• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Allt är bra än så länge! Jag har påbörjat v14 idag!

• Lully Hill

Mitt problem är killer cells. Det är väl inte samma sak som antikroppar (antibodies)?
    Undrar vad alla skeptiska läkare har för förklaring till mina misslyckanden, även med donerade ägg, och att det så funkar vid första försöket med immunbehandling!! Snart är vi såmånga så det bli överbevisade och inte kan förneka det längre!! Syndbara att vi ska behöva komma i kläm för oviljan att ta till sig nyheter!

• Lully Hill

Myran, i mitt fall var Dr D säker på att orsaken var immunrelaterat. Jag har alltid fått toppen ägg o embryon. Däremot var åldern ett problem och han var tveksam till omvi skulle lyckas. Han var dock säker på att det skulle funka med ÄD. Han ville gärna att vi skulle göra ÄD så vi inte skulle tappa hoppet på immunbeh om vi inte lyckdes.
    Prata med honom om dina ägg kan bli bättre av immunbehandling före IVF. I Beers bok finns info om att äggkvaliteten kan bero på immunförsvaret och blir bättre vid behandling. Jag tror det ska ska ca 3 mån innan sputstart!

• Lully Hill

Lilla M så tråkigt! Men är du säker? Jag tappar och känslan i brösten iblsnd! Särkilt på morgonen. På kvällen är de lite spändare i gen! Jag hoppas ännu!!
    Om det nu inte går så hjälper LC dig! Dr D var väl gänska säker att ditt problem var immunologiskt? Du behöver säkert dropp som jag!!
    Styrkekramar

• Lully Hill
    Den lilla M skrev 2012-01-12 13:53:24 följande:
    Ja hon testar att behandla mig med både fragmin, levaxin, progesteron och TENDER LOVING CARE metoden. Vilket betyder att jag ska vara hemma till v16 o göra så lite som möjligt. Helst bara röra mig mellan säng, soffa, matbord och toaletten..
    Håller tummarna för dig och bebben!! Kramar

Ps. vilken vecka är du i nu?
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    AnnaJL skrev 2012-01-12 11:49:34 följande:
    Hej!

Råkade se denna intressanta tråd och undrar om nån vet ifall man har lättare att bli gravid om man t ex tar kortisonspray mot pollenallergi? Det hämmar ju och taggar ner immunförsvaret en aning. Jag har nämligen blivit gravid båda gångerna under tiden jag medicinerat med sån spray och har haft en vag känsla att ägget haft svårt att fästa utan...  
    Hej AnnaJL och välkommen!
    Jag tror absolut det kan hjälpa till med kortisionspray. Prednisolon är vanligt i dessa sammanhang och det är kortison. Jag tänker att kortison som kortison. Har man milda problem så hjälper säkert spray. Effekten är ju att dämpa immunförsvaret så att du inte överreagerar på pollen (eller embryon )
  • Lully Hill
    Vilaa skrev 2012-01-12 19:59:14 följande:
    Hej!

Idag tog jag medicinen på morgonen och det har kännts lite bättre, tar 10 mg i samma tablett, jag vet inte vad som är biverkning och vad som är inbillning riktigt och vad som är min oro för att försöka igen så känns dumt att ringa läkaren. Pratade med en vän igår och kom fram till att mycket är oro och rädsla för  att försöka igen och att det inte ska fungera.
    Känner mig inte riktigt redo men tror jag aldrig kommer bli det, har nästan utvecklat lite posttraumatisk stress för att vara gravid eller nått tror jag, har ju dom 5 senaste gångerna varit förknippat med blod, oro och ångest och sedan operationer när det skitit sig, och så det värsta när jag fick ett sent missfall.
    Men iallafall verkar hjärtklappning och skakningar vara något fler upplevt så tror det är äkt och jag tror att det är något jag förknippar kroppsligt med oro och ångest så är nog lite extra känslig just nu. Hoppas det ska bli bättre snart, innerst inne vill jag ju bli gravid och få barn igen, det är ju misslyckandet jag är rädd för.
    Hej vännen,

