Inlägg från: Pyssola |Visa alla inlägg
  • Pyssola

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

annbom skrev 2011-03-31 10:04:14 följande:
    Nej det händer definitivt inte som i artikeln. Mamman var kraftigt undernärd och det är orskaen till att barnet dog, inte ammningen i sig.
    Fast hur vet du att hon var undernärd, på bilderna på nätet ser hon inte vidare undernärd ut direkt? (jag syftar då inte till bilderna i AB alltså, så behöver ingen göra sig lustig över det)

Hur kan det komma sig att Afrika och Asien är så överbefolkat om bebisar dör när de ammas av mödrar som är undernärda och lider av näringsbrist? För lider av näringsbrist gör de allra flesta fattiga där, och de ammar och de förökar sig.
  • Pyssola

Mamman är alltså inte underviktig, eller "kraftigt undernärd" som vissa påstår - tvärtom så ser hon rätt rund ut skulle jag vilja påstå. Paret har dessutom en till dotter på tretton år som aldrig varit dålig eller undernärd tydligen. Jag är inte helt övertygad om att vi får hela historien genom tidningsartiklarna... :-/

Att de har brustit i omsorgen är ju rätt uppenbart, jag försvarar de inte - det vill jag förtydliga och understryka.

• Pyssola
    annbom skrev 2011-03-31 11:35:29 följande:
    Bilden i AB är inte den bebisen heller utan en helt annan.
    Ja, det förstår jag också. Det är inte mamman och det är inte bebisen. Men det finns bilder på morsan ute på nätet, och hon är inte undernärd. Det står heller inte i artikeln att hon skulle vara undernärd.
  • Pyssola
    skoladan skrev 2011-03-31 22:35:40 följande:
    Det är inte amning i sig som dödade barnet. Det är föräldrarnas totala okunnighet. Modern var antagligen själv undernärd och hennes mjölk helt fri från näring. Inte undra på att barnet inte okade i vikt.
    Min mor blev själv helammad tills hon var 11 månadr och hon var välnärd och fullviktig. Jag helammade min dotter tills hon var 9 månade och hon strålade av hälsa. Självfallet beror det på om modern äter tillräckligt och varierat. En ammande mor måste äta ordentligt. man måste också fatta att det är nåt fel på ens metoder när barn inte ökar i vikt som de ska.
    Mamman var inte undernärd - på bilderna ute på nätet så ser hon tvärtom rätt knubbig ut.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....