• hallongrotta

Hur det känns för oss barn med styvföräldrar

Jag tänkte försöka förklara för er styvföräldrar hur det känns för oss barn att leva med en eller flera styvföräldrar. Jag kommer att använda ordet styvförälder nu, utan någon speciell anledning, helt enkelt för att det känns naturligast.

Mina föräldrar gick skilda vägar när jag var ungefär 1 år, så på det sättet minns jag ingenting från den tiden de var ihop. Men detta betyder inte att jag helst av allt hade velat att de hade haft ett bra förhållande tillsammans. Jag har fram till för några år sedan bott varannan vecka hos mamma och pappa.

När jag var 6 träffade min pappa sin nuvarande fru och introduktionen gick bra. Jag tog emot henne och hon blev som en extramamma. Det gick helt smärtfritt tills det att mina småsystrar föddes och vi flyttade till en villa tillsammans, för det var då som tjatet började. Hon är väldigt pedantisk och lade (gör fortfarande) sig i på vilket sätt jag bäddade sängen, hur mattan låg i mitt rum, hur min inredning var, om jag hade plockat undan minsta lilla sak osv. 
    Även om man bor tillsammans så känns det som att det är den biologiska förälderns ansvar att säga till sitt barn. Det gör ont när styvföräldern gör det för då är det som att man inte blir accepterad, och jag har hela livet försökt ändra på mig för min styvmammas skull. Ens största förstådda skräck som styvbarn är att styvföräldern ska bli arg, för där är den eviga kärleken inte lika självklar som förälderns, och skräcken som ligger under den ytan är att bli utstött och inte accepterad som familjemedlem. Jag kände mig redan utanför eftersom jag var den enda som kom och gick i familjen och alla andra var familj utom jag, och det blev inte bättre av att bli tillsagd. Hade pappa i stället skött den biten hade jag inte alls haft samma känslor.

Min mamma har haft två partners, nu inne på sin tredje, och trots att hon också har "nya" barn har jag aldrig känt mig obekväm med hennes sambos. Det är för att de inte har gått in och försökt bli mina pappor. Mamma har fått ta hand om tjat- och ansvarsbiten och hennes sambos har, som sig bör, låtit henne göra det. Att bo ihop och vara trevliga mot varandra är inte samma sak som att visa någon slags tassa-på-tå-hänsyn genom att plocka undan en bok som ligger framme och det förstod både de och mamma. Detta har nu lett till att jag bor mer hos mamma och trivs mycket bra med hennes partner, som bor här ibland (han har barn som bor hos honom varannan vecka). Jag skulle till och med tycka om att flytta ihop med honom och hans barn eftersom han är så lugn och förstår sig på barn. 

Alltså, styvföräldrar: försök inte ta över föräldrarnas roll. 

Om ni undrar något om hur det är att vara styvbarn, fråga mig gärna. Jag svarar gärna på frågor. 
  • Svar på tråden Hur det känns för oss barn med styvföräldrar
  • hallongrotta
    pamilya skrev 2011-04-08 15:12:37 följande:
    Bara undrar, om man är styvförälder så ska kan inte ta ansvar?
    Jo, men man behöver inte göra det mer än nödvändigt genom att tjata. Sen är det klart att det blir jobbigt att säga till den biologiska föräldern varje gång man tycker saker om uppfostran, men det är väl ändå den biologiska förälderns ansvar att säga till? Innan styvföräldern blev tillsammans med den så hade den ju allt ansvar.

• hallongrotta

Pymsan: det tycker jag låter som en bra attityd. Det låter dessutom som att du har bra självkänsla och det är ju verkligen positivt.
    Jag är nu 17 år och har förlikat mig lite mer med min styvmamma, accepterat att hon och jag är olika, men det här finns ändå med mig.

• hallongrotta
    Kajee skrev 2011-09-05 04:23:04 följande:
    Mina barns jobbigaste problem i pappans hem är att när nya frun flyttade in tog hon med sig två barn och en samling regler som aldrig gällt förut i mina barns liv. (Mina barn är 16, 13 och 10 och hennes 18 och 15.) Mina barn har så pass mycket uppfostran i sig att de lärt sig följa regler som sätts upp och att försöka uppföra sig på ett bra sätt. Problemet är då att de här reglerna (som alltså flyttade in med nya frun) tydligen verkar gälla endast mina barn. De följer reglerna, men hennes barn gör det inte. Det kan bli ett himla liv om mina barn har missat en endaste liten grej, medans hennes barn skiter i reglerna helt och hållet och det blir inga konsekvenser för det. Mina barn sköter skola och har trevliga och bra kompisar, sunda värderingar och uppfattas som trevliga av alla (vad jag vet). Hennes barn kommer hem klockan två en vardagsnatt, skolkar, har IG i fler än fem ämnen, meddelar aldrig vart de tar vägen, dricker sig fulla varje helg och umgås med folk som mer än en gång kört på fyllan, hamnat i vilda slagsmål eller begått andra lagbrott. Det yngsta av hennes barn umgås flitigt med 25-åriga killar och har blivit gravid två gånger innan 15-årsdagen. Som belöning får hennes barn datorer, mopeder, resor och pengar som väl överskrider barn- och studiebidrag. Ändå är det som sagt mina barn som får skit om de glömmer att ställa in ett glas i diskmaskinen.

Mina tips till styvföräldrar är att aldrig flytta in i någon annans hem. Ska man flytta ihop så skaffa ett nytt hem tillsammans. Ska man ha regler så skapa dessa tillsammans och se till att vara konsekvent från båda vuxna och på samma sätt mot alla barn i den nya "familjen".  
    Det låter verkligen för jävligt....... Det är precis så det inte ska vara. 
Svar på tråden Hur det känns för oss barn med styvföräldrar