Inlägg från: Isola80 |Visa alla inlägg
  • Isola80

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Här och nu skrev 2011-03-31 09:33:14 följande:
    Men de ammande vars barn inte mår bra ifrågasätts mindre än de som inte ammar, men matar sina barn på rätt sätt med ersättning; rent vatten, lagom mängd pulver osv.
    Förhoppningsis inte om barnen är  11 månaders och det ena helammas och de som matar sitt barn på rätt sätt har gått över till fast föda.
  • Isola80
    lokisse skrev 2011-03-31 09:43:08 följande:
    nej det som rekomenderas är ett ars amning efter 6 manader KAN man om man vill ge tillskott
    I sverige rekomenderar man väl alltid att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. För inte längesen var det på nyheterna att man SKA börja med alla födoämnen så länge man ammar för det skyddar mot allergier.

2 års amning tror jag WHO rekomenderar, men inte helamning i ett år.
  • Isola80
    lokisse skrev 2011-03-31 09:46:47 följande:
    nu är du ute och cyklar.
    en 11 manaders har oftast inget behov av att äta fast föda
    Inte? Strider mot allt jag ahr hört i alla fall.
  • Isola80
    Här och nu skrev 2011-03-31 09:55:39 följande:
    Dvs inte bra.
    Ja, det var precis det jag menade!
  • Isola80
    lokisse skrev 2011-03-31 09:53:27 följande:
    nej det gör man inte.
    tva ars amning rekomenderar who varav ett ars helamning i u länder rekomenderas tom att helamma i tva ar.
    efer 6 manader kan man ge annat om man vill men rekomendationen är att helamma ett ar.
    Jag tror du har fel.

Jag utgår från mig själv och jag blev rekomenderad att mitt barn skulle äta något mer än bröstmjölk vid 6 månaders ålder, därför började jag med smakportioner vid 4 månaders ålder.
  • Isola80
    Kotte Grön skrev 2011-03-31 10:06:29 följande:
    Från WHO:s hemsida: Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

www.who.int/topics/breastfeeding/en/

-------------------------------------------

Q: Up to what age can a baby stay well nourished by just being breastfed?

A: Infants should be exclusively breastfed – i.e. receive only breast milk – for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health. "Exclusive breastfeeding" is defined as giving no other food or drink – not even water – except breast milk. It does, however, allow the infant to receive drops and syrups (vitamins, minerals and medicines). Breast milk is the ideal food for the healthy growth and development of infants; breastfeeding is also an integral part of the reproductive process with important implications for the health of mothers.

WHO recommends that infants start receiving complementary foods at six months (180 days) of age in addition to breast milk. Complementary foods should be given 2–3 times a day between 6–8 months, increasing to 3–4 times a day between 9–11 months. Between 12–23 months of age, 3–4 meals should be given. In addition, depending on the child's appetite, 1–2 nutritious snacks can be offered between meals. These foods should be adequate, meaning that they provide sufficient energy, protein and micronutrients to meet a growing child's nutritional needs. Foods should be prepared and given in a safe manner to minimize the risk of contamination. Feeding young infants requires active care and stimulation to encourage the child to eat.

The transition from exclusive breastfeeding to full use of family foods is a very vulnerable period. It is the time when many infants become malnourished, contributing significantly to the high prevalence of malnutrition in children under five years of age worldwide. It is essential therefore that infants receive appropriate, adequate and safe complementary foods to ensure the right transition from the breastfeeding period to the full use of family foods.

www.who.int/features/qa/21/en/index.html
    Tack för den!
  • Isola80
    MinNatalie skrev 2011-03-31 15:00:41 följande:
    Jag blir så trött på allt tjat om att börstmjölk är det bästa! Det må vara så.......Men trots att jag bara kunde ge min dotter bröstmjölk i 2 månader och därefter mjölkersättning så blev hon aldrig sjuk förens hon var omkring året.
    Även fast vi var mycket på öppna förskolan och annat där det är lätt att komma i kontakt med bakterier och virus.
    Än idag blir hon nästan aldrig sjuk!

Jag känner däremot många som ammat sina barn länge och deras bebisar blev/blir sjuka titt som tätt och ordentligt dessutom.
    Men vad menar du nu? Hon blev sjuk för att mamman var undernärd och för att hon behövde annan mat än bara bröstmjölk, samt att hon inte fick den vård hon behövde. Om du endast ger ersättning samt för lite ersättning till en 11 månaders och försöker kurera den med lera så klarar sig det barnet säkert inte heller så bra.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....