I vilken ålder lär sig barnen engelska och kan dom hålla tillbaka min dotter ett år pga språket?
De flesta svenska 10-åringar pratar rätt knackig engelska, någon i varje klass har kommit längre och för utan större problem en konversation och så brukar det alltid finnas någon eller några som av olika anledningar pratar näst intill flytande, oftast p g a någon i familjen/släkten är engelsktalande eller för att barnet bott utomlands en period i sitt liv.
Jag har tagit emot en engelsktalande elev i åk 4. H*n var, så vitt jag vet, aldrig retad eller utsatt men det tog ett tag att få kompisar, mycket p g a att de andra inte riktigt vågade ta kontakt. Idag går h*n i åk 9, har kompisar och pratar svenska utan hinder.
Att skolan skulle hålla tillbaka en elev p g a språket verkar märkligt, det har jag ingen erfarenhet av. Om en elev av någon anledning ska gå i annan årskurs än vad som motsvarar hennes eller hans ålder kommer föräldrar och skola i regel överens om detta. Min upplevelse är att det är sällan en elev gagnas av att gå en årskurs under sin ålder - även om det såklart även där finns undantag - så det brukar vi försöka undvika.
Jag tror generellt att det, för barnets skull, kan vara bra att som nyanländ i Sverige få gå i förberedelseklass innan man börjar sin vanliga klass. Detta gäller speciellt barn utan tidigare anknytning till Sverige och som inte heller talar engelska. Om det skulle vara något för dina barn avgör du och skolan bäst. Det är inte roligt att sitta i ett rum hela dagarna och inte förstå någonting. Plötsligt reser sig alla upp. Du vet inte varför. Mat? Rast? Vad är klockan? Hade vi idrott idag? Tillslut lär du dig men kanske hade det varit enklare om du blivit mött där du var i en förberedelseklass så att du pratar språket hyfsat när du kommer till den skola du i fortsättningen ska gå. Jag skrev att detta är min generella åsikt eftersom det alltid finns undantag när det handlar om individer, det beror även på skolans möjlighet att möta just den eleven.
Hur väl dina barn kommer klara den nya situationen är det såklart svårt för någon inte känner dem att sia om. Räkna med att det kan bli lite kämpigt i början med att hänga med och få kompisar. De har dig som kan prata svenska med dem hemma och stötta dem i skolarbetet vilket kommer vara en stor hjälp för dem. De kommer även kunna kommunicera med alla vuxna och några elever i skolan. Du kommer förmodligen behöva ha tät kontakt med skolan till en början.
Barnen har rätt till modersmålsundervising i engelska i skolan. Har du tur har skolan en väl fungerande modersmålsundervisning där modersmålsläraren kan hjälpa ditt barn med skolarbetet på engelska eller kanske till och med bedriva integrerad modersmålsundervisning i klassrummet. Kanske kommer ditt äldre barn få läromedel i t ex matematik på engelska till en början så att hon fortsätter utvecklas i skolämnena även om hon inte har det svenska språket. Hon har förmodligen alla matteord hon behöver på engelska men inte på svenska och så hade det varit oavsett om du lärt dem svenska eller inte, ni hade förmodligen inte pratat om bråkdelar och likhetstecken i alla fall.
Jag vill understryka att jag på inget sätt tror mig komma med några sanningar kring hur det kommer bli för er, jag vill bara dela med mig av min erfarenhet och hoppas att de kan vara till någon hjälp. Var lyhörd mot dina barn och lyssna på skolan som med stor sannolikhet kommer göra ett bra jobb i att ta emot dina barn och göra deras start i Sverige så bra som möjligt. Ni kommer göra en individuell utvecklingsplan tillsammans med skolan, det gör man med alla elever. Den kommer säkert få revideras eftersom det är svårt att säga till en början exakt vad som är bäst för just dina barn. Allt eftersom kommer ni upptäcka att något ni trott skulle bli en svårighet går galant medan det var något annat, som ni inte tänkt på, som var lite knivigare.
Lycka till och välkomna till Sverige!