• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Vi är med dig idag Bling! Vi väntar alla på "vår" bebis Vera! Kram

• Lully Hill

Jag tror inte Penny och Dr D känner varandra. Visst gör Penny LIT?
    Därför tror jag frågade D och han verkade inte igenkännande.

• Lully Hill
    majsanna skrev 2012-05-14 15:38:49 följande:
    Hej Har kikat in i den här tråden tidigare då jag har reumatisk sjukdom sedan barndomen och har nu problem med att bli gravid. Har genomfört sex ivf-försök och ett FET. Har blivit gravid två gånger. Den första fick vi tyvärr avbryta i vecka 20 pga missbildningar på hjärnan och den andra slutade i MA i vecka 9.

Min reumaläkare har tagit provet som visade att jag har kardiolipidantikroppar och antilupuskoagulans, vilket jag förstår är APS= antifosfolipidsyndrom eller??
    Därför tar jag alltid trombyl och lägger till innohep under behandlingarna och under ev. graviditeter.
    De gånger jag blivit gravid har jag inför behandlingarna tagit Humira, men slutat med den ca en månad innan sprutstart. Under behandlingarna och ev. graviditeter har jag också tagit 10 mg prednisolon.
     Nu har jag läst en del och tydligen är det många som använder humira även under behandling och under graviditet. Någon som har erfarenhet av humira?

Min reumaläkare har tagit en del prover som jag inte riktigt förstår mig på och jag tänkte ifall någon här kan tolka dessa provsvar:
     "Kardiolipidantikroppar IgM-typ över 80 enheter och Beta2-GP-antikroppar IgM-typöver 100 enheter. Motsvarande värden för IgG-antikroppar var 37 resp 39.Lupusantikoagulans också positivt med DRVVT 1,36. Har dessutom förhöjt polyklonalt IgM 16 g/L, IgA 8,8 g/L."
    Majsanna,
    Prata med din rematolog om du kan få intralipiddropp under nästa IVF försök. Det är ingen idé att prata med fertilitesläkarna om det. Kanske det funkar med doktorn som kan din sjukdom. Säg att du vill hålla immunförsvaret så lugnt och nedtryckt som möjligt. Om jag fattar det rätt behandlar man vissa immunsjukdomar med just Intralipider och kortison. Läs på ordentligt och ta sedan en diskussion!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

Jag går hos Dr D och äter pred hela graviditeten. Jag tror de flesta Dr G patienterna äter det till v 12 i alla fall.

• Lully Hill
    Ninninn skrev 2012-05-26 20:59:18 följande:
    Hur hög dos tar du?
    Jag tog 10 mg till att börja med men runt v 20 fick jag höja till 15 mg pg a att Dr D trodde jag fått immunreaktion. Det äter jag nu hela tiden ut.
  • Lully Hill

Hej vänner!
    Är nu i vecka 36 och har har slutat jobba och bara går och väntar på att bebis ska komma!
    Mina FBC värden ser bra ut säger Dr D så vi har kunnat vänta med IL-droppet  de sista gångerna. Här är mina FBC värden från sista gången så kan ni jämföra. Jag tror det kan vara så att de normala referensvärdena används av Dr D, kroppen ska ju vara Babyfriendly och det är nödvändigtvis inte samma sak som att man ligger inom de "allmänna" referensvärdet.
    LPK 11,8
    EPK 4,5
    HB 138
    EVF 0,39
    ERC 88
    MCH 31
    MCHC 352
    Trombocyter 221
    Neutrofila 10,1
    Eosofina <0,1
    Basofila <0,1
    Lymfosyter 1,2
    Monocyter 0,4

Kramar från Lully 

• Lully Hill

Normala referensvärdena inte används av Dr D ska det vara Skrattande

• Lully Hill
    singhatjejen skrev 2012-06-12 20:26:00 följande:
    Lully Hill: Stort grattis till graviditet - och att du kommit så långt med egna ägg efter så lång tid. Fantastiskt att läsa! Och snart får du se din pojke Glad Stort tack för att du delar med dig!
    Tack Singha! Kan det inspirera någon till att kämpa vidare och inte ge upp förrän det lyckas är jag glad!

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.