Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
Ja, idioter finns det överallt.
Nu kommer alla okunniga direkt igen anta att en vegansk kost är roten till allt ont i världen.
Såhär är det:
Man kan absolut leva ett hälsosamt liv med vegansk man. MEN det är svårare och kräver mer än om man äter kött eller en lakto-ovo-vegetarisk kost (lakto-ovo är en vegetarian som använder ägg och mjölk)
ALL mat man köper är anpassad efter en kött-diet och man måste se utanför dom ramarna för att leva hälsosamt som vegan. Man får även anpassa sig efter en annan "tallriksmodell"
Att barnet till vegan-mamman dog beror på att HON åt fel. Hade hon inte varit så naiv och istället haft koll på läget hade deras barn antagligen levt idag. De allra flesta veganer har betydligt större koll på näringslära en en "normal" köttätare just för att man vet att det är svårare och allt serveras inte framför en automatiskt i butiksdisken!
En nybörjare inom veg-kost gör ofta fel genom att TA BORT mat ifrån sin kost utan att LÄGGA TILL annan som innehåller samma näringsämnen.
Nu har händelsen såklart skapat rubriker just pga att dom var VEGANER och det är ju så himla provocerande för okunniga. Hade fallet varåt anorlunda, att föräldrarna var kött-ätare hade rubriken antagligen inte nått sverige.
Jag hoppas och tror att folk är så pass öppensinnade att ni förstår att detta var ETT fall av många där det gått fel. Det finns ju självklart fall där barn dött av näringsbrist av föda som består av kött, mjölk och ägg också!
OBS. Att äta en svartgrillad flintastek och Dennis-korvar är inte helt fantastiskt för kroppen. Kött är liksom inte det enda rätta. Jag LOVAR.
/ Vegetarian sedan 11 år med utmärkta värden!