Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Skolans absolut viktigaste uppgift

Som fritidspedagog anser jag att skolans viktigaste uppgift är att verka för social utveckling hos eleverna. Att kunna fungera i sociala sammanhang. Det är den viktigaste uppgiften skolan har enligt mig.

• Punkster

Visst finns det många som tänker som jag. Men många i skolans värld som jobbar med andra saker tänker säkert annorlunda. Frågar du en lärare får du kanske ett annat svar, som kunskapsutveckling. Det beror antagligen på vad man har för arbetsuppgifter och arbetar i för kontext.

• Punkster

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tycker antagligen som jag gör eftersom barns sociala utveckling är min primära arbetsuppgift. Kanhända hade jag tyckt annorlunda om jag hade undervisat mer. Jag tror inte att man kan peka ut något speciellt som skolan primära uppgift. Det beror på eleven, på den som jobbar i verksamheten och kontexten.

Skolan jag jobbar på har för övrigt bara en klass per årskurs, och alla som slutade nian förra året kom in på gymnasiet. 100% alltså. Bara för att skryta lite Tungan ute

Svar på tråden Skolans absolut viktigaste uppgift