Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Majskolven skrev 2011-03-30 20:59:46 följande:
    Nu har jag bara läst ts så det kanske redan är påpekat att hon fick enbart bröstmjölk...
    Man ska efter 6 månader komplettera med annan mat för att de ska få i sig tillräckligt med näring.
    Detta har ju inte något med amning att göra egentligen tycker jag då föräldrarna har gjort fel.

Så ja, jag håller fortfarande på att amma är bäst för sitt barn, men det är min åsikt och jag ser absolut inte ner på nån för att de av någon anledning vill ge ersättning istället.
    Men som sagt, barnet dog av näringbrist...inte för att hon ammades.
    man kan kompletera men man maste inte.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 21:18:51 följande:
    Men de hade ju uppenbarligen varit på en kontroll vid 10 månader och fått en vikt på 5,7 kilo. Någon borde väl ha reagerat starkare då kan man tycka?
    dom var pa sjukhus för nagot annat och vist tycker man att nagon borde reagerat kraftigare men det skulle kunna hända i sverige med inget system är ofelbart
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 21:24:30 följande:
    System och system, en människa med vanligt jävla sunt förnuft hade väl reagerat?
    vi vet bara det som star i det lilla klippet och att ett litet barn väger för lite efter sjukdom är inget ovanligt.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 21:32:09 följande:
    Fast med en vikt på 5,7 kilo vare sig man varit sjuk eller inte, skall väl följas upp mer noggrant. Uppenbarligen så gjordes det inte, eftersom det gick så långt att barnet dog av näringsbrist. Hade man reagerat så hade man ju kunnat sätta in utredningar och åtgärder.
    det beror ju pa längd och liknande.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 21:33:26 följande:
    Fast sjukvårdarna reagerade ju uppenbarligen på att hon såg så späd ut. Då lär ju inte vikten ha stått i proportion med längden?
    efter en längre sjukdom (min dotter tappade nästan halva sin vikt vid en magsjuka och hon var bara sjuk ett par dagar) är det inget konstigt att se "späd" ut
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    cwo skrev 2011-03-30 21:43:18 följande:
    På vilket sätt överensstämmer detta med att svältande kvinnor i afrika producerar bröstmjölk av god kvalité? Kan det kanske vara så att olika kvinnor har olika förmåga att producera näringsrik mjölk?
    Bara funderingar från min sida. Jag har absolut inga svar.
    jo tanken slar en ju.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 21:45:16 följande:
    Det är inget konstigt att se späd ut när man är undernärd nej, poängen är väl att någon bör reagera. Kommer man till läkare där vikt inte stor i proportion så skulle man i Sverige med all säkerhet tala om kosten te x? Man reagerar iaf på något vis, viktnedgång eller dålig viktuppgång kan ju vara en idé att uppmärksamma när det gäller så små barn?

Är det fel att jag anser det nonchalant att man inte ens verkar ha höjt ögonbrynet? Sjukvårdare som kommer in i bilden när det är försent reagerar, men inte de läkare som man sökt vård hos?

Jag brukar kräkas över allt tjat om kurvor på BVC, men ibland kanske de verkligen och jag menar verkligen skulle behövas.
    men jag säger inte att det är bra och topp att det missats.
    därimot vet vi inte nagot om varför det missats.
    det skulle lika gärna kunna hända i sverige
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Bananskal skrev 2011-03-30 22:03:05 följande:
    men är det inte så att efter 6 månader behöver bebisar annan mat än bara bröstmjölk?
    nej det kan vara sa att järnet börjar tryta vid ca 6 mander men man kan utan problem amma ett ar utan att ge nagot annat än bröstmjölk (eller ersätning) och vitamin d i ett ar omman har tilräckligt med järn.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

ammar min snart 8 manaders nästan fullt ut da hon inte har nagot stort intresse av mat.

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    infragilis skrev 2011-03-30 23:03:38 följande:
    Fast det är i princip inte sant. Barnet får vad det behöver ändå, såvida mamman inte verkligen svälter. Äter inte mamman något med kalcium kommer hon att tappa sina tänder för att barnet behöver kalcium, till exempel.
    Det går i allmänhet att leva uteslutande på skräpmat och ändå ge förstklassig mjölk.
    men det är inte sant!
    varför inte bara inse att det inte är nagon förstklasig mjölk man ger om man inte äter som man inte äter som man ska. kroppen kan inte produsera egna mineraler och det samma gäller dom flesta vitaminer. 
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....