Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Åskan skrev 2011-03-30 22:32:57 följande:
    Jag kan upplysa dig om att min son cokså åt dåligt (och fortfarande gör). Men jag ammade inte utan han drack välling efter 10 mån. Jag försökte VERKLIGEN inte dåligt!! Hade det skitjobbigt med att han inte åt.

Jag vill inte tvinga i nåt barn mat, inte min syster heller. Däremot erbjuda vid varje måltid. Såna där små barn fattar inte att de blir hungriga om de inte äter det man erbjuder. Man vill väl ha ett glaltt barn som mår bra? Man tar väl till det som funkar? Spelar roll hur länge man ammar så länge alla mår bra av det?!
    Jag skrev DE FLESTA. De flesta barn hajar vitsen med vanlig mat. Tvinga ska man inte göra dock.
  • Här och nu
    Lavish skrev 2011-03-30 22:35:02 följande:
    Känns väl som att amningen var den familjens minsta problem om man säger så? Föräldrar som inte störs av att en 11 månaders baby  inte ens väger 6 kg skulle nog ha tagit död på sitt barn förr eller senare ändå... 
    De som går till BVC får ju barnet kollat på ett helt annat sätt.
  • Här och nu
    TessaS skrev 2011-03-30 22:37:33 följande:

Just i det här fallet tycker jag det verkar vara mer allmän vanvård än att amningen skulle vara anledningen. Ungefär som att såga ersättning i största allmänhet för att det är barn som dött av det när man blandat med dåligt vatten...

Oavsett hur man matar ett barn har man ansvar för att göra det så barnet inte far illa.
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 22:34:07 följande:
    "Försökt för dåligt", ska man spänna upp käkarna och trycka ner maten or what? Ett barn börjar äta när det är redo, att truga och tvinga har många ggr motsatt effekt.
    Och det gör de flesta friska barn.
  • Här och nu
    vittra skrev 2011-03-30 22:42:03 följande:
    Ja men kanske inte vid 4-6 månaders ålder som de flesta tror att de måste.
    De flesta gör det, eftersom de blir erbjudna det o de flesta är mogna. Vissa barn har t.o.m stort behov av det.
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-30 22:52:57 följande:
    Nyttigt med felaktig kritik? Den amningshatare som försöker dra fram den här artikeln som bevis kommer att bli utskrattad ...

• Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-30 22:52:57 följande:
    Nyttigt med felaktig kritik? Den amningshatare som försöker dra fram den här artikeln som bevis kommer att bli utskrattad ...
    Nyttigt att amning IFRÅGASÄTTS. Det är inte bara att amma. Man måste äta ordentligt för att kunna amma på ett säkert sätt.
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 22:51:53 följande:
    Jag tror också, att de som har valt en "alternativ" kost så att säga, är mer insatta i kost än oss som äter i princip allt. Det känns nästan logiskt, att tar man bort en del av kosten..så vill man väl veta vilka alternativ man har för att kunna ersätta det man missar?
    Denna mamma var ju inte insatt i det.
  • Här och nu
    infragilis skrev 2011-03-30 23:03:38 följande:
    Fast det är i princip inte sant. Barnet får vad det behöver ändå, såvida mamman inte verkligen svälter. Äter inte mamman något med kalcium kommer hon att tappa sina tänder för att barnet behöver kalcium, till exempel.
    Det går i allmänhet att leva uteslutande på skräpmat och ändå ge förstklassig mjölk.
    Detta barn fick ingen förstklassig mjölk.
  • Här och nu
    MammaPlutt skrev 2011-03-30 23:02:12 följande:
    Men så får man ju läsa vidare varför barnet dog av bröstmjölken också.

I detta fall så åt inte ens mamman någon bra mat vilket gjorde att ungen inte fick någon näring.

Så länge en mamma äter bra, kommer bröstmjölken att vara ok. 
    Bröstmjölken kan va näringsfattig pga. mamman är sjuk också.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....