• Vilaa

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

L Maria skrev 2012-01-07 13:24:12 följande:
    Ponera att man skulle få Prednisolon utskrivet - och man inte ska äta det mer än tre månader i rad, men man ska hålla på hela cykeln för att få effekt; är det varannan månad som gäller då, till dess att man blir gravid och därefter fortsätta till v 12...?
    Man har ju läst lite här och där, men eftersom det inte är SÅ vanligt förekommande än, så verkar det vara lite olika bud. Samma sak med doseringen har jag för mig?
    Tänker att det kan vara bra att veta och kunna trycka på med rätt dosering och tillfälle när man väl träffar en läkare, om de nu är tveksamma till att skriva ut.
    Tack för tips Vilaa - ska kolla runt lite mer om det finns någon i Skåne som kan tänka sig detta.
    Min läkare sa att jag skulle äta 3 månader i sträck och ifall att jag inte blivit gravid inom dom 3 månaderna skulle jag trappa ner prednisolonet under en vecka för att sedan vara utan en månad och sedan börja igen. Men hoppas jag blir gravid fort =) 10 mg om dagen har jag fått utskrivet och ska börja från mensens första dag.
    Vet inte riktigt varför man inte ska äta mer än 3 månader, förstog det som att det inte var så bra för kroppen? Och så läste jag någonstans om man typ fick feber under nedtrappningen skulle man uppsöka läkare.
  • Vilaa
    Cathy skrev 2012-01-07 18:26:04 följande:
    Har inte själv tagit kortison men funderar på det och har därför läst på - tar man kortison för länge kan det leda till sekundär kortisolsvikt dvs att kroppen slutar att producera (eget) kortisol vilket kan vara farligt. Därför ska man helst inte ta mer än 10mg pred under 3 veckor...
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2344
    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...
    3 månader sa min läkare, men det där med psykiska besvär låter oroväckande.. Har haft nog med sådant av alla missfall =(
    Men om man får det utskrivet av läkare och har en dialog och behandlingsplan så tror jag det är lugnt. Dock skulle jag inte våga köpa det utomlands och bara testa. (Även om jag hade det i tankarna förut när jag var desperat.)
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-01-07 18:47:03 följande:
    Njae, nyare studier visar tvärtom.... Så vi kanske en gång för alla kan konstatera att man kan visa vad man vill 
    med studier Flört Men eftersom de utländska klinikerna, som är experter på immunologi, ordinerar betydligt längre än så, så litar jag fullt ut på dem! Tex har det visat sig att kroppen behöver den tiden för att vänja sig vid kortisonet och för att få full effekt av den. Det finns tom en nyare studie vid Sahlgrenska som visar att långvarigt bruk (3 mån) inte har några negativa konsekvenser för varken mor eller barn. Och ibland får man ta det goda med det onda Glad
    Ja precis. Och det är skönt att svenska läkare börjar kolla mer åt vad man gör utomlands så det finns hopp för oss alla =)
  • Vilaa
     Skriver här med. Ni som ätit prenisolon

Har idag och igår haft sån hjärtklappning och ångest, tror ni det är bieffekt? Jag är jätte hypkondrisk men är så orolig nu. Jag klarar inte av ångest! Min sambo tror det är att jag inbillar mig för jag är rädd, men jag har ju läst om psykiska problem som bieffekt så nu drar stora trumman igång. Känner mig skakig med.

