• Bebis2010

Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

anne87 skrev 2011-04-06 12:32:20 följande:
    Du ska göra det som känns rätt för dig. Personligen tror jag att förskolan är bra. Speciellt nu med ökade krav på utbildade pedagoger och en läroplan.

Oavsett hur pedagogisk man är som förälder så kan man knappast jämföra sig med en förskolelärare som har minst 3,5 års universitetsstudier bakom sig. Träffa andra barn kan man göra på andra ställen än förskolan men jag tror det är svårare eftersom de flesta har sina barn på förskola idag. Men idag handlar förskolan om mer än att bara träffa andra barn även om den inte är obligatorisk....
    En utbildad pedagog är inte nödvändigtvis en bra pedagog! Det finns alldeles för många pedagoger som inte är lämpliga att arbeta med barn. Pedagogik i all ära, men små barn behöver i första hand omvårdnad. En bra förskolepersonal förmedlar sunt förnuft, skapar trygghet, och framförallt tycker om att arbeta med barn! Detta är tyvärr inte helt självklart.
  • Bebis2010

Personligen tycker jag att barn ska få vara barn så länge det går. Idag börjar dom förskoleklass vid sex års ålder, som är en introduktion till skolan, och där behövs pedagoger. Men förskolan tycker jag gott kan få innebära mera omvårdnad och kravlös lek. Skola får dom gå så det räcker sen.

Har själv arbetat på en Reggio Emilia förskola och kan säga att jag inte var imponerad. Fokus var hela tiden på projektarbetena med barnen (som är så liten liten del av barnens tid där) och sedan dessa oändliga timmar av dokumentation av det hela för personalen. Dokumentation som tas från tiden med barnen. Målet var att hela tiden kunna visa utåt vad dom hade åstadkommit. Barnen som individer hanns inte med.

Det kanske var ett extremt exempel, men det är nog tyvärr ofta så på många förskolor. Personalen ska hinna så mycket vid sidan av barnen.   
    Har man möjlighet att vara hemma med sina barn, och vill vara det, så tror jag att det är det bästa för barnen. Vill man däremot hellre ha barnen på förkolan än hemma, så är det det bästa för barnen. Man utgår från sin situation och sin familj. Det går inte att säga att något är bättre än det andra. Barn har dessutom olika behov. 

Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?