• Vilaa

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

wickan11 skrev 2012-02-08 19:32:28 följande:
    Immunproblem - dåligt fertilitet/ missfall.
    Jag har läst blogg efter blogg. Lyckad graviditet efter annan. Efter. Prednisolon.
    Och egentligen behöver jag inte läsa det. Jag vet att så är det. Jag har chrones. En autoimmun sjukdom som jsg Fick efter min dotter. Ingen sjukdom. Inga missfall. Sjukdom. Två missfall.
    Första gick jag till v 14. Gyn sa då att jag gick för länge för att ens leta efter fel på ägg och dylikt + att jag har två barn innan.
    Tarmläkaren kunde inget. Och för att ens inse att jag hade rätt fick han ... Googla!
    Och om jag inte är usel i magen. Ingen Prednisolon.
    Alltså räcker det inte att lederna angripna trots att jag äter immunhämmande (salazopyrinen) måste vara jätte sjuk. Det i sin tur innebär att det inte är lämpligt att vara gravid. invänta ett skov. Och spara pillren.
    Tänker på samma sätt som dig, en son utan problem (typ! hade blödningar i början och sen havandeskapsförgiftning), sen efter det fick jag en inlammation i sköldkörteln, autoimmun sjukdom med, och sen... 5 missfall istället för syskon.
    Gyn verkade hålla med, äter i nuläget prednisolon. Har mailat dig vilken doktor jag går till.
  • Vilaa
    lillis79 skrev 2012-02-26 10:52:29 följande:
    Vad ska antikroppsvärdet ligga på?? (Anti-TPO) mitt låg senast på 14, är det bra?? min läkare tyckte det men vad anser ni??
    kanske inte någon mening att jag fortsätter med prednisolon??
    eller om prednisolonet kan hjälpa så jag inte får fler tidiga missfall som alla varit i v 4??
    Jag har haft 101 i värde (fick ma) och nu senaste graviditeten (fick ma) hade jag 84. Dom andra har dom inte mätt på. Har för mig att allt under 30 är okej.

Vid ny graviditet Fragmin och prednisolon ihop för att pressa ner antikropparna.
  • Vilaa

Lustigt att ni är inne på BV, ska ringa min nya gyn imorn om att jag (och mannen Skäms) upptäckte tidigare i veckan att jag luktade rejält illa vid sex. Har aldrig kännt så kraftigt förut....! Det kliar och svider dessutom, och så har jag dom vanliga mellanblödningarna som bara kommer när jag försöker bli gravid.. så blev innepå BV och ju mer jag läser nu om det så ska jag definitivt ringa gyn.
    Har tidigare faktiskt sökt för illaluktande flytningar efter skrapning men har bara fått göra typ att gynekologen har luktat på en tops eller nått,

• Vilaa
    milja08 skrev 2012-02-26 15:43:29 följande:
    Vilaa: låter ju som ett solklart BV fall, inte alla har ju lukten också, jäkla gyn då som bara gjorde lukttest, det är ju helt upp åt väggarna, nä försök få tag i en riktig gyn o få riktig behandling, både du och mannen annars för ni det bara fram och tillbaka mellan varandra.
    Alltså jag har inte kännt lukten sådär förut, men nu när min kille också kännde det... =( Inte så kul. Jag duschade innan men det kommer ju liksom innifrån... Har haft lite sådär förut men absolut inte lika starkt som nu senast, och har typ trott att det kan vara så efter sex och så men nu när det svider och allt och lukten blivit jätte stark. Gud så sjukt pinsamt det här, är världens renligaste människa av mig! Men något måste vara knasigt där nere.  

Har precis fått en ny gyn så ska höra,men vad är det för test jag ska be om då? Och vad blir det för behandling?
  • Vilaa
    milja08 skrev 2012-02-26 18:58:41 följande:
    Vilaa: Citerar mig själv.
    Tack =) slarvigt av mig att inte läsa.
  • Vilaa
    finns hela tiden men förstärks efter samlag och under menstruation -
    det är så jag upplever det, men är osäker på fisklukten.
    Har ingen grå flytning heller, snarare åt det gula hållet.

Flagyltabletter är väll sådana man får för urinvägsinfektion? Konstigt att man aldrig kollar upp det. Får höra med gyn om hon tror på att kolla med mikroskop. Tror jag har en uvi just nu med, kanske är så att allt sexande (försöker få till det igen just nu) och det att jag äter prednisolon gör att immunförsvaret är nedsatt och min slida inte mår så bra då?
    Obs, blev nog väldigt imtimt här nu =)
  • Vilaa

Jag började hos Anette Sjösten i höstas, ringde först själv och då sa dom att man behöver remis till henne. Fick en remiss och sedan tid hos henne en månad senare.

Fick börjat med prednisolon men inte blivit gravid och har problem med mellanblödningar så ska tillbaks dit snart och prata om hur vi kan gå vidare.   

• Vilaa
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-01 10:41:27 följande:
    Märkligt att kräva remiss eftersom det numera bara är att skriva en egenremiss.

Egenremiss? Har aldrig hört talas om, skriver man en egen då typ som en doktor? =) 

Jag fick från sös, som tagit hand om alla missfall. Nu när jag ringde för har problem med mellanblödningarna, fick jag tid till henne om 2 veckor, så känns okej väntetid =)  
    På sös kunde det vara en månad eller mer i väntetid.
  • Vilaa
    Kalashatt skrev 2012-03-01 11:40:09 följande:
    Hmm.. Någon som vet vad man kan tänkas behöva Prednisolon till hunden för att få det utskrivet? Eftersom det nu är en frisk hund jag har...

Jag förstår att man blir desperat efter att prova en medicin som kan hjälpa en, men samtidigt så är mediciner inget man ska laborera själv med tycker jag.
     Jag fick väldigt strikta regler för hur nedtrappning och hur länge man får äta prednisolon, och fick också problem med biverkningar, då var det väldigt skönt att ha en doktor att vända sig till, och inte ha testat sig fram själv. Kolla upp biverkningarna, det är oftast i högre doser och i när man äter länge, men samtidigt så är det ju ganska allvarliga biverkningar så jag tror det är bäst att prata med en läkare.
    Fler och fler gynekologer testar prednisolon, har du hört dig för? 

• Vilaa

Nån som vill ge mig råd? Har småblödit från äl, både färskt blod, rätt så mycket och sen brunt, fram o tebax. Trodde verkligen inte det skulle ta sig något men testade igår och fick pluss, men har småblödningarna så känns inte så hoppfullt. Tycker ni jag ska testa att höja predisolonet nu? Kan man göra det vid pluss? Eller ska jag vänta och försöka få tag i gyn imorn.
    Är det någon ide att hämta ut fragminet (dyrt) undrar jag när jag blöder såhär =(

Åhh hatar positivta gravtest ihop med småblödningar! Känns som man är i ingenmans land!

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.