• morochmer

Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?

Våra barn har alltid varit hemma med oss och ändå haft vänner, utveklats bra legat bland de främsta i klassen när de börjat skolan. Jag förstår inte vad dagis skulle kunnat bidra med för gott.

• morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:07:48 följande:
    det beror mycket på vad du är för person själv. Det finns ju faktiskt föräldrar so är superbra föräldrar, pedagogiska osv men som inte kan leka tex, och då behöver kasnke barnet någon annan för att stimulera den biten, och då KAN dagis vara bra. som exempel bara.
    ja, om barnet inte får leka med någon eller han några vänner då är det lämpligt med både förskola och annan hjälp till föräldrarna.
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:15:45 följande:
    jag är ju av den tron också att man behöver vuxenstyrda lekar ibland och har du inte den förmågan själv så är det bra om andra har.

Men alla gör som de vill, jag ahr inte sagt något annat, jag har inte ens försökt få folk att ha dagis, men dessa pk trådar där man bara för säga en sak annars är man dum i huvet känns så tradiga. då skulle vi haft ett forum som hette klubben för inbördes...

jag svarade på ts fråga.
    Varför behöver barn vuxenstyrda lekar?
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 10:19:57 följande:
    jag tror att de är utväcklande, jag tror att man läg genom lek, och jag tror att man kan lära barn massor av saker genom vuxenstyrda lekar. Barn lär mycket av att leka med varandra utan vuxna också, men det är på olika plan, olika saker. Pedagogiken har gått så långt fram sedan 70-80talet då många av oss gick på dagis.
    På vilket sätt är det "utväcklande" med vuxenstyrd lek? Och sedan skrev du inte att det var bra eller nyttigt utan att barn BEHÖVER det. så kan du svara litet tydligare på varför de behöver det?
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:21:34 följande:
    jag skrev inte att de BEHÖVER det jag skrev jag JAG TROR att de behöver det.

Därför att olika barn har olika behov och de flästa förskolor har tillgång till special pedagoger som kan se dessa behov och hjälpa barnen i gruppen, JAG TROR att det är bra för barn att blki bekräftade i leken och att en vuxen är med ibland och säger saker som "nu tror jag maja menade att ni skulle göra så här, var det så du menade maja!?" osv och JAG TROR att detta är srskilt viktigt för barn mellan 3 och fem år.
    Jag gillar också bokstaven Ä.

Du tror alltså att det är viktigt att vara en normalt funtad förälder som bryr sig om sitt barn. Då är vi på samma linje.
    Är det att du själv saknar den förmågan som gör att du tror att det inte är självklart för hemmavarande föäldrar att tillgodose sina barns behov?
  • morochmer
    livsmedel skrev 2011-04-06 12:26:38 följande:
    Ursäkta om jag lägger mig i nu men..

Att man lär genom lek är självklart då samspel och kommunikation är grund för små barn lärande. Ibland kan man som vuxen behöva gå in i leken för att få barn att se andra perspektiv och lära sig mer saker. Nu säger inte jag att det är tvungen att det just behöver vara en pedagog som utmanar barnen till detta utan det är även något man kan göra hemma.

Och till en annan sak.
    Jag önskar att jag också kunde vara hemma med mitt barn men jag studerar just nu till just förskollärare och är en av dem som tror på att barn utvecklas enormt genom att gå i förskola. Förskolan har ändrats markant sen 70-talet och nu har den t.o.m en egen läroplan, vilket säger en del om verksamheten.

Men TS, ha ditt barn hemma om du har möjlighet till det!
    Lycka till.
    Jag är bekant med läroplanen och hur det ser ut på förskolor i dag.
  • morochmer
    livsmedel skrev 2011-04-06 12:31:43 följande:
    Varför måste du vara så otrevlig och komma med påhopp?
    Man kan diskutera sakligt faktiskt.
    Syftar du på min första skämtsamma kommentar? Jag tycker vi kan vara sakliga och ha det lite skojigt.
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:32:20 följande:
    tack för att du uttrycker dig åt mig då jag uppenbarligen inte kan göra mig föstådd

Jag har sett i förskolan hur duktiga pedagogerna många gånger är och vilken stor hjälp det är för vissa barn som annars kanske hade hamnat lite vid sidan av
    Barn som skulle hamnat vid sidan av om de inte gick i förskola?
    Ja, klarar man inte av att ge sitt barn allt det barnet behöver för att utveklas och må bra . Då ska sammhället ingripa.

Men att dra in det i denna diskussion känns onödigt. Förutsätter du att ts inte kan tillgodose sitt barns behov?
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:34:38 följande:
    jag hoppas att dina ev barn gå på dagis och lär sig hur man uppförsig mot andra människor. extremt låg nivå på det där inlägget.
    Nej, de gör de inte och jag lär inte ut sarkasm till dem. Men ensam med vuxna så kör jag med det.
  • morochmer
    varfördåför skrev 2011-04-06 12:38:05 följande:
    om de inte fick hjälp att komma in i leken. Är det ett medvetet val att inte läsa allt jag skriver bara för att få komma med spydigeter eller?
    Jag förstår inte varför det skulle behövas en förskolepedagog till det?
  • morochmer
    anne87 skrev 2011-04-07 07:12:00 följande:
    "Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande ska prägla arbetet i förskolan. Hänsyn ska tas till barnens olika förutsättningar och behov."

"Förskolans uppdrag
    Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska erbjuda barnen en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska barnens utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar främjas."

Jag tycker givetvis att förskolan ska vara en trygg plats men det är något jag förutsätter att de flesta föräldrar klarar av. Även om tryggheten är jätte viktig tror jag fortfarande på att det är viktigt att "lägga grunden för livslångtlärande" något som ingår i peagogiken som förskolelärare får i sin utbildning. Liksom hur man skapar en trygg miljö. På vår förskola har man redan börjat arbeta med den nya läroplanen liksom på många andra förskolor. Den pedagogiskadelen har dessutom funnits längre och är inget nytt i den nya läroplanen.
    Är någon så naiv att de tror att pedagogerna normalt har möjlighet att följa läroplanen?
Svar på tråden Om man inte vill ha barnen på dagis alls...?