Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Skolans absolut viktigaste uppgift

Punkster skrev 2011-03-27 17:42:14 följande:
    Som fritidspedagog anser jag att skolans viktigaste uppgift är att verka för social utveckling hos eleverna. Att kunna fungera i sociala sammanhang. Det är den viktigaste uppgiften skolan har enligt mig.
    Som förälder anser jag att skolans viktigaste uppgift är att förmedla kunskaper, uppfostran och befrämja social utveckling är föräldrarnas ansvar.
    Sedan så kommer det senare lite på köpet när de befinner sig i skolmiljön, men förmedla kunskaper är det första och det viktigaste.
    Tack och lov går min tonåring på en skola där man lär ut kunskaper, men så är också över 90% behöriga till gymnasiet efter 9:an och mobbing och sådant tar de tag i så fort det signaleras om det.
    Enligt min tonåring är det bättre stämning på den skolan än i den förra, där de bara pratade om hur mysigt barnen skulle ha det (men däremot så var det inte ens 75% som var behöriga till gymnasiet och mobbingen ville de inte se, för det kunde inte finnas på denna skola)
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-28 07:51:27 följande:
    Barn (och ungdomar) gör inte som vi säger utan som vi gör . Inte svårare än så egentligen. Visar man i daglig handling hur man beter sig mot varandra, att kränkningar på intet sätt accepteras och att man tror på deras förmåga och kompetens så har man kommit långt .
    Med andra ord, så bör det ske med automatik när ungdomar och barn omges av vettiga vuxna
Svar på tråden Skolans absolut viktigaste uppgift