Inlägg från: xXMaLoXx |Visa alla inlägg
  • xXMaLoXx

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

lokisse skrev 2011-03-30 20:55:00 följande:
    dom har oftast det men andra system och även om det skulle göra det är det oftast lätt att ta sig förbi sanna system
    Men de hade ju uppenbarligen varit på en kontroll vid 10 månader och fått en vikt på 5,7 kilo. Någon borde väl ha reagerat starkare då kan man tycka?
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx
    lokisse skrev 2011-03-30 21:22:53 följande:
    dom var pa sjukhus för nagot annat och vist tycker man att nagon borde reagerat kraftigare men det skulle kunna hända i sverige med inget system är ofelbart
    System och system, en människa med vanligt jävla sunt förnuft hade väl reagerat?
  • xXMaLoXx
    lokisse skrev 2011-03-30 21:27:30 följande:
    vi vet bara det som star i det lilla klippet och att ett litet barn väger för lite efter sjukdom är inget ovanligt.
    Fast med en vikt på 5,7 kilo vare sig man varit sjuk eller inte, skall väl följas upp mer noggrant. Uppenbarligen så gjordes det inte, eftersom det gick så långt att barnet dog av näringsbrist. Hade man reagerat så hade man ju kunnat sätta in utredningar och åtgärder.
  • xXMaLoXx
    Dr Mupp skrev 2011-03-30 21:31:00 följande:
    5,7 kg på 10 månaders. Är bara 1,5 kg mindre än vad min friska 10 månaders vägde. Har bebisen då varit vädligt kort så har kanske nån inte reagerat på den låga vikten.
    Fast sjukvårdarna reagerade ju uppenbarligen på att hon såg så späd ut. Då lär ju inte vikten ha stått i proportion med längden?
  • xXMaLoXx
    lokisse skrev 2011-03-30 21:36:24 följande:
    efter en längre sjukdom (min dotter tappade nästan halva sin vikt vid en magsjuka och hon var bara sjuk ett par dagar) är det inget konstigt att se "späd" ut
    Det är inget konstigt att se späd ut när man är undernärd nej, poängen är väl att någon bör reagera. Kommer man till läkare där vikt inte stor i proportion så skulle man i Sverige med all säkerhet tala om kosten te x? Man reagerar iaf på något vis, viktnedgång eller dålig viktuppgång kan ju vara en idé att uppmärksamma när det gäller så små barn?

Är det fel att jag anser det nonchalant att man inte ens verkar ha höjt ögonbrynet? Sjukvårdare som kommer in i bilden när det är försent reagerar, men inte de läkare som man sökt vård hos?

Jag brukar kräkas över allt tjat om kurvor på BVC, men ibland kanske de verkligen och jag menar verkligen skulle behövas.
  • xXMaLoXx
    lokisse skrev 2011-03-30 21:48:14 följande:
    men jag säger inte att det är bra och topp att det missats.
    därimot vet vi inte nagot om varför det missats.
    det skulle lika gärna kunna hända i sverige
    För min del räcker det att det har missats. Ett undernärt barn visar väl ofta andra syptom än att de är små gällande vikten? En läkare borde vara uppmärksam på avvikelser när det gäller små barn. De hade ju uppenbarligen tagit en vikt?

Det är klart det skulle kunna hända vart som helst, blir väl dock ingen skillnad för det? Lika tragiskt om det sker här som i något annat land. Det blir nog svårare här dock, då man tvärtom är väldigt fokuserade på kurvorna te x. Vid ett par avvikelser så vill man kika närmre på kosten te x, eller kanske utesluta allergier os v. Det går sällan obemärkt förbi.
  • xXMaLoXx
    Bananskal skrev 2011-03-30 22:03:05 följande:
    men är det inte så att efter 6 månader behöver bebisar annan mat än bara bröstmjölk?
    Mja, det sägs väl att te x järndepåerna tryter os v när de är 6 månader. Det mesta kan man nog faktiskt täcka upp med amning, även om de flesta brukar börja med smakisar os v i den åldern.

På BVC sade man dock att vid slutet av spädbarnsåret så var det gynnsamt om barnet åt två lagade mål mat om dagen, så man vet inte riktigt hur man ska tolka allt det där.
  • xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:17:33 följande:
    Är ju skillnad om barnen vägrar mat, men jag tror de flesta i den sitsen försökt för dåligt. Skillnad om det är medcinska orsaker.
    "Försökt för dåligt", ska man spänna upp käkarna och trycka ner maten or what? Ett barn börjar äta när det är redo, att truga och tvinga har många ggr motsatt effekt.
  • xXMaLoXx
    Emeliie89 skrev 2011-03-30 22:32:29 följande:
    javisst det är tragiskt, men det är ju inte amningens fel.. hade föräldrarna förstått bättre så hade mamman ätit normal mat under tiden hon ammade.
    Eller tillskott för det hon inte får i sig av vegankosten.
  • xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:40:29 följande:
    Och det gör de flesta friska barn.
    Mja, inte så tidigt alla gånger. Är barnet inte redo vid 4-6 månader så är det liksom ingen panik. Är det ett i övrigt friskt barn och en frisk moder så brukar det inte finnas hinder för att fortsätta amma upp till året.

