• denungakillen

Flytta hemifrån som 15/16 åring?

Hej!

Jag är nu 15 år fyllda, snart 16 och jag har det lite jobbigt hemma. För att göra det lätt har jag gjort en lista:

1. Båda är mycket utbilda, och sätter därför höga krav på mig, utbildningsmässigt såväll som kulturellt och socialt.
    2. De vägrar att lyssna. Så fort en debatt tas upp antar de att jag har fel och går ifrån. Står jag upp för mig själv blir det "Gå upp på rummet!".
    3. Det gnälls över mina betyg, trots att jag nu kommer landa på c:a 300/320 (snitt i Sverige 180).
    4. Jag och min lillebror bråkar lite då och då, och eftersom jag är äldst får jag naturligt vis all skit för det.
    5. De bråkar en del med varandra, dock inte fysiskt. Slutar ofta med att min mamma gråter.
    6. Min mamma hotar med att vi ska flytta till fattiga områden. Hon har till och med hotat med att kasta ut mig.
    7. Min pappa anser sig vara "smartas, intelligentas och bildad". Det är ALLTID han som har rätt om allt, till och med saker han inte vet ett skit om.

Så nu vill jag kolla upp kraven för att flytta hemifrån samt vad det kosta och allt annat. Det är möjligt att jag inte gör det, men visar allt för mina föräldrar så de anser att jag kan flytta.

Det som oroar mig är pengarna. Jag har ett jobb, som ger mig relativt mycket. Om jag vill kan jag nog tjäna mer pengar på det. Kan jag kräva något med än mitt barnbidrag från mina föräldrar? Sen kan jag väll ta studielån när jag börjar gymnasiet?

Hoppas det löser sig, för jag klarar fan inte av det.

• Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?
  • Anonym
    Anonym (m) skrev 2011-04-09 02:03:06 följande:
    varför är den tanken så absurd? jag var 13 när jag flyttade hem till min cancersjuke mormor just för att hon skulle slippa dö på sjukhus, skötte städning handling etc. bodde hemma hos mina föräldrar mellan 14-16 års ålder sen valde jag att gå gymnasiet på annan ort och gick aldeles utmärkt att tvätta laga mat handla betala tv avgift jobba extra osv. fick innakorderings bidrag som precis täckte hyran hade studiebidraget (750 och mina földrar gav mig 250:- i veckan till mat. jobbade extra för att få fickpengar och ha råd med mer än en hemresa i månaden (tåg biljett) inte ALLA tonåringar som är supande skrikande trotsande oupfostrade loosers tro det eller ej...

Till TS, det finns en del stipendium man kan söka info brukar finnas på biblioteket. innakorderings bidrag kan du nog inte få, när jag gick var det minst 10 mil hemifrån som gällde vid studier på anna ort. En nära bekant som blev gravid som 16 åring och inte kunde bo kvar hemma fick via familje rätten ett "beslut" att hennes föräldrar skulle betala vardera 1000:- i månaden till henne som "underhåll" tills dess hon blev myndig  men hon kunde inte få någon rättslig eller ekonomisk hjälp när pappan hennes vägrade betala... (båda hon och papapn till abrnet var under 18 år)
    Men Herre Gud påstår du att man ska kunna kräva det av en 13 åring... att flytta hem till sin canser sjuka mormor? Att man lägger det ansvaret på sitt så unga barn är i min värld helt vansinningt! Ett 13 årigt barn ska INYE behöva göra allt det du gjorde!
    Visst är det en underbar tanke och handling men det skulle INTE ha utförst av dig utan utav nån av dina föräldrar!
  • Anonym
    Anonym (carpe diem) skrev 2011-04-08 21:45:13 följande:
    Föräldrar är alltid försörjningspliktiga för sina barn tills de gått ut gymnasiet. Spelar ingen roll om de bor hemma eller ej ....
    De är fortfarande försörjningspliktiga, men då de erbjuder boende hemma hos sig är de inte skyldiga att betala något annat boende för henne eller de kostnader det skulle innebära. Hon får mat och husrum hemma hos dem, de är inte skyldiga att betala för henne om hon på eget initiativ flyttar hemifrån. I vissa fall kan de sociala myndigheterna bedömma att hon bör flytta hemifrån och att föräldrarna då blir underhållsskyldiga, men det krävs betydligt mer för det än vad som står i TS.
  • Amelie av Paris

Kan du inte söka gymnasieprogram på en annan ort? Så gjorde jag. Jag fick barnbidrag, underhållsbidrag och inackorderingstillägg.

