Molean skrev 2011-03-31 10:29:45 följande:
I Sverige är man väl medveten om risken med vegankost. Någon skrev att den fått sin bröstmjölk kontrollerad just av den anledningen? På inskrivningssamtalet på MVC pratar man kost.
Varför verkar det som om vissa av er mår så dåligt av att inte ha kunnat amma att ni måste slänga sådant här i ansiktet på en hela tiden? Kan ni inte bearbeta det på något annat sätt än att hela tiden försöka trycka ner andra genom att visa på sådana här extremfall?
Skulle aldrig få för mig att kritisera någon som väljer ersättning bara för att jag ska må bättre! Vad skulle jag trycka upp i ansiktet på dem? Att i Afrika dör massor med barn därför att man ger dem ersättning?URDUMT!!!
Kunde inte amma mitt mittenbarn. Det berodde inte på henne utan på mig, jag hade alldeles för mycket omkring mig och kom inte till ro. Bvc märkte att hon inte gick upp som hon skulle och gav direkt förslaget om ersättning. Ingen amningshysteri där inte!
För övrigt känns det som att Här och Nu och Bellamorte försöker inbilla ammande mammor att de måste ha jättekollen på sin kost, det räcker gott med varierad kost för att barnet ska få i sig det den behöver. Jag låg inlagd min första graviditet och gick på medicin eftersom jag inte fick behålla någonting. Jag gick upp tre kilo under graviditeten men ut kom en frisk och kry pojk på fyra kilo!
Handlar inte om det. Även om man säger att man inte ammar o inte vill diskutera varför o är nöjd med sitt val, hackar folk. Därför är det nyttigt med extrema exempel, som skakar om amningens helighet, även om de stora konsekvenserna har större orsaker.