Inbillar jag mig?
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-01-11 20:55:29 följande:
    Vilaa: ja, det kan det vara, minska din dos. Hur mycket tar du och när på dygnet? Ninnin: jag kontaktade båda men bokade först UK eftersom det är mer tillgängligt, enklare att flyga & bo, språket osv. Men sen kände jag att Dr D i Aten är mycket mer engagerad, svarar ganska snabbt på mail, är mycket tillmötesgående, ärlig & rak så det blev Aten. Det ångrar vi inte! Det kan vara lite struligt att åka dit men området är mycket trevligt, kliniken likaså, Dr D pratar hur bra engelska som helst. O på apoteken får man ut vad man vill :) Lycka till!
    Vet inte om jag vågar minska, har ju fått den dosen av doktorn =(
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-01-11 20:59:10 följande:
    Men vilken dos har du då? Du ska ju inte må dåligt oavsett om det är ordinerat eller ej....
    10 mg per dag. Men det är ju för att försöka få bebis så får stå ut med att må dåligt. Men kan ju vara så att jag inbillar mig med och mår dåligt över rädslan att må dåligt liksom..
  • Vilaa
    Fru xx skrev 2012-01-12 13:25:59 följande:
    Vilaa - Kan du inte ringa din läkare och fråga, låter obehagligt det där! Jag började med Prednisolon igår, tar två tabletter om dagen, alltså totalt 10 mg. Tar en på morgonen och en på kvällen. Har inte märkt av några biverkningar än. Fått lite nästäppa bara men var snuvig sedan innan.
    Hej!

Idag tog jag medicinen på morgonen och det har kännts lite bättre, tar 10 mg i samma tablett, jag vet inte vad som är biverkning och vad som är inbillning riktigt och vad som är min oro för att försöka igen så känns dumt att ringa läkaren. Pratade med en vän igår och kom fram till att mycket är oro och rädsla för  att försöka igen och att det inte ska fungera.
    Känner mig inte riktigt redo men tror jag aldrig kommer bli det, har nästan utvecklat lite posttraumatisk stress för att vara gravid eller nått tror jag, har ju dom 5 senaste gångerna varit förknippat med blod, oro och ångest och sedan operationer när det skitit sig, och så det värsta när jag fick ett sent missfall.
    Men iallafall verkar hjärtklappning och skakningar vara något fler upplevt så tror det är äkt och jag tror att det är något jag förknippar kroppsligt med oro och ångest så är nog lite extra känslig just nu. Hoppas det ska bli bättre snart, innerst inne vill jag ju bli gravid och få barn igen, det är ju misslyckandet jag är rädd för.
  • Vilaa
    Bling1975 skrev 2012-01-13 08:12:39 följande:
    lilla M - håller både tummar och tår, det låter lovande att hcg stiger och de där symptomen kommer och går.

Vilaa - min läkare sa att jag skulle ta hela dosen på morgonen (25 mg) annars kunde jag få sömnproblem. Håll ut, jag tyckte det blev bättre efter ett tag.
    Ja, med en sådan hästdos du åt så borde jag inte gnälla så mycket. Tror jag är väldigt känslig just nu bara.
    Ninninn skrev 2012-01-13 08:41:53 följande:
    Ja har inte pratat med min läkare om å vara sjukskriven nästa graviditet men ja tänker vara de då har ja testat de med! man får ju testa alla metoder som går för å behålla de lilla livet!
    Ja låter bra att testa iallafall för dig! Jag har varit sjuskriven förut men har ändå skött hem och haft ett barn att ta hand om så det har inte blivit helt stilla, men har ändå försökt. Har tyvärr inte hjälpt direkt, förutom att blödningarna som jag alltid har verkar minska när jag ligger i sängen. Läste förutom om någon som slutade blöda när hon åt prednisolonet så jag hoppas galet mycket att det ska ske med mig med =)
  • Vilaa

Jag här igen och gnäller, har hela helgen haft fruktansvärd huvudvärk och värk bakom ögonen, får hypkondrisk panik när jag läser på fass om prednisolonet jag äter nu.
    Står att man kan få akut starr, tänk om jag har ont i ögonen pg av det? Känner mig sjuk och har nog aldrig haft sån här ihållande huvudvärk, kanske blodtrycket som gått upp?

• Vilaa

Vad är det där bv mm för något? Har aldrig hört talas om det, men tankarna börjar ju snurra, har aldrig gjort något annat än "snifftester" och hade en infektion i livmodern efter min förlossning, fick antibiotika då. Men vem vet om det läkt ut ordentligt.. och så dom här mellanblödningarna jag har... suck. Känns som mitt underliv är helt "fuckt up" för tala klarspråk.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.