Hur det känns för oss barn med styvföräldrar
Mina barns jobbigaste problem i pappans hem är att när nya frun flyttade in tog hon med sig två barn och en samling regler som aldrig gällt förut i mina barns liv. (Mina barn är 16, 13 och 10 och hennes 18 och 15.) Mina barn har så pass mycket uppfostran i sig att de lärt sig följa regler som sätts upp och att försöka uppföra sig på ett bra sätt. Problemet är då att de här reglerna (som alltså flyttade in med nya frun) tydligen verkar gälla endast mina barn. De följer reglerna, men hennes barn gör det inte. Det kan bli ett himla liv om mina barn har missat en endaste liten grej, medans hennes barn skiter i reglerna helt och hållet och det blir inga konsekvenser för det. Mina barn sköter skola och har trevliga och bra kompisar, sunda värderingar och uppfattas som trevliga av alla (vad jag vet). Hennes barn kommer hem klockan två en vardagsnatt, skolkar, har IG i fler än fem ämnen, meddelar aldrig vart de tar vägen, dricker sig fulla varje helg och umgås med folk som mer än en gång kört på fyllan, hamnat i vilda slagsmål eller begått andra lagbrott. Det yngsta av hennes barn umgås flitigt med 25-åriga killar och har blivit gravid två gånger innan 15-årsdagen. Som belöning får hennes barn datorer, mopeder, resor och pengar som väl överskrider barn- och studiebidrag. Ändå är det som sagt mina barn som får skit om de glömmer att ställa in ett glas i diskmaskinen.
Mina tips till styvföräldrar är att aldrig flytta in i någon annans hem. Ska man flytta ihop så skaffa ett nytt hem tillsammans. Ska man ha regler så skapa dessa tillsammans och se till att vara konsekvent från båda vuxna och på samma sätt mot alla barn i den nya "familjen".