Jag har också känt oro och ångest. Men då kopplar jag in reptilhjärna och min järnvilja. Biter ihop så käkarna knakar.
    Och så gör jag bara!!!
    Jag vill och jag ska och jag bara gör!! Kräver lite träning att koppla bort känslorna men det går tror jag. Gör inte så stor sak av det. Tänk inte på om det inte funkar. Tänk inte alls.
    Tänk inte, känn inte bara gör! Därför är jag ingen tjej som bryter i hop i gyn stolen eller gråter lätt vid motgångar. Jag kan gärna gå på undersökningar etc ensam utan mannen. Jag tittar bara i taket och stänger av. (Har jag sagt att jag har nack och käkproblem förresten?) 
    vid ett bakslag blir det bara - jaha, skit också!  Och så är man nere ett tag, självklart. Men jag reser mig igen på ren vilja. För det leder ingenstans och inte till några barn att deppa eller ge upp.

Var inte rädd för misslyckandet, de kommer att komma och om man ger upp har man misslyckats ändå. Man kan inte påverka dem. De är bara att ta emot dem, vila en stund och sedan resa sig igen. Då kommer man att lyckas en dag!

Följ Astrid Lindgrens ord: Man blir så stark som man måste! 
  • Lully Hill
    Den lilla M skrev 2012-01-14 10:57:22 följande:
    Jag är 5+3 idag så inte långt. Känner mig inte direkt gravid alls . Hade ömma bröst runt när jag väntade mig att få mensen men inget mer efter det. Känner som mensen ska komma vilken sekund som helst ibland, särskilt på kvällen. För då känns det som det rinner till där nere haha. Men men det är bara vänta och se vad som händer.. 

Har du varit på många UL/VUL?

Kram 
    Jag har gjort många VUL. Första i v 6 tror jag. Jag går till Stein på Sibyllekliniken i Stockholm. Om du bor i Sth tycker jag du ska gå till honom. Han gör vul i v 6 för att se att allt ser bra ut. (Han är spec på ultraljud o graviditet). Är man patient hos honom är det bara att sätta sig utanför hans dörr vid akutärenden mån-tors 8-16. Såå skönt när man är oroligt! Då får man se hjärtat picka så blir man lugn igen. Har dock stängt på fredagar!

Själv hade jag en hemsk pärs i går! 
    På eftermiddagen på jobbet upptäckte jag gammalt blod på pappret när jag var på toa! Hjärtat stannade!!
    Jag var tvungen att hålla masken och gå på ett möte på stan hos en kund, det tog flera timmar! 
    Sedan åkte jag direkt till gynakuten. På vägen ringde jag min man som också ville komma men han är sjuk och hemma så jag sa att han kunde ligga kvar i sängen. Jag hör av mig sa jag (Stackaren). 
    Fick sitta och vänta men tillslut fick jag träffa en doktor och gjorde VUL. 
    Men bebben mår bra!!  Det är moderkakan som ligger till så att den läcker lite vid livmodertappen. Inget farligt för bebbe. Gud så skönt!!

Luften gick ur mig och jag var helt slut igår! Phu vilken fredagskväll!

• Lully Hill
    CurlyRed skrev 2012-01-14 12:48:28 följande:
    Lilla M - styrkekram till dig!! Jag är i exakt samma situation! Är på dag V5+6 idag och har också bara lite symptom. Känner inget alls på morgonen och på dan, bara lite ont i brösten och runt äggstockar livmoder på kvällen. Eg enda symptomet att jag är uppe och kissar 1-2 gånger varje natt. Så stor kram till dig - nu kommer det gå bra för oss båda så är det bara!! Jag går också hos Stein precis som Lully. Ska nog gå dit måndag morgon och göra UL, hoppas så få se ett eller två småhjärtan!! Kram!
    Jag hade samma som ni! Nästan ingen symptom, i så fall lite mer på kvällen. Uppe o kissa på natten. Och ibland en enorm törst! Det är tydligen också ett tecken. Har ni märkt av ökad törst?
  • Lully Hill

Curly, jag lider med dig! Vilken oro du ska behöva utstå! Styrkekramar till dig! Jag håller tummarna så de blir blå!

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.