• YouILove

Mjölkprotein i barnmatsburkar?

Har precis fått veta att min dotter är allergisk mot mjölkprotein. BVC-sköterskan sa att det var noga att jag läste på barnmatsburkarna för att det kunde vara svårt att hitta burkmat utan mjölkprotein. Nu har jag läst på de jag har i kylen, bla kötfärssås och kyckling men av innehållsförteckningen framgår inte att det ska vara några mjölkprodukter i. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det vanligt med mjölprotein i barnmaten?

• Svar på tråden Mjölkprotein i barnmatsburkar?
  • tjooohej

Jag tycker att det är jättemånga burkar av alla märken som trycker i mjölk, grädde, ost, vassle osv i burkarna. Jag är nu på 8 mån burkar för sonen o fram till nu är det i alla fall fler burkar som innehåller mjölk än som inte gör det. Jag står vid den där jäkla hyllorna o läser o läser o blir irriterad att det är så få utan! He, he men sånt är livet. Så det har blivit en hel del egengjord mat. Men så är han allergisk mot ägg också vilket begränsar ytterligare förstås;)

• YouILove

Tack för svar!

Jo ägg var det i de burkar jag tittade på, men sen är det 6 månadersburkar jag har så det kanske är lite mindre mjölk i dem. Oavsett om man allergisk eller inte så tycker jag att man får höra att man ska vara försiktigt när man börjar med mjölkprodukter. Vad står det på burkarna, står det "mjölk" eller är det något lurigare?

Hur fick du förresten veta att han var allergisk mot ägg också? Kanske vår tjej också är utan att vi vet om det. 

• alvide

Det brukar även finnas i affärerna en lapp hängandes om matens innehåll som man kan läsa så behöver man inte titta på varje burk. Sen lär man sig ganska snabbt vilka som inte innehåller mjölkprotein.

• Mirakel händer
    YouILove skrev 2011-04-01 10:35:41 följande:
    Men du är väl för bra Tack så mycket, vad enkelt!
    Det var så lite så....men lös någa en extra gång på burkarna du väler för innehållet kan ändras.
    Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • tjooohej

Kolla mjölkallergitrådenbebisar o länken utanallt för att se vad som innehåller mjölk.  Den är toppen.
    Kan gömma sig bakom andra beteckningar o är lite lurigt i början. Det är ju viktigt att känna till framöver då ditt barn börjar äta annat som ex smörgåsrån o annan mat, välling mm.

Vi har varken fått mjölk ägg eller soja bekräftat genom prover men tydliga reaktioner av provokation via bröstmjölken. Nu äter sonen själv, 8 mån o ammas inte längre. Så han ahar aldrig fått prova något av det direkt i maten själv.

lycka till 

• Nolle

När sonen fick diagnos mjölkprotein allergi fick vi åka till sjukhuset o träffa en dietist som håller utbildningar om detta. Mycket lärorikt. Fick massa papper med info, tips o recept. B.la. var det en ruta med alla benämmningar som betyder att det finns mjölkprotein i någon produkt. Det är ju ganska lurigt med alla benämmningar.(Kan de inte i huvudet just nu, sonen växte ifrån det) O skummjölkspullver  är de ju väldigt glada att peta i allt, speciellt barnmat......

• Mama Mia
    Pufz skrev 2011-06-15 11:11:04 följande:

Som sagt, det är lite lurigt just det där med mjölkprotein. Även om det inte står mjölk uttryckligen i innehållsförteckningen på barnmatsburken så kan den ändå innehålla mjölkprotein.

Det enklaste är ju att laga själv, då vet man precis vad som ingår i maten. Mina favoritrecept finns på www.barnmatsburken.se.

