• anne87

Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

Du ska göra det som känns rätt för dig. Personligen tror jag att förskolan är bra. Speciellt nu med ökade krav på utbildade pedagoger och en läroplan.

Oavsett hur pedagogisk man är som förälder så kan man knappast jämföra sig med en förskolelärare som har minst 3,5 års universitetsstudier bakom sig. Träffa andra barn kan man göra på andra ställen än förskolan men jag tror det är svårare eftersom de flesta har sina barn på förskola idag. Men idag handlar förskolan om mer än att bara träffa andra barn även om den inte är obligatorisk....

• anne87
    Bebis2010 skrev 2011-04-06 13:25:41 följande:
    En utbildad pedagog är inte nödvändigtvis en bra pedagog! Det finns alldeles för många pedagoger som inte är lämpliga att arbeta med barn. Pedagogik i all ära, men små barn behöver i första hand omvårdnad. En bra förskolepersonal förmedlar sunt förnuft, skapar trygghet, och framförallt tycker om att arbeta med barn! Detta är tyvärr inte helt självklart.
    givetvis, men det finns alltid fel folk på fel plats, det finns läkare som inte borde vara läkare osv...jag menar bara att jag anser att förskolan har mer än en "passande" funktion som nu dessutom blivit förtydligad genom läroplanen, de ska arbeta pedagogiskt och de som arbetar där har utbildning för det...jag litar på att förskolans personal gör mer än bara passar min dotter, att de arbetar mot de mål som finns och att de har kompetens för att göra det...

med det vill jag även ha sagt att någon som är utbildad till barnskötare kan vara minst lika bra och även bättre...men man måste väl lita på att någon som blivit utbildad har fått en kompetens, varför ska man annars utbilda förskolelärare? men det känns som en helt annan diskussion....
  • anne87

Givetvis behöver barn omvårdnad och trygghet men jag tror att en god pedagog kan ge det med utöver den pedagogiska delen. Eftersom den nya läroplanen inte börjat verka fullt ut ser jag ingen anledning att läsa rapporter baserade på hur det har varit. Den nya läroplanen är till för att förbättra det som har varit. Jag anser fortfarande att även om förskolan ska vara en trygg plats så är det inte enbart bra för föräldrar att den finns för jag tror att det främjar barnens utveckling. Annars skulle det inte finnas någon anlledning att utbilda förskolelärare. Och då tycker jag det ingår att skapa en trygg miljö för barnen.

• anne87

"Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande ska prägla arbetet i förskolan. Hänsyn ska tas till barnens olika förutsättningar och behov."

"Förskolans uppdrag
    Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska erbjuda barnen en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska barnens utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar främjas."

Jag tycker givetvis att förskolan ska vara en trygg plats men det är något jag förutsätter att de flesta föräldrar klarar av. Även om tryggheten är jätte viktig tror jag fortfarande på att det är viktigt att "lägga grunden för livslångtlärande" något som ingår i peagogiken som förskolelärare får i sin utbildning. Liksom hur man skapar en trygg miljö. På vår förskola har man redan börjat arbeta med den nya läroplanen liksom på många andra förskolor. Den pedagogiskadelen har dessutom funnits längre och är inget nytt i den nya läroplanen.

Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?