• Zinfandel

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Lully Hill: så korrekt så!

• Zinfandel

Kalashatt: ja, psoriasis är immunologiskt och magen kan vara IBS. Hur reagerar du på gluten? Har du provat att äta mindre gluten under en period? Har du kollat ditt TSH (sköldkörtel)? Det är vanligt att man har både psoriasis & underfunktion i sköldkörteln. Slutligen är det värt att be att få testa ditt TNF-alfa. Oavsett - vänta inte!

• Zinfandel
    Kalashatt skrev 2011-08-26 11:53:16 följande:
    Vi gjorde bara den "vanliga" utredningen inför IVF, blodprov, vaginalt UL, spermaprov mm. De hittade inga fel.
    Gluten vet jag inte om jag reagerar mot, har aldrig provat att avstå från det.

Hur kan man kolla sitt TSH? Och hur testar man TNF?
    Gå till din vårdcentral, träffa en läkare och be antingen honom/henne att ta blodproven, tsh är ett helt vanligt blodprov, inga konstigheter eller om denne har invändningar så be att få en remiss till en immunolog/endokrinolog. Jag tror det är enklare än att be gyn om det, tyvärr. Sköldkörteln kan vara totalt avgörande och kan vara anledning till dina magåkommor.

Här får du lite läsning så länge!
    www.scribd.com/doc/53610354/IVF
    skoldkortel.info/
    www.hypo2.info/
  • Zinfandel

Hjärtans Fröjd: Pred är ju inget mirakelpiller mot barnlöshet men kan absolut hjälpa och det är bra att du är uppmärksam! Det är nog svårt att få utskrivet i Sverige om man inte är diagnostiserad med immunologiska problem, svenska läkare går liksom inte på linjen att det kan vara immunologiska orsaker till bortstötning & infertilitet. Det kan det såklart vara trots att man inte har några yttre symtom som allergier, värk i leder, eksem eller sköldkörtelproblem. Om du ska få veta hur det står till med ditt immunsystem så kan du börja med en enklare utredning i Sverige, visar den inget så kan du gå vidare till de förslag som Lully föreslår här ovan. Lycka till!

• Zinfandel
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 12:04:35 följande:
    Tack! Jag förstår att det inte är något mirakelpiller.

Vi ska göra ytterligare ett FET, och blir resultatet detsamma som tidigare så ska vi försöka göra en enklare utredning... om vi får tag på någon läkare som vill göra det vill säga.
    Ja, det är egentligen inget konstigt, din vårdcentral bör göra inledande blodprover. Glöm inte att begära ut provsvaren så du har dem och kan tolka dem själv. Be dem kolla TSH, T4, T3, B12 och D-vitamin åtminstone till att börja med. En del privatkliniker tar vissa prover för en tusenlapp eller så. Det är svårt att få kollat TNF-alfa, Killercells osv i Sverige så det får du nog tyvärr göra utomlands men det kan ju vara avgörande :( 
  • Zinfandel
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 14:00:52 följande:
    Zinfandel: De grundläggande borde väl ha kollats under vår fertilitetsundersäkning? Jag ska ringa och be om mina ett år gamla provsvar i morgon!
    Ja, det tycker man men jag har hört att alla inte kollar tex sköldkörteln, dessutom var det då ett tag sedan så värdena kan ju dessvärre ha ändrats sen dess. Har du känslig mage (magknip, diarré, förstoppad, gasig, bubblig), ont i leder, eksem, allergi, är ofta trött, gått upp i vikt, tappar hår?
  • Zinfandel
    Virvla skrev 2011-08-30 12:11:37 följande:
    Zinfandel: Tack! Jag har pratat med Läkarhuset nu och ska på VUL den 22/9. Jag ska fortsätta med Prednisolonet fram till dess. IVF Falun sa att de brukar avbryta kortisonbehandlingen vid plus. Så det verkar vara olika hur läkarna tänker... Jag tycker ju det känns tryggare att fortsätta lite till så jag följer ordinationen från Läkarhuset.
    Och om det hjälper så rekommenderar de utländska läkarna att ta pred till v 12 så fortsätt du!
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.