Finns det mjölk i mat så SKA det uttryckligen stå i innehållsförteckningen. Så egentligen är det ganska enkelt. Det är väl i så fall om man inte har koll på alla mjölk-ord som finns. Men i jämförelse med andra ämnen så är det ganska enkla och mer eller mindre självklara ord som tex skummjölkspulver, laktos, créme fraiche och liknande. Dom krångligaste är väl nästan vassle och kasein om man inte har koll på att det kommer från mjölk. Kan tänka mig att alla inte vet vad kvarg är också, även om det är en ren mjölkprodukt.
    Men just barnmatsbrukarna innehåller väl inte så mycket konstigare mjölksaker än skummjölken? Gjorde dom åtminstone inte  när min 2-åring fortfarande åt burkar...
  • Solrosens
    Mama Mia skrev 2011-06-20 23:50:30 följande:
    Finns det mjölk i mat så SKA det uttryckligen stå i innehållsförteckningen. Så egentligen är det ganska enkelt. Det är väl i så fall om man inte har koll på alla mjölk-ord som finns. Men i jämförelse med andra ämnen så är det ganska enkla och mer eller mindre självklara ord som tex skummjölkspulver, laktos, créme fraiche och liknande. Dom krångligaste är väl nästan vassle och kasein om man inte har koll på att det kommer från mjölk. Kan tänka mig att alla inte vet vad kvarg är också, även om det är en ren mjölkprodukt. Men just barnmatsbrukarna innehåller väl inte så mycket konstigare mjölksaker än skummjölken? Gjorde dom åtminstone inte  när min 2-åring fortfarande åt burkar...

Gamal tråd, jag vet. Tänkte bara lägga till att det även i ströbröd kan finnas mjölkprotein! Det finns ändå i ganska så dolda varor.
  • fluu

Efter 8 månader var utbudet väldigt, väldigt litet för oss. Vi gick över till enbart plockmat istället.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Solrosens
    fluu skrev 2014-04-17 17:17:02 följande:
    Efter 8 månader var utbudet väldigt, väldigt litet för oss. Vi gick över till enbart plockmat istället.

Vad menar du med plockmat?
  • fluu
    Solrosens skrev 2014-04-22 21:27:38 följande:

Vad menar du med plockmat?
    Ja... plockmat:P Bitar helt enkelt. Köttbullar, majskrokar, grönsaker, frukt. macka etc.
  • Solrosens
    fluu skrev 2014-04-22 21:28:57 följande:
    Ja... plockmat:P Bitar helt enkelt. Köttbullar, majskrokar, grönsaker, frukt. macka etc.

Jaha okej :) tack för svar :) är ditt barn fortfarande allergisk?
  • fluu
    Solrosens skrev 2014-04-22 21:40:02 följande:

Jaha okej :) tack för svar :) är ditt barn fortfarande allergisk?
    Japp. Hon har två allergier. En ska enligt proverna vara borta, men hon reagerar fortfarande så ja, hon är allergisk.
  • Solrosens
    fluu skrev 2014-04-22 21:40:50 följande:
    Japp. Hon har två allergier. En ska enligt proverna vara borta, men hon reagerar fortfarande så ja, hon är allergisk.

Okej, det kanske är på väg bort får vi hoppas. Mitt barn hade en viss förhöjning av antikroppar i blodet. Vi har testat med gröt där det finns mjölk i och hon reagerade två ggr utav fyra. Konstigt att hon ej reagerade vid alla fyra gångerna.
  • fluu
    Solrosens skrev 2014-04-23 15:53:32 följande:

Okej, det kanske är på väg bort får vi hoppas. Mitt barn hade en viss förhöjning av antikroppar i blodet. Vi har testat med gröt där det finns mjölk i och hon reagerade två ggr utav fyra. Konstigt att hon ej reagerade vid alla fyra gångerna.
    Äggallergin hoppas jag är på väg bort. Mjölkallergin får hon nog behålla då halva släkten inte fixar mjölk, men det är å andra sidan inget problem då ;)
    Konstigt... kan ni be att få kolla blodprov då? Jag själv som också är mjölkallergiker har klarat mig undan reaktion ibland då jag bara fått i mig lite, lite typ godis med mjölkpulver i medan jag annars reagerar, men allergisk är jag ju ändå.
Svar på tråden Mjölkprotein i barnmatsburkar?