• oki

I vilken ålder lär sig barnen engelska och kan dom hålla tillbaka min dotter ett år pga språket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 11:34
    Det kom iväg för tidigt.

I alla fall, jag och mina barn ska flytta till Sverige i maj men ingen av dom kan svenska bara engelska.
    Vi har pratat med skolan som vill att dom ska börja omedelbart i alla fall dom två äldsta som är nästan 10 och 6 år. Kan svenska barn prata lite engelska när dom är runt 10 år gamla? Sen har jag hört att det finns enchans att dom håller tillbaka min äldsta ett år pga språket men det vill jag absolut inte, kan jag vägra det? I skolan hon går nu så ligger hon bland de 5 bästa i klassen, hon stavar redan perfekt och är jättebra på matte. Svenska kommer hon ju att lära sig fort nog så då vill jag inte att hon hela sin uppväxt ska behöva vara minst ett halvår äldre än alla andra.

• Svar på tråden I vilken ålder lär sig barnen engelska och kan dom hålla tillbaka min dotter ett år pga språket?
  • MrsMommy

Det beror på vilken skola de hamnar på. Enligt timplanen finns det några timmar att lägga under år 1-3, vissa skolor väljer att ta allt i 3an, vissa börjar så smått i år 1 och 2 också. Det man gör då är mest lekar och enkla fraser. Om du vill förbereda din dotter kan du ju köpa enkla "Lek & Lär-böcker" och försöka lära henne basfraser som "Hej, vad heter du?", "Hur mår du?", Var bor du?" och tillhörande svar, samt siffror (upp till 20/100?), färger, några djur osv. Hon hinner lätt ta ikapp det, men det kan ju vara bra att förbereda henne. 6-åringen lär inte få några som helst problem.

• ThePointOfItAll

När min son började 6-års i höstas kunde tre av hans klasskompisar inte svenska, nu babblar de på fint
    Jag praktiserade i en fjärdeklass någon månad för ett par år sedan och då hade det precis börjat en pojke som var flykting från Irak, och en annan pojke från något annat land hade gått några månader. De hoppade in direkt med de andra barnen, enligt läraren för att de inte skulle komma efter de andra barnen i övriga ämnen. Några timmar i veckan hade de extra stöd i svenska, ofta då de andra barnen hade ämnen som hemkunskap/slöjd exempelvis, sånt som inte var helt nödvändigt för de nykomna barnen just då.
    De lärde sig också fort och behövde inte komma efter så mycket.

BTW, min son är född i januari och är 5-6 månader äldre än de flesta i klassen, vissa är han nästan ett år äldre men det brukar jämna ut sig ju äldre de blir. Det är mest i början det kan bli lite olika nivå.

• oki

tack , jag jobbar på att försöka lära alla tre dom enklaste fraserna. Att dom ska kunna säga vad dom heter och även försöka förklara för andra barn att dom inte lärt sig svenska än.
    Den här flytten blev bestämd väldigt hastigt så vi kommer bara ha två månader på oss men just nu så tar dom det inte på så mycket allvar.
    Jag trodde att vi skulle ha sommaren på oss att förbereda oss innan dom började skolan men dom vill att barnen börjar med en gång.
    Som tur är pratar ju alla vuxna engelska men vet någon om mina kommer att få specialundervisning i början för att lära sig svenska?

Sen är jag livrädd att dom kommer att bli retade av andra barn pga språket vad tror ni andra?

• oki
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-27 11:56:08 följande:
    När min son började 6-års i höstas kunde tre av hans klasskompisar inte svenska, nu babblar de på fint
    Jag praktiserade i en fjärdeklass någon månad för ett par år sedan och då hade det precis börjat en pojke som var flykting från Irak, och en annan pojke från något annat land hade gått några månader. De hoppade in direkt med de andra barnen, enligt läraren för att de inte skulle komma efter de andra barnen i övriga ämnen. Några timmar i veckan hade de extra stöd i svenska, ofta då de andra barnen hade ämnen som hemkunskap/slöjd exempelvis, sånt som inte var helt nödvändigt för de nykomna barnen just då.
    De lärde sig också fort och behövde inte komma efter så mycket.