Jag tycker du drar till lite grovt, allt är inte svart eller vitt...det finns lika många varianter av behov som det finns barn.
  • xXMaLoXx
    MammaG skrev 2011-03-30 22:49:16 följande:
    Det är så många som gjort det redan, så jag antar att jag inte behöver påpeka att din slutsats av tragedin är stenkorkad, ts? Man kan lika gärna konstatera att barnet vanvårdades och dog på grund av det. Det har inte ens att göra med att de var veganer, de flesta veganer är enormt medvetna om näringslära och vårdar heller inte bronkit med lera och kål
    Jag tror också, att de som har valt en "alternativ" kost så att säga, är mer insatta i kost än oss som äter i princip allt. Det känns nästan logiskt, att tar man bort en del av kosten..så vill man väl veta vilka alternativ man har för att kunna ersätta det man missar?
  • xXMaLoXx
    snooslove skrev 2011-04-06 14:39:54 följande:
    Den som säger att bröstmjölk räcker som föda om de ges tillräckligt oftast har fel. Så är det inte hos alla. Bröstmjölk är inte det bästa alternativet för alla barn. De är från individ till individ. Jag tex amade till 9 mån men va tvungen att komplitera för den räckte inte och jag ammade ändå nästan hela tiden. Den räckte inte. Mitt barn gick inte upp tillräckligt och fick inte i sig alla vitaminer. Så jag va tvungen att ge henne gröt och välling och annan mat men jag fortsatte amma med. 

De handlar om att inte vara korkad. Man kan inte tro att bara bröstmjölk ska räcka för de gör de inte alltid. Man kan inte lyssna på någon annan utan bara på sig själv och sköterskorna. Ser man att ens barn inte går upp tillräckligt så kanske man ska göra allt för att komplettera med annan mat.

Sen vet jag att vissa barn har gått upp i vikt men haft väldigt lågt järn värde och näringsbrister och fått komplettera med annan mat för de. Och sånt ser man ju inte så jag anser kan man så kan man amma men kanske försöka byta ut ett mål till mat eller gröt/välling. För att vara på säkra sidan.

Amning är inte alltid bästa alternativet , men visst vet man 100 procent säkert att min bröstmjölk e tipp topp så då kan man ju hel amma men de finns mängder med kvinnor vars bröstmjölk inte räcker till egentligen till ett barn. :).. 
    Fast jag tror att alla är på det klara med att det är olika från barn till barn. Man är nog också ganska överens om att man SKA komplettera om det är så att bröstmjölken inte täcker upp barnets behov.

Vidare så tror jag nog att både en föräldrer vid sunda vätskor och BVC skulle märka om barnet led brist på något. Dåligt järnvärde skulle ju te x inte ge ett särskilt aktivt barn.
  • xXMaLoXx
    snooslove skrev 2011-04-07 09:23:32 följande:
    Vända mig mer till en person som hade skrivit att de räcker med bröstmjölk bara att man måste ge oftare. :).. 
    I många fall så gör det nog det. Jag antar man utgår ifrån en frisk mamma och ett friskt barn. Då säger det ju sig självt att man får amma oftare ;)
  • xXMaLoXx
    snooslove skrev 2011-04-08 13:02:31 följande:
    Frisk mamma å friskt barn jag va 100 procent friskt och mitt barn med. Hon e nästan aldrig sjuk. Och jag amma nästan hela tiden. och min bvc sa att jag kan inte amma mer. Jag amma så mycket att jag hade ont. Så då fanns bara att försöka ge mer mat. Har inget med friskheten på barn eller förälder har med mjölken att göra vissa kan bara inte producera tillräckligt fet och näringsrik mjölk. Vet flera fall där ,  med första barnet är mjölken jätte lite fet och sen när dem får andra har dem mega fet mjölk. va de beror på e en vetesnskaplig grej och de vet inte jag. 
    I många fall skrev jag, inte i alla. Jag började ge sonen gröt vid 4 månader för att han var seg med vikten och började dala på kurvan. Jag hade massor med mjölk men som nämts,så var den inte särskilt fet. När han börjat med gröt så gick han upp 1,6 kilo på en månad. Men är det så att man inte kan producera fullgod mjölk, så är det ju något som knasar även om man inte kan kalla det att man är sjuk. Det jag syftar på att många kan amma upp till året utan att det skulle saknas något för barnet.
  • xXMaLoXx
    snooslove skrev 2011-04-09 07:39:50 följande:
    Jo men inte enbart. jag tror inte dte är bra för barn. det rekomenderas ju att man inte ska bara amma ett barn utan de ska även få extra mat.  De står ju över allt. 
    Och de e så att vissa har jätte bra mjölk till första barnet och skit mjölk till andra barnet. och vissa har tvärt om och dem har ju inte ändrats i kroppen då :).. Jag tror det är 50/50 med det där. Men dem flesta föräldrar ger ju extra mat till sina barn än bara bröstmjölk pågrund dem vill va på den säkra sidan och de tycker jag att man alltid ska vara:).. Men jag förstår hur du menar, men jag tror inte dem flesta har bättre mjölk än andra jag tror de är 50/50 :).. 
    Mja, men det handlar inte särskilt stora portioner mat, iaf inte runt halvåret. När man börjar närma sig året så brukar dock de flesta barnen äta ett par måltider förutom bröstmjölk. Jag tror inte att det är så många som bara ammar upp till året, men för den sakens skull så betyder det inte att det inte är möjligt.

Det som står är väl att man med fördel kan amma i princip så mycket man vill, vid sidan av andra eventuella måltider. Men mår barnet bra och växer som det ska på bara bröstmjölk, så är det ju inget hinder att bara amma. Very well, jag tror inte vi kommer så mycket längre. Faktum är att barnet som TS handlar om, hade behövt långt mer än bröstmjölk, ett par uppmärksamma och förnuftiga föräldrar te x.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....