Erfarenhet Tidig vattenavgång???
Jag fick tidig vattenavgång (men inte så tidig som du), när jag väntade första barnet. Det hände mitt i natten, när jag var i vecka 32+3, när jag var på väg till toaletten. Jag trodde att jag hade blivit plötsligt inkontinent, eftersom jag lämnade pölar efter mig på golvet. Men när det blev ännu fler pölar efter toalettbesök, misstänkte jag att det var fostervatten.
Jag kontaktade förlossningen som ville ha in mig på kontroll och efter kontrollen blev jag inlagd. De två första dagarna fick jag kortisonsprutor för bebisens lugnmognad. Jag fick även antibiotika intravenöst tre gånger per dygn de åtta första dygnen. Och sedan kollades CRP regelbundet och det gjordes CTG morgon och kväll. De första tio dagarna fick jag gå upp ur sängen endast för att äta, gå på toaletten och duscha. Därefter fick jag så smått börja vara uppe på dagarna och i vecka 34+3 fick jag åka hem med en tid för igångsättning i vecka 36+1.
Under de veckor som gick mellan igångsättning och förlossning läckte jag fostervatten i större och mindre mängd. Det var inte särskilt roligt, eftersom det ibland kom så mycket att ingen binda i världen lyckades samla upp vattnet.
Du har ju hunnit med många veckor på sjukhus redan. Jag kan bara föreställa mig att det är både jobbigt och tråkigt och ledsamt att inte få vara med familjen där hemma. Jag låg på sjukhus i sammanlagt fem veckor i och med andra barnets födelse och tyckte att det absolut jobbigaste var att inte få träffa min son hemma.
Har du fått något besked om hur länge till du får lov att vara gravid, förutsatt att bebisen och du mår bra?