Inlägg från: Prodin |Visa alla inlägg
  • Prodin

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Här och nu skrev 2011-03-30 22:43:44 följande:
    De flesta gör det, eftersom de blir erbjudna det o de flesta är mogna. Vissa barn har t.o.m stort behov av det.
    Men där har du faktiskt direkt fel, Här och nu. Man har satt just 6 månader som "magisk gräns" just av den enkla anledning att de flesta barn är redo då. De flesta barn (idag) får annan mat innan 6 månader, men det betyder för all del INTE att de flesta är redo för det. Vissa barn är redo tidigare (kanske rent av så tidigt som 4 månader) andra barn är redo senare (kanske rent av så sent som vid 10 månader) men de allra flesta är det vid just  månader.

Vi som har kört Baby Led Weaning märkte extremt tydligt när vår bebis var redo och det var vid ca 6,5 månad när hen helt sonika började äta av den annan mat hen erbjöds.
  • Prodin

Ja och who har satt en tidsram efter att ha hittat den genomsnittliga åldern för barn, där man kan introducera komplement till amning utan att det är på ett eller annat vis skadligt. Tvärt emot vad många idag hävdar om sympati mot u-länder och annat dravel är whos satta rekommendationer baserade på bebisar från alla jordens hörn och kanter. Inte bara u-länder, oavsett etnicitet. Och snittet är, för att med stor emfas tydliggöra, vid just 6 månader, oavsett vad en och annan privatpersons empiriska studier månne peka på.

Oavsett så dör inte barn för att de endast ammas vid 11 månaders ålder om inte något mer ligger bakom, vilket det tydligt gör i det här fallet.

Viss källkritik är på sin plats när man läser artiklar i aftonhoran.

• Prodin
    Här och nu skrev 2011-03-30 23:54:42 följande:
    Det handlar om sympati o inget annat.
    Bra argument, jag bockar och bugar och inser att det förmodligen inte spelar någon roll vad jag skriver till dig...

Visste du att det inte bara är med amningen som WHO tycker det är viktigt med sympati? Eftersom 40% av jordens befolkning saknar tillgång till rent vatten vill de helst att vi priviligierade dricker vatten ur toastolen. Av sympati. Det röstades även år 2002 om huruvida man skulle sprida ut malariamygg i Danmark, för att de skulle få känna på. Men förslaget röstades ner och man nöjde sig med att visa Gudarna måste vara tokiga på riksTV.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....