• denungakillen

Flytta hemifrån som 15/16 åring?

Hej!

Jag är nu 15 år fyllda, snart 16 och jag har det lite jobbigt hemma. För att göra det lätt har jag gjort en lista:

1. Båda är mycket utbilda, och sätter därför höga krav på mig, utbildningsmässigt såväll som kulturellt och socialt.
    2. De vägrar att lyssna. Så fort en debatt tas upp antar de att jag har fel och går ifrån. Står jag upp för mig själv blir det "Gå upp på rummet!".
    3. Det gnälls över mina betyg, trots att jag nu kommer landa på c:a 300/320 (snitt i Sverige 180).
    4. Jag och min lillebror bråkar lite då och då, och eftersom jag är äldst får jag naturligt vis all skit för det.
    5. De bråkar en del med varandra, dock inte fysiskt. Slutar ofta med att min mamma gråter.
    6. Min mamma hotar med att vi ska flytta till fattiga områden. Hon har till och med hotat med att kasta ut mig.
    7. Min pappa anser sig vara "smartas, intelligentas och bildad". Det är ALLTID han som har rätt om allt, till och med saker han inte vet ett skit om.

Så nu vill jag kolla upp kraven för att flytta hemifrån samt vad det kosta och allt annat. Det är möjligt att jag inte gör det, men visar allt för mina föräldrar så de anser att jag kan flytta.

Det som oroar mig är pengarna. Jag har ett jobb, som ger mig relativt mycket. Om jag vill kan jag nog tjäna mer pengar på det. Kan jag kräva något med än mitt barnbidrag från mina föräldrar? Sen kan jag väll ta studielån när jag börjar gymnasiet?

Hoppas det löser sig, för jag klarar fan inte av det.

• Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?
  • MickeN1973

Det är bra att dina föräldrar ställer krav på dig

Men du behöver lära dig att manipulera din lillebror.

• Fannystyless

hej, jag är 14 år och har det lite jobbigt hemma just nu. finns det en möjlighet att flytta till mormor i några veckor bara för att komma bort? jag kommer fortfarande gå i samma skola men bara komma bort? snälla svara!

• FruNyfiken

Givetvis kan du klara av att flytta hemifrån, försörja dig, utbilda dig och skaffa dig ett bra jobb! Det gjorde jag!
    Jag flyttade hemifrån när jag var 15 år pga stora bråk och konflikter hemma. Ska jag vara ärlig låter det, på din beskrivning, som att jag och mina föräldrar hade mycket större konflikter än vad du och dina föräldrar har.
    Det är verkligen inte lätt att flytta hemifrån och försörja sig själv när man är så ung. Jag fick ett extra stöd från CSN och jobbade kvällar och helger för att klara mig. Vet inte om det stödet från CSN finns idag, på min tid var det ca 1500 kronor i månaden.
    Som sagt, det är inte lätt. Och det är inte kul. Och det finns en risk att hamna helt snett i samhället. Min stora lycka var att jag träffade min man när jag var 17. Han fick mig mer eller mindre på rätt spår och idag är jag högutbildad ned bra och välbetalt arbete. Och vi två är fortfarande tillsammans och har tre barn!

• Anonym (m 2)
    Fannystyless skrev 2013-05-28 23:13:42 följande:
    hej, jag är 14 år och har det lite jobbigt hemma just nu. finns det en möjlighet att flytta till mormor i några veckor bara för att komma bort? jag kommer fortfarande gå i samma skola men bara komma bort? snälla svara!

Du får väl fråga först din mormor och sedan dina föräldrar om de tycker att det är ok! Eller vad skulle problemet vara?
  • Anonym (Live)
    Anonym (carpe diem) skrev 2011-04-08 21:54:35 följande:
    Vet du, det finns mängder med unga tonåringar som inte står ut hemma och som kontaktar socialtjänsten för att få hjälp till en lösning. Gör det du också!
    Precis. Det finns många fler lösningar än de som nämnts här. Soc kan vara riktigt bra på att pussla ihop speciallösningar!
    Jag flyttade hemifrån när jag var 14 tack vare soc. -Till min bästa polares familj!, vilket jag inte visste när jag tackade ja till fosterfamiljen som i hemlighet hade pratat med soc.

• In Sweden

Jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder, för att börja på Internatskola.
    Det är ingen av riksinternatskolorna, ligger inte ens i sverige.
    Jag är här på stipendium, vilket alla är, med olika mycket täckning beroende på ekonomisk situation.
    Det är en internationell skola, i ett nätverk med 12 systerskolor. Här är vi 200 elever.
    Man läser IB, International Baccalaureate vilket motsvarar de 2 sista åren på gymnasiet.

Det är en UWC skola, United World College. Den jag går på ligger på Norges västkust och heter UWC Red Cross Nordic.

Den Svenska kommitten skickar mellan 8-12 personer varje år, man kan söka i December när man går i 1an & 2an på gymnasiet.

Känns det som något för dig?
    Kolla in det närmare
    www.uwc.se

• Anonym (.)
    Nyleve skrev 2011-04-09 21:20:41 följande:
    Tjena!

Jag är 16 år och har flyttat hemifrån ganska nyligen. (Finns en tråd om det någonstans)

Som det är nu får jag mitt studiebidrag från mina föräldrar, allt annat betalar jag själv. Hyran går på 2.300, el är lite olika varje månad men ungefär 200 kr, mobil, tv och bredband går på ungefär 1.500, 4-500 för mat och kanske en tusenlapp för extrautgifter. Det fungerar jättebra! Som några andra i tråden har sagt, man kan tyvärr inte söka om bidrag när man är så ung. Jag jobbar halvtid. 

Jag fick hjälp av soc att hitta en lägenhet, testa att gå dit! (Jag hade redan innan haft mycket kontakt med Soc, därför gick det rätt fort för mig.)

Lycka till! 
    hur klarar du dig på matkostnader på 13-16 kr/dag?? äter du massa lunch i skolan och bara havregrynsgröt till middag? aldrig något gottis, fika eller läsk/kaffe?
  • Anonym (.)

jag skulle i första han råda dig att försöka få en kontaktfamilj där du bor ibland :)

• Orolig tjej 19977

Kan man flytta till sin kille om han är 18?? Även om familjen inte är med på det(mkt bråk med familjen svara snälla;'( Vem vänder jag mig till? Vad ska jag göra?!!

Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?