt skrivna böcker och söker sig till "bättre" litteratur.

Läs det ditt barn gillar, och skit i vad andra tycker.
    Ja eller hur, kommer så väl ihåg när jag var i unga tonåren och gick in på bibblan och efterfrågade Virginia Andrews som var hur populära som helst just då. Hon gav mig en utskällning och sa att sånt snusk har vi inte här...usch jag skämdes verkligen - j-a surkärring
  • kodoktorn

Det må vara hänt att det inte är klassat som fin litteratur men det är bättre att läsa nåt än inte alls.
    Jag tycker att alla ska läsa det de tycker är bra! 

• Runguska

Jag känner att det är lite som med fisk kontra fiskpinnar. Visst är fisk utan panering bättre men om barnet bara vill äta fisk med panering (eller panering med fisk ska man väl i många fall tyvärr behöva säga) så är ju det bättre än att inte äta fisk alls. Tycker jag i alla fall, många håller säkert inte med.

Här läser vi en massa olika böcker. Pippi Långstrump gillar äldsta sonen förvisso, men han tycker även om böcker som kanske inte känns fullt så "fina" om man nu ska använda det ordet.

Förresten, jag läste en kurs i barnlitteratur på universitetsnivå. Där skulle vi faktiskt läsa en Kitty-bok och duger de på universitetet tycker jag absolut att de "duger" åt barn och ungdomar att läsa. Förstår bara inte varför vuxna med utbildning (biblotikarier) ska ta död på den läsgnista som finns hos barn/ungdomar genom att förkasta den litteratur de väljer. Det vore väl bättre att ha exempelvis Kitty och sedan när de som tagits hem har lästs så tipsar man om liknande böcker men som då kanske är lite mer avancerade - så anser jag att man bättre odlar och göder ett läsintresse.

• Beetle

Exakt: ATT man läser är det viktigaste. Själv är jag en bokmal och har alltid varit, men inte sjutton läste/läser jag bara finlitteratur. Ibland vill man ha något djupt, ibland något lätt. Läsning ska vara njutning!

• Mamma till tre kottar

Läs och njut, och variera - då spelar det inte så stor roll!

• Flickan och kråkan

Det viktiga är ATT man läser. Det kan ju mera vara för sin egen skull. Vi råkade få två "Bing"-böcker från go´boken när min äldsta var runt året. Han ville läsa den JÄMT. Jag höll på att "dö"......så vansinnigt trista . Efter två barn så är de totalt sönderlästa och har hamnat i soptunnan.....tack och lov, kan inte förpesta livet för någon annan förälder . Min äldsta har alltid haft ett extremt intresse för bokstäver, ord, språk och har numera börjat läsa = ljuda och avkoda......han fyllde 3 år i julas......detta trots både "fin" och "ful" litteratur.....och TV ser han också på.....hör och häpna! .

Någon tog upp Kitty-böcker och liknande.....det hör till utvecklingen . barn i bokslukaråldern läser den typen av bokserier......och gärna samma bok om och om och om och om igen. De har ett upplägg som är förutsägbart och som passar barn i den åldern.

Är lärare i bland annat svenska på högstadiet. Läs ALLT .

• lindamarias

Ang bibliotek och fin resp ful-litteratur så har det ändrats en hel el... där jag jobbar köper vi in allt möjligt som efterfrågas. Vi har allt från Cars-böcker och Kitty-böcker till Astrid Lindgren

• Skoldpaddan
    Nemiia skrev 2011-04-13 13:00:41 följande:
    Klart det finns fin och ful litteratur. Dock så antar jag att ditt barn inte är så gammalt? Jag tycker inte man behöver tänka så mycket på det där i början. Då är det viktigare att uppmuntra ett intresse för litteratur fin eller fuö men bryr sig. Om man hela tiden ska hålla på och leda in barnen på det man själv tycker är bra så kommer det bli svårare att skapa ett intresse.

Har för mig att detta togs upp som diskussion när jag pluggade till svenska lärare i gbg. (slutade dock efter ett år)
    Men låt barnet lyssna och titta på det som gör honom eller henne intresserad. Barn fastnar lätt vid vissa saker. Min dotter älskar ocksåm allt som har med drömmarnas trädgård att göra.
    Det kommer finnas gott om tid att introducera annan form av litteratur senare. Då vi snackar och kulturarv i form av pippi eller vad man nu vill läsa. Det är också viktigt, absolut! Men jag tror inte man ska hänga upp sig på vad barn ska eller inte ska läsa.

huvudsaken är att dom tycker det är kul och uppskattar böcker, att läsa själva eller lyssna på högläsning.
    Äh, klart det INTE finns fin eller ful litteratur! Det är ju enbart upp till var och en vad man gillar och inte gillar. Det en del älskar avskyr andra. Så är det bara, krasst och enkelt.
    Hur tråkigt hade det inte varit om alla gillade exakt samma saker..!?
    All litteratur har sin charm helt säkert... men passar inte alla...
    Säg en enda bok som alla gillar?! Nej, för det går inte, för det finns ingen sån bok...
  • Carniwhore

Det är ju konstig text i dessa böcker. Sonen på 2 år har flera stycken som hans pappa har köpt till honom. Jag klarar inte av att läsa dom pga språket. Min mamma orkar inte heller me dom, inte sonens pappa heller :) Men sonen får gärna titta i dom och läsa själv om något år om han fortfarande gillar de då. Filmerna kan jag däremot lyssna på. Det gör mig inget.

• Hertha

Det finns en enda anledning till att jag gick ur Goboken och istället anslöt mig till Barnens bokklubb och det är språket. Goboken anser jag vara mer av "skräplitteratur" och Barnens bokklubb "finkultur". Jag har inget emot att läsa skräp en eller två gånger men när barnet för 10:e gången samma kväll vill höra samma bok igen behöver jag något mer än "Gogo skrattar". Så av ren överlevnadsinstinkt har jag hållt vissa böcker borta .

För egen del har jag slukat all form av böcker: Tvillingarna (någon som kommer ihåg dem?), Kitty, Harlequinromaner och Grottbjörnens folk har blandats med Chambers, Pohl, Fowles, Atwood och French i en salig röra i barndom och vuxendom.

Jag har alltid tyckt att det är bättre att man läser än inte alls!

• Alisa
    Runguska skrev 2011-04-13 13:35:51 följande:
    Jag känner att det är lite som med fisk kontra fiskpinnar. Visst är fisk utan panering bättre men om barnet bara vill äta fisk med panering (eller panering med fisk ska man väl i många fall tyvärr behöva säga) så är ju det bättre än att inte äta fisk alls. Tycker jag i alla fall, många håller säkert inte med.

Här läser vi en massa olika böcker. Pippi Långstrump gillar äldsta sonen förvisso, men han tycker även om böcker som kanske inte känns fullt så "fina" om man nu ska använda det ordet.

Förresten, jag läste en kurs i barnlitteratur på universitetsnivå. Där skulle vi faktiskt läsa en Kitty-bok och duger de på universitetet tycker jag absolut att de "duger" åt barn och ungdomar att läsa. Förstår bara inte varför vuxna med utbildning (biblotikarier) ska ta död på den läsgnista som finns hos barn/ungdomar genom att förkasta den litteratur de väljer. Det vore väl bättre att ha exempelvis Kitty och sedan när de som tagits hem har lästs så tipsar man om liknande böcker men som då kanske är lite mer avancerade - så anser jag att man bättre odlar och göder ett läsintresse.
    Håller helt med! 
Svar på tråden Drömmarnas trädgård... ful litteratur?