BTW, min son är född i januari och är 5-6 månader äldre än de flesta i klassen, vissa är han nästan ett år äldre men det brukar jämna ut sig ju äldre de blir. Det är mest i början det kan bli lite olika nivå.
    jag är ju rädd att dom kommer att hålla tillbaka henne ett år då blir hon ju över ett år äldre än vissa barn. Det kan ju göra ganska stor skillnad sen när hon blir äldre också, att alltid vara den äldsta kan inte vara så roligt. Om skolan resonerar att hon borde hållas tillbaka enbart pga språket så borde hon ju t.o.m. börja i första klass kan man ju tycka, jag vill verkligen inte att dom gör så.
    Hon har ju trots allt gått i skola sen hon var 4 1/2, härborta så går hon i femte klass, det vore ju ett ganska stort hopp att flytta till andra därifrån.
    Fast jag är ju glad att barn kan lära sig ett nytt språk så fort, hoppas det går lika bra för mina Vet du om pojken från Irak hade någon svenska innan han började?
  • AnnaKatarina

Mitt tips är att du pratar så mycket svenska som du kan med barnen innan ni flyttar. Varför har du inte gjort det hela tiden? Det är ju en enorm gåva att vara tvåspråkig. Låt barnen se på svenska filmer, läs svenska böcker.

• oki
    AnnaKatarina skrev 2011-03-27 12:25:30 följande:
    Mitt tips är att du pratar så mycket svenska som du kan med barnen innan ni flyttar. Varför har du inte gjort det hela tiden? Det är ju en enorm gåva att vara tvåspråkig. Låt barnen se på svenska filmer, läs svenska böcker.
    Jag vet Vi har bott på Irland i flera år, jag är bara halvsvensk och jag tänkte inte så mycket på det. Det är något jag verkligen ångrar nu fast barnen är iofs redan tvåspråkiga då dom även pratar irländska flytande.
    Men som sagt jag borde ha lärt dom även svenska, jag fick reda på igår (lite försent) att alla, var man än är någonstans i världen, med svenska anknytningar har rätt till gratis svenska lektioner.
  • Judiths

De flesta svenska 10-åringar pratar rätt knackig engelska, någon i varje klass har kommit längre och för utan större problem en konversation och så brukar det alltid finnas någon eller några som av olika anledningar pratar näst intill flytande, oftast p g a någon i familjen/släkten är engelsktalande eller för att barnet bott utomlands en period i sitt liv.

Jag har tagit emot en engelsktalande elev i åk 4. H*n var, så vitt jag vet, aldrig retad eller utsatt men det tog ett tag att få kompisar, mycket p g a att de andra inte riktigt vågade ta kontakt. Idag går h*n i åk 9, har kompisar och pratar svenska utan hinder.

Att skolan skulle hålla tillbaka en elev p g a språket verkar märkligt, det har jag ingen erfarenhet av. Om en elev av någon anledning ska gå i annan årskurs än vad som motsvarar hennes eller hans ålder kommer föräldrar och skola i regel överens om detta. Min upplevelse är att det är sällan en elev gagnas av att gå en årskurs under sin ålder - även om det såklart även där finns undantag - så det brukar vi försöka undvika.  

Jag tror generellt att det, för barnets skull, kan vara bra att som nyanländ i Sverige få gå i förberedelseklass innan man börjar sin vanliga klass. Detta gäller speciellt barn utan tidigare anknytning till Sverige och som inte heller talar engelska. Om det skulle vara något för dina barn avgör du och skolan bäst. Det är inte roligt att sitta i ett rum hela dagarna och inte förstå någonting. Plötsligt reser sig alla upp. Du vet inte varför. Mat? Rast? Vad är klockan? Hade vi idrott idag? Tillslut lär du dig men kanske hade det varit enklare om du blivit mött där du var i en förberedelseklass så att du pratar språket hyfsat när du kommer till den skola du i fortsättningen ska gå. Jag skrev att detta är min generella åsikt eftersom det alltid finns undantag när det handlar om individer, det beror även på skolans möjlighet att möta just den eleven.

Hur väl dina barn kommer klara den nya situationen är det såklart svårt för någon inte känner dem att sia om. Räkna med att det kan bli lite kämpigt i början med att hänga med och få kompisar. De har dig som kan prata svenska med dem hemma och stötta dem i skolarbetet vilket kommer vara en stor hjälp för dem. De kommer även kunna kommunicera med alla vuxna och några elever i skolan. Du kommer förmodligen behöva ha tät kontakt med skolan till en början.

