Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(
Mitt barn har fått autismdiagnos med ungefär samma utvecklingsförsening som ditt barn, och är ungefär lika gammal, fast han pratar knappt alls. Pga svårigheter att genomföra utvecklingsundersökningen eftersom han inte förstår instruktioner så ska den göras om vartannat år eller så, så det går definitivt att ändra, tror tom att det är standard att kolla upp det då och då och ändra. Var utvecklingsbedömningen ni gjorde speciellt anpassad till autistiska barn? Annars kan han få sämre pga det.
Tänk också på att en utvecklingsförsening/störning enbart innebär att något stör den vanliga utvecklingen just nu, och säger ingenting om hur den fortsatta utvecklingen kommer vara =)
Beteendeterapi har också visat bra resultat för autistiska barn för att ta igen en utvecklingsförsening, så prata med hab om det. Er son är i en jättebra ålder för det ifall ni vill börja med det. Vanligtvis (vad de har sagt på vår hab) så börjar man inte med det för barn över 5 år.
Angående fiskoljan så kan man sprinkla lite över mat som tex steks (vi gör det med pommes frites), och han märker inte av det, är annars extremt petig och selektiv med mat.
Sedan så kanske jag också ska nämna, ifall ni upplever att det största problemet är språket plus vissa autistiska drag, att det finns ett syndrom som heter Landau-Kleffner, som min son också undersöks för. Där är barnet i grunden normalt, fast får epileptiska anfall under djupsömn. Detta syns inte på något sätt eftersom barnet sover då och därmed är sömnparalyserad som alla är när de sover normalt. Det slår mot språkcentrat i första hand och kan göra att barnet uppfattar språk lite annorlunda, börjar prata sluddrigt och kanske tappar ord, eller stora delar av språket som barnet tidigare har förstått. Vissa tappar allt språk efter ett sådant anfall, andra påverkas bara lite. Obehandlad landau-kleffner missdiagnosticeras ofta som autism eftersom barnet som får problem med språk kan utveckla autistiska drag. Det är ett dock ett ganska ovanligt syndrom och drabbar oftast barn kring 5-10 år fast det finns de som fått det tidigare.
Fördelen är att anfallen slutar i puberteten och då slutar även språket försämras så då måste man hitta någon medicin som minimerar anfallen tills dess, så att språkutvecklingen blir så bra som möjligt.