Punkster skrev 2011-03-28 07:09:52 följande:
Visst finns det många som tänker som jag. Men många i skolans värld som jobbar med andra saker tänker säkert annorlunda. Frågar du en lärare får du kanske ett annat svar, som kunskapsutveckling. Det beror antagligen på vad man har för arbetsuppgifter och arbetar i för kontext.
Jag är lärare.....på högstadiet
Jag tycker inte frågan som ställs i TS är särskilt enkel att svara på om jag ska vara ärlig. Ja, jag tycker kunskapsutveckling är viktig.........jag upplever att bildning (därmed inte höga betyg) är fundamentalt människor.....vi mår helt enkelt bra av att utvecklas, lära oss saker etc. inte minst tillsammans med andra. Jag tycker det är helt fantastiskt att möta ungdomar som kommit så långt att de kan reflektera över sitt eget lärarande och se hur de växer och formar sin egen individ. För mig är det inget som är väsensskilt från att kunna fungera socialt, känna empati etc. snarare tvärtom.
Jag blir bedrövad över TS erfarenhet av hennes barns skolas arbete mot mobbning. Jag har jobbat aktivt med mobbning under många, många år och har inte minsta problem att berätta för någon förälder hur vi arbetar för att våra ungdomar ska känna trygghet, liksom hur vi rent konkret arbetar om någon skulle utsättas för kränkningar av något slag, vilket tyvärr händer oftare än vi skulle önska.
Jag skulle aldrig få arbetet i vardagen att fungera i klassrummet och nå någon kunskapsutveckling om vi inte hela tiden arbetade med gruppen som helhet, hur vi beter oss mot varandra etc..........det är en grundförutsättning för allt annat arbete.
Brister i rena ämneskunskaper (inte minst vad gäller vårt språk) leder ofta också till utanförskap.........det går inte att skilja det ena från det andra, då är man snett ute anser jag. För att inte tala om alla konflikter som har sin grund i rent språklig okunskap.