Inlägg från: gemigsinnesro |Visa alla inlägg
  • gemigsinnesro

Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(

Lita på din magkänsla tycker jag. Mitt äldsta barn blev i 5 årsåldern diagnosticerad med autisspektrumstörning samt lindrig utvecklingsstörning. H*n var motoriskt sen enligt testerna och hade svårt med socialt samspel.Det enda jag höll med om var det sociala.
    Det motoriska var ju lätt att överbevisa utredarna om att det inte stämde då h*n redan kunde många av de saker som utredarna satt och sa skulle dröja innan h*n kunde lära sig. Begåvningsmässigt var det ju inte lika lätt för mig att visa var h*n låg någonstans .
    Det var prat om senare skolstart och särskola mm. Jag stod dock på mig och ville att barnet skulle börja vanliga skolan. När barnet fyllde 16 år så gick det ut vanliga grundskolan med godkänt i alla ämnen utan att ha haft någon som helst assistans i skolan. Det tror jag inte ett barn med lindrig utvecklingsstörning klarar av.
    De sociala problemen däremot har kvarstått och de är jag ok med för dom märker jag så tydligt av själv. Barnet har nu diagnosen aspergers syndrom.

Svar på tråden Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(