Barnen har rätt till modersmålsundervising i engelska i skolan. Har du tur har skolan en väl fungerande modersmålsundervisning där modersmålsläraren kan hjälpa ditt barn med skolarbetet på engelska eller kanske till och med bedriva integrerad modersmålsundervisning i klassrummet. Kanske kommer ditt äldre barn få läromedel i t ex matematik på engelska till en början så att hon fortsätter utvecklas i skolämnena även om hon inte har det svenska språket. Hon har förmodligen alla matteord hon behöver på engelska men inte på svenska och så hade det varit oavsett om du lärt dem svenska eller inte, ni hade förmodligen inte pratat om bråkdelar och likhetstecken i alla fall. 

Jag vill understryka att jag på inget sätt tror mig komma med några sanningar kring hur det kommer bli för er, jag vill bara dela med mig av min erfarenhet och hoppas att de kan vara till någon hjälp. Var lyhörd mot dina barn och lyssna på skolan som med stor sannolikhet kommer göra ett bra jobb i att ta emot dina barn och göra deras start i Sverige så bra som möjligt. Ni kommer göra en individuell utvecklingsplan tillsammans med skolan, det gör man med alla elever. Den kommer säkert få revideras eftersom det är svårt att säga till en början exakt vad som är bäst för just dina barn. Allt eftersom kommer ni upptäcka att något ni trott skulle bli en svårighet går galant medan det var något annat, som ni inte tänkt på, som var lite knivigare.

Lycka till och välkomna till Sverige!  

• oki

Tack Judiths!

Du har svarat på många av mina frågor, jag var tex orolig för att min äldsta skulle glömma av hur man stavar engelska ord och att mina två yngsta inte skulle få lära sig alls.
    Jag har också svårt att se hur dom bara kan sättas in i en klass utan att förstå någonting då lär dom sig ju inget.
    Min mellersta som fyllde 6 i januari sa dom att hon skulle börja förskolan i maj, börjar dom inte det året dom fyller 6?
    Jag tror att mina två yngsta kommer att lära sig svenska bättre än min äldsta som bland annat har väldigt svårt för att uttala "r" korrekt om hon härmar något jag sagt. Tror du att det är något som bli bättre med tiden?

Jag känner mig lättad när du säger att dom inte håller tillbaka ett barn enbart pga språket det var något jag blev väldigt orolig över när jag pratade med någon från skolan då hon antydde något sådant.
    Ja jag vill ju jättegärna vara med barnen i början och får försöka dela mig så mycket jag kan, det känns ju bättre att kunna vara med eftersom dom kommer att behöva extra stöd.
    Är det pga skolplikt som dom vill att barnen ska börja med en gång eller är det så att dom får en bättre idé var barnen står i sin utbildning?
    Jag tror ju inte heller att dom kommer att få vänner på ett tag och jag har redan pratat med dom om det. Att det kan vara så att andra barn blir blyga pga språket men att det så småningom kommer att bli bättre.
    Även om mina är lite småledsna att lämna alla sina vänner här så ser dom ändå fram emot flytten så det känns bra i alla fall.
    Tack igen för ditt svar

• ThePointOfItAll
    oki skrev 2011-03-27 12:06:43 följande:
    jag är ju rädd att dom kommer att hålla tillbaka henne ett år då blir hon ju över ett år äldre än vissa barn. Det kan ju göra ganska stor skillnad sen när hon blir äldre också, att alltid vara den äldsta kan inte vara så roligt. Om skolan resonerar att hon borde hållas tillbaka enbart pga språket så borde hon ju t.o.m. börja i första klass kan man ju tycka, jag vill verkligen inte att dom gör så.
    Hon har ju trots allt gått i skola sen hon var 4 1/2, härborta så går hon i femte klass, det vore ju ett ganska stort hopp att flytta till andra därifrån.
    Fast jag är ju glad att barn kan lära sig ett nytt språk så fort, hoppas det går lika bra för mina Vet du om pojken från Irak hade någon svenska innan han började?
    Nej han hade bara varit i sverige någon månad, men var väldigt fokuserad och intresserad av att lära. Vart har du hört att hon skulle få hoppa ner en klass? Vart i Sverige ska ni flytta? Är det utanför storstäderna är det ju positivt då de antagligen kommer läras ig svenska mycket fort iom att de kanske är de enda som inte kan svenska. Flyttar ni till en storstad är lärarna kanske mer erfarna i att lära ut svenska från grunden och hantera problemen som kanske uppstår.
  • oki