• Raskask

Jag och mina syskon flyttade alla hemifrån när vi började gymnasiet, alltså samma år vi fyllde 16. Vi flyttade alla långt hemifrån, till annan ort och klarade oss genom gymnasiet på studiebidrag och inackorderingstillägg, plus våra ströjobb. Om somrarna sommarjobb, jag arbetade på en hästgård/kennel där mat och husrum ingick, så jag kunde spara lönen till vintrarna. Det var lite tufft förstås, men det gick ändå. Jag bodde inneboende första året, delade lägenhet (en etta med rivningskontrakt) med en kompis de två sista åren. Några bidrag från våra föräldrar fick vi inte, och jag tror inte någon av oss frågade om det heller. Det var liksom underförstått att flyttade man så fick man försörja sig själv. Jag har ingen aning om hur länge föräldrar var skyldiga att försörja sina barn på den tiden i början på 1980-talet, men tanken dök aldrig upp att de skulle betala något. Vi var nog alla ärligt talat glada att vi kommit ifrån dom. Lycka till med dina planer.

• Nyleve

Tjena!

Jag är 16 år och har flyttat hemifrån ganska nyligen. (Finns en tråd om det någonstans)

Som det är nu får jag mitt studiebidrag från mina föräldrar, allt annat betalar jag själv. Hyran går på 2.300, el är lite olika varje månad men ungefär 200 kr, mobil, tv och bredband går på ungefär 1.500, 4-500 för mat och kanske en tusenlapp för extrautgifter. Det fungerar jättebra! Som några andra i tråden har sagt, man kan tyvärr inte söka om bidrag när man är så ung. Jag jobbar halvtid. 

Jag fick hjälp av soc att hitta en lägenhet, testa att gå dit! (Jag hade redan innan haft mycket kontakt med Soc, därför gick det rätt fort för mig.)

Lycka till! 

• Anonym
    Nyleve skrev 2011-04-09 21:20:41 följande:
    Jag fick hjälp av soc att hitta en lägenhet, testa att gå dit! (Jag hade redan innan haft mycket kontakt med Soc, därför gick det rätt fort för mig.)

Lycka till! 
    Har man varit i kontakt med Soc innan och som i ditt fall mycket kontakt kan dom gå in och hjälpa till ev med bostad men det tillhör inte vanligheterna att dom just hjälper till med egen lägenhet!
    Och man måste ha haft problem i hemmet som Soc anser vara så allvarliga så dom går in och hjälper till på det sättet!
    Uppfattar inte alls att det skulle ligga en sån problematisk grund på t.s om han nu berättat allt, verkar mer vara på en föräldrar-tonårings tjafs som ALLA ungdomar går igernom under en eller flera perioder under just tonåren!
  • Anonym

Du skrev något om "fattiga områden" och att dina föräldrar tycker det är viktigt att du har fina betyg. Utnyttja det och kolla upp möjligheten att börja i gymnasiet på internat, t ex ett internat som detta sv.wikipedia.org/wiki/Grennaskolan

• Anonym (pluggis)

Men vad vill du bli då? För betygen är ju bara relevanta i förhållande till vad du vill söka sedan.

Jag kämpade också för maxbetyg eftersom jag var osäker -tänk om jag vill bli läkare?! Men med facit i hand hade jag kunnat ta det lite lugnare på gymnasiet eftersom jag landade på universitetets naturvetarlinje.

