Inlägg från: annbom |Visa alla inlägg
  • annbom

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Här och nu skrev 2011-03-31 09:33:14 följande:
    Men de ammande vars barn inte mår bra ifrågasätts mindre än de som inte ammar, men matar sina barn på rätt sätt med ersättning; rent vatten, lagom mängd pulver osv.
    Känner du dig duktig när du skiver det här? Jag tror inte att det finns så många barn som mår dåligt av att ammas. Att det finns något enstaka exempel på vanvårdnad är en helt annan sak. I det här fallet så var ju mammam undernärd och därför hade barnet inte fått i sig det hon behövde genom bröstmjölken.

Din inställning tíll ammning framkommer ju ganska klart i ditt inlägg "matar sina barn på rätt sätt"
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • annbom
    Här och nu skrev 2011-03-31 09:51:40 följande:
    Precis. De flesta barn på MINST 6 mån har behov av fast föda.
    Nej, å är det faktiskt inte. Barn kan mycket väl ammas helt tills de är ett år, MEN bara om de fortfarande går upp i vikt och verkar nöjda. Vanligtvis behöver de flesta barn fast föda efter 9-10 månader.
  • annbom
    Insatt skrev 2011-03-31 09:47:44 följande:
    Det roliga är att när det redovisas ett fall där överdosering av pulver i ersättning visat sig vara farligt då jävlar kommer det igång med hur dåligt det är med ersättning och "AMMA FÖR SATAN KÄRRINGAR" men när man ger igen med att någon totalt korkad person lyckats svälta ihjäl sitt barn genom att helamma det med näringsfattig pattmjölk, då får man inte ta det som exempel på att även bröstmjölk inte alltid är sketabra.
    Tror du det är ett spel av något slag som "man ger igen"?
  • annbom
    Här och nu skrev 2011-03-31 09:54:15 följande:
    Ja,det gör jag verkligen, för amning ställer till det nåt djävulskt för en del barn. Mata på rätt sätt=amma ELLER ge ersättning med kunskap om för- och nackdelar.
    Det finns ingen ammning som ställer till det för något barn. Däremot kan ammning ställa till det för mamman och då är det bra att det finns ersättning.
  • annbom
    Här och nu skrev 2011-03-31 09:55:00 följande:
    I u-länder ja.
    Men barn i u-länder har inte ett annat behov än vad barn här i sverige har. Att vi oftast väljer att ge barnen mat tidigare har oftast inget med ammningen att göra. Vi kanske ska börja jobba snart eller så tycker vi att det känns skönt att barnet börjar med mat också så att vi inte blir så bundna.
  • annbom
    auo skrev 2011-03-31 09:56:45 följande:
    men hallåå   denna barnet var ju 11 månader det är ju nästan 1 år .. såklart ska den har nåt bredvid bröstmjölken .. annars går det inte ju då händer det så som i den artikel .
    Nej det händer definitivt inte som i artikeln. Mamman var kraftigt undernärd och det är orskaen till att barnet dog, inte ammningen i sig.
  • annbom
    Pyssola skrev 2011-03-31 11:28:33 följande:
    Fast hur vet du att hon var undernärd, på bilderna på nätet ser hon inte vidare undernärd ut direkt? (jag syftar då inte till bilderna i AB alltså, så behöver ingen göra sig lustig över det)

Hur kan det komma sig att Afrika och Asien är så överbefolkat om bebisar dör när de ammas av mödrar som är undernärda och lider av näringsbrist? För lider av näringsbrist gör de allra flesta fattiga där, och de ammar och de förökar sig.
    Läs artikeln noga så kan du läsa det i artikeln att hon var undernärd och att mammans kost har orsakat detta.
  • annbom
    Pyssola skrev 2011-03-31 11:28:33 följande:
    Fast hur vet du att hon var undernärd, på bilderna på nätet ser hon inte vidare undernärd ut direkt? (jag syftar då inte till bilderna i AB alltså, så behöver ingen göra sig lustig över det)

Hur kan det komma sig att Afrika och Asien är så överbefolkat om bebisar dör när de ammas av mödrar som är undernärda och lider av näringsbrist? För lider av näringsbrist gör de allra flesta fattiga där, och de ammar och de förökar sig.
    Bilden i AB är inte den bebisen heller utan en helt annan.
  • annbom
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 11:31:07 följande:
    vikten har väl inget med detta att göra ?
    Alla barn väger olika.
    Dagens barn väger dom nyfödda redan 5-6 kg men vissa bara 2-3 kg
    En 11 mån kanske väger 5,7 kg och har säker varit mindre som nyfödd JAG VET INTE men något jag tror.
    Alla läkare mvc säger olika väger man lite ska man äta väger man mkt ska man banta sit barn
    Läs artikeln så står det utryckligt att barnet dog av undernäring.
  • annbom
    Kinya skrev 2011-03-31 11:30:38 följande:
    Barnadödligheten i Afrika och Asien är MYCKET högre än i västvärlden. Anlednignen att det ändå är överbefolkat är att de får fler barn/kvinna än vi i väst. Ju fattigare land (sämre pensionssystem) desto fler barn skaffar man.
    Sedan så finns det ju undernäring och undernäring med. Mammorna i Afrikas u-länder (Asien är inte ett u-land) äter ju inte ensidig kost utan äter trots allt allt de får tag i.
  • annbom
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:24:53 följande:
    Vad jag försöker säga är att man kanske kan kolla några fler källor än bara EN som är VÄRLDSOMFATTANDE och se om det finns mer relevanta för våra levnadsförhållanden. Att sedan föra diskussion där man itne ens ifrågasätter är trångsynt.

Är du ute efter att hitta EN mening som inte passar för att försöka göra hela inlägget irrelevant? Det var kanske inte meningen att få med det två gånger i mitt inlägg.
    Fast den bröstmjölk som vi ger våra barn är ofta väldigt bra eftersom vi äter bra och allsidig kost. Att det går lika bra med ersättning i stället för bröstmjölkgör ju inte att det är viktigare att börja med vanlig mat tidigare.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....