Vi ska flytta till en mindre stad ganska nära Göteborg.
    Det var någon sekreterare eller något som sa det, inte att det var definitivt men att det var en möjlighet.
    Jag blev jättenervös då jag vet hur barn kan vara. När jag växte upp var det en kille som fick gå om första klass och jag tror inte att det hjälpte honom ett dugg för han hade fortfarande lika svårt att lära sig.Dessutom sprang han alltid iväg och lekte med sina jämnåriga på rasten så han blev aldrig riktigt en del av oss andra.
    Det vill jag inte ska hända min dotter som älskar att läsa och lära. Hon läste tex ut hela serien av "Diary of a wimpy kid" (6 böcker) på en månad och hon nästan alltid har alla rätt på proven. Ber om ursäkt om det jag skriver låter skrytsamt Skäms men ibland har jag legat sömnlös på nätterna av rädsla att hon ska hållas tillbaka eller om dom kommer att bli mobbade och sånt.
    Pga där vi bor på Irland så har dom 2 minsta barnen inte kunnat cykla tillräckligt för att ha lärt sig att cykla utan stödhjul och enda stället vi har att simma på är havet så min äldsta kan knappt hålla sig flytande i vattnet.
    Jag är rädd att dom kommer att bli retade för det, det låter kanske dumt men det är sånt jag går runt och är rädd för. Min äldsta tex har i alla år älskat när det kommer in nya i hennes klass hon går direkt och blir vänner med dom och tycker att det är jättespännande. Nu litar hon skarpt på att andra barn i Sverige kommer att göra samma med henne och även om jag pratat med henne så tror jag inte att hon riktigt förstår hur blyga andra barn kan bli inför ett barn som talar ett andra språk.

• Fyrbarnsmorsa

Engelska skolan kanske är ett alternativ om det finns en sån dit ni ska flytta.

• oki
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-03-27 14:56:13 följande:

Engelska skolan kanske är ett alternativ om det finns en sån dit ni ska flytta.

Det finns inte i närheten tyvärr, det hade varit en bra idé annars
  • Judiths
    oki skrev 2011-03-27 14:32:02 följande:
    Tack Judiths!

Du har svarat på många av mina frågor, jag var tex orolig för att min äldsta skulle glömma av hur man stavar engelska ord och att mina två yngsta inte skulle få lära sig alls.
    Jag har också svårt att se hur dom bara kan sättas in i en klass utan att förstå någonting då lär dom sig ju inget.
    Min mellersta som fyllde 6 i januari sa dom att hon skulle börja förskolan i maj, börjar dom inte det året dom fyller 6?
    Jag tror att mina två yngsta kommer att lära sig svenska bättre än min äldsta som bland annat har väldigt svårt för att uttala "r" korrekt om hon härmar något jag sagt. Tror du att det är något som bli bättre med tiden?

Jag känner mig lättad när du säger att dom inte håller tillbaka ett barn enbart pga språket det var något jag blev väldigt orolig över när jag pratade med någon från skolan då hon antydde något sådant.
    Ja jag vill ju jättegärna vara med barnen i början och får försöka dela mig så mycket jag kan, det känns ju bättre att kunna vara med eftersom dom kommer att behöva extra stöd.
    Är det pga skolplikt som dom vill att barnen ska börja med en gång eller är det så att dom får en bättre idé var barnen står i sin utbildning?
    Jag tror ju inte heller att dom kommer att få vänner på ett tag och jag har redan pratat med dom om det. Att det kan vara så att andra barn blir blyga pga språket men att det så småningom kommer att bli bättre.
    Även om mina är lite småledsna att lämna alla sina vänner här så ser dom ändå fram emot flytten så det känns bra i alla fall.
    Tack igen för ditt svar
    Kul att jag kunde vara till någon hjälp!

Jag tror absolut att din dotter kommer få lättare att uttala "r" efter ett tag även om hon kanske aldrig får de mest rullande r:en. Vi kan göra alla ljud när vi föds men sorterar sedan bort de vi inte får respons på från vår omgivning och de kan sen vara lite kniviga att få till. Det är olika lätt för olika personer.

