• Boel1

Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(

Jag har en pojke med autism, han är nu 7 år. Han är lite som ditt barn, tycker om att kramas, tycker om att vara i närheten av andra barn fast han förstår inte "lekkoderna".  Just såna saker som att svara ja och nej på frågor kom jättesent för honom, han har fortfarande väldigt svårt med frågor som "varför" t.ex.

Men en utvecklingsbedömning är svårt att göra på barn med autism, om han får träning kan det bli ett helt annat resultat om några år. Och då menar jag träning i t.ex koncentration, samarbete, svara på frågor m.m. Min pojke är jätteduktig på mycket i förskoleklassen, siffror och bokstäver.  När det gäller hur man leker är han på max en 4-årings nivå.

Jag hade också svårt att förstå att det kunde vara autism just eftersom han tycker om att vara nära och kramas, och den bilden av autism har man ju inte riktigt haft. Men det finns alla varianter, ungefär som mässling - vissa har några enstaka prickar, andra har fullt med prickar på hela kroppen!
     Lycka till med allt! Och det finns en autismtråd här på familjeliv, titta in där om du inte redan hittat dit! Hinner inte länka dit just nu eftersom jag har en trött liten kille här!

Svar på tråden Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(