Skriver ett inlägg trots gammal tråd ifall någon googlar om vattenavgång (jag gjorde det under tiden jag var inlagd, trots att min man avrådde mig från det....)
Jag fick vattenavgång i vecka 24, var även ca 1 cm öppen när jag kom in. Låg inlagd 5 veckor, fick sedan permission och därefter blev jag slutligen utskriven. Vattnet läckte hela tiden, vissa dagar mer andra mindre men det fylldes på kontinuerligt så det var aldrig torrt kring bebisen. I vecka 35 bestämde man sig för att sätta igång förlossningen. Risken för infektion (som ju iofs funnits hela tiden) ansågs större än riskerna för barnet att födas i vecka 35. Efter 3 misslyckade igångsättningsförsök med hormon-propesser förlöstes till slut dottern med planerat snitt. Pigg och frisk, 2700 g. Ingen vet varför vattnet gick så tidigt men cervixprov som gjordes när jag kom in visade pos på bakterier (dock ej GBS). Fick flera kurer antibiotika, både i dropp och sedan tabletter.
Ironiskt att det inte gick att få igång förlossningen, efter att man gjort allt man kunnat för att stoppa den 11 veckor tidigare!
Det är tufft att ligga inlagd, speciellt när man redan har barn som behöver en. Oron över att inte veta om man kommer bli en av dem som föder jättemycket för tidigt är jobbig. Jag funderade mycket på hur relationen till mitt andra barn skulle påverkas, men det känns inte annorlunda nu så här i efterhand.
Till alla som kämpar, ta en dag i taget. Varje dag räknas och ni gör ett jättejobb, styrkekramar till er!