• Neelah

Hur det känns för oss barn med styvföräldrar

I vårt fall skulle det vara helt omöjligt om jag inte var den som tjatade här hemma. Jag är hemma på dagarna och min man (barnens pappa) är borta och arbetar, så jag har hand om mina bonusbarn mer än han har när de är hos oss. Det är också jag som sköter all kommunikation med barnens mamma.

MEN jag och min man (och barnens mamma) har samma regler för barnen och jag tjatar bara när det behövs. Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga mig i hur barnen väljer att ha det i sina rum. Jag VET att mina bonusar älskar och respekterar mig lika mycket som jag älskar och respekterar dem. Jag har aldrig försökt vara deras mamma, men för att vår vardag ska fungera måste jag vara vuxen och bestämma en del saker när deras pappa inte är hemma.

Jag tror att alla familjer är olika och att det är jätteviktigt att kompromissa och bygga upp en vardag som fungerar för alla och tyvärr verkar det inte som att det blivit så för dig TS. Det du säger är din verklighet, men långt ifrån allas. Precis som Yolanda och Lillaknas skriver så kan man ha det jättebra med sina bonusföräldrar. Det jag tror är viktigast är att man har gemensamma regler så att inte bonusmamman/pappan hittar på egna regler som inte stämmer överens med föräldrarnas.

Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden Hur det känns för oss barn med styvföräldrar