Jag tycker det verkar överspänt av dina föräldrar att ställa så höga betygskrav. Det är du som ska avgöra vilka betyg du behöver för att bli det du vill, man kan inte prestera bara för att göra någon annan glad. Jag upptäckte det när jag hoppade av mina doktorandstudier efter ett år för att jag mådde pest och det var inte vad jag ville, men jag hade nån knäpp idé om att min pappa skulle bli nöjd, äntligen. Idag har vi ingen kontakt och jag är helt nöjd med det.

Jag har ett par vänner till som valt utbildning utifrån vad deras föräldrar tyckt och tänkt, och nu när vi är runt 40 så ser man att det är en stor sorg för en del. Man tänker att livet kunde varit annorlunda om man hade fått vara fri i sina val, orkat stå emot lite mer. Inte så att livet alltid blir "bättre" för att man väljer själv, men man känner i alla fall att man själv står vid rodret på båten och kan stå för sitt val, eller hur man ska säga.

"Gå upp på rummet" tycker jag att man möjligen kan använda upp tills barn är kanske 10 år, är man 15 blir det en ren förolämpning. Man måste för farao kunna diskutera då, med en individ som nästan är vuxen!

Tänk på vad som är viktigast för dig- fritiden? arbetet? pengarna? känslan? dagligt mående? ett cool visitkort?, "framgång" i andras ögon?, tid för eftertanke??? Många kvalificerade jobb för med sig en hel livsstil, och om man hade vetat det så kanske man inte hade velat köpa "hela paketet". Tala med människor som jobbar med det du funderar på sedan, ta reda på hur en arbetsdag och ett år i deras jobb ser ut.

--
    Min man kommer från liknande situation som du, han flyttade också hemifrån vid 16 pga sin mor. Levde på nattskift på McD och hade jättesvårt att klara gymnasiet eftersom han dels jobbade natt och dels mådde dåligt över hela sin familjesituation. Men han räddade sig med högskoleprovet och sen gick det bra för honom.

Så tänk inte att det är kört om du halkar på vägen, man får lov att missa någon gång ibland. Jag är själv en som tyckte det var otänkbart att missa en tenta, men de flesta gör ju det någon gång under studierna och sen kan man tänka om. De som har alltför höga krav på sig kan bli paralyserade och gå helt i baklås i flera år, så du skulle behöva lära dig att skaka av dina föräldrars domedagspredikningar.

Men snart är du vuxen, du kommer att få styra dig själv, och eftersom du är en smart kille så kommer du inte att balla ur då, utan visa dem att här är jag, och detta är vad JAG vill! Eller hur?

Lycka till!

• Anonym (cecilia)
    Anonym skrev 2011-04-10 02:25:38 följande:
    Har man varit i kontakt med Soc innan och som i ditt fall mycket kontakt kan dom gå in och hjälpa till ev med bostad men det tillhör inte vanligheterna att dom just hjälper till med egen lägenhet!
    Och man måste ha haft problem i hemmet som Soc anser vara så allvarliga så dom går in och hjälper till på det sättet!
    Uppfattar inte alls att det skulle ligga en sån problematisk grund på t.s om han nu berättat allt, verkar mer vara på en föräldrar-tonårings tjafs som ALLA ungdomar går igernom under en eller flera perioder under just tonåren!
    Fast detdär är inte riktigt sant, det beror lite på vilken kommun man bor i. Jag hade det bara bråkigt och struligt hemma, men absolut inte såpass att jag idag flera år senare tycker att det var mer än tonårs-tjafs. men jag fick egen lägenhet. Vissa kommuner är lättare än andra, speciellt om man bor i en småstad.
  • Fru Sveden

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år pga att jag och morsan bara bråkade. Jag fick studiebidrag + inackorderingsbidrag. Kolla med din kommun om du kan få det eller om du börjar på ett privat gymnasium får du prata med CSN. När jag fick pengar från CSN berodde det på hur långt bort från föräldrahemmet man bodde (vet inte om det är så nu också) om det fortfarande är på det sättet så skulle jag flytta så långt bort jag kunde för att få mer pengar. Dock måste ju en av dina föräldrar stå på lägenheten eftersom du inte är 18år än.

Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?