Angående engelska språket så är det viktigt att barnen pratar både svenska och engelska. För din äldsta dotter är det också värdefullt att hon har tillgång till båda språken när hon lär sig nya saker i olika ämnen, t ex att hon kan få hjälp i matten både på svenska och engelska, då lär hon sig både svenska, engelska och matematik bättre. Tvärt emot vad många tror visar forskning att det är lättare att lära sig ett nytt språk när du är äldre, det är lättare att lära sig ett nytt språk när du redan har ett. Det är då som sagt ytterst viktigt att barnen pratar både svenska och engelska på daglig basis. Om ni är två föräldrar kan de tex prata svenska med den ena och engelska med den andra. De lär sig svenska bättre om de håller igång sin engelska och du vill inte att de tappar sitt modersmål om det är möjligt att undvika.

Barn som är 1-5 år kan gå i förskola. Året ett barn fyller 6 år kan det börja i förskoleklass. Förskoleklassen är inte en obligatosrisk skolform men de flesta svenska barn går den. Skolplikten gäller från det år barnet fyller 7 år och vanligen börjar åk 1. Anledningen till att de vill att barnen börjar genast kan handla om skolplikt, om du tycker att det finns skäl att vänta kan du prata med kommunen och se om det är möjligt. Det kan också handla om att de vill att barnen börjar så tidigt som möjligt så att de kan jobba med att lära känna barnen och se till så att de känner sig trygga innan läsårsstart efter sommaren.  

Stå på dig om skolan vill att din dotter ska börja i en lägre årskurs. Hon hänger inte med bättre i svenskan där och hon har, vad jag förstår från det du berättar, inte svårt i övriga skolämnen. Socialt får hon det förmodligen lättare om hon får gå med andra i samma ålder, speciellt när puberteten närmar sig. Särskilt stöd i svenska kommer hon med största sannolikhet behöva oavsett årskurs.

Prata med skolan om hur de tänker med att barnen börjar i maj, om stödundervisning i svenska och modersmålsundervisning i engelska. Förhoppningsvis kommer ni fram till en lösning som blir bra.

Jag har turen att arbeta i ett rätt mångkulturellt område så hos oss är andraspråksinlärning ett vanligt fenomen. Om kommunen du flyttar till är väldigt homogen kan det hända att de vanligtvis inte har så stora resurser för att ta emot nyanlända barn men de är förhoppningsvis skickliga pedagoger som klarar av att möta dina barn ändå.  
  • CallGirl

När jag gick i mellanstadiet började ett barn som inte ens kunde engelska i våran klass. Hen lärde sig svenska snabbt. Jag har även sett andra barn utan svenska som modersmål tala i det närmsta flytade ett par månader. Barn lär sig språk snabbt

• oki

Tack för all hjälp, det gör att jag känner lite bättre inför flytten.
    Barnen har ingen pappa så det är bara jag och vi har alltid pratat engelska i hemmet så jag tänkte fortsätta med det även när vi har flyttat.
    Jag vill ju också att dom ska börja med en gång i maj så att dom inte behöver vänta hela sommaren på att få träffa sina nya klasskamrater. Dessutom kanske skolan ser vad vi behöver jobba på under sommaren när det gäller övriga ämnen så att dom kommer in lättare.
    Min yngsta kommer ju att börja på dagis men jag vet inte om det är så stor idé med 6 åringen eftersom hon ändå kommer att börja förskolan till hösten.
    Jag hoppas att skolan ändå hittar något åt 6 åringen så att hon kommer ut och kan lära sig språket innan hon börjar skolan.
    Kul att höra om andra barn som också lärt sig språket snabbt och engelska är ju dessutom besläktat med svenskan så förhoppningsvis går det fort för mina med.

• Judiths

Då tycker jag att det låter klokt av dig att du fortsätter prata engelska med dem hemma. Det är bättre att de behärskar engelska språket fullt ut och svenska språket helt okej än att de tappar engelskan och det slutar med att de pratar okej engelska och okej svenska men inte behärskar något av språket i den grad de hade kunnat.

Ja, kolla med kommunen angående sexåringen. Kanske är det många på förskolan som ska fortsätta vidare till förskoleklassen så att det ändå kan vara idé att din sexåring går några timmar om dagen på förskolan. Det där ordnar ni som det känns bäst såklart.

Det låter som att ni har bra förutsättningar. Lycka till igen!

Svar på tråden I vilken ålder lär sig barnen engelska och kan dom hålla tillbaka min dotter ett år pga språket?