oki skrev 2011-03-27 14:32:02 följande:
Tack Judiths!
Du har svarat på många av mina frågor, jag var tex orolig för att min äldsta skulle glömma av hur man stavar engelska ord och att mina två yngsta inte skulle få lära sig alls.
Jag har också svårt att se hur dom bara kan sättas in i en klass utan att förstå någonting då lär dom sig ju inget.
Min mellersta som fyllde 6 i januari sa dom att hon skulle börja förskolan i maj, börjar dom inte det året dom fyller 6?
Jag tror att mina två yngsta kommer att lära sig svenska bättre än min äldsta som bland annat har väldigt svårt för att uttala "r" korrekt om hon härmar något jag sagt. Tror du att det är något som bli bättre med tiden?
Jag känner mig lättad när du säger att dom inte håller tillbaka ett barn enbart pga språket det var något jag blev väldigt orolig över när jag pratade med någon från skolan då hon antydde något sådant.
Ja jag vill ju jättegärna vara med barnen i början och får försöka dela mig så mycket jag kan, det känns ju bättre att kunna vara med eftersom dom kommer att behöva extra stöd.
Är det pga skolplikt som dom vill att barnen ska börja med en gång eller är det så att dom får en bättre idé var barnen står i sin utbildning?
Jag tror ju inte heller att dom kommer att få vänner på ett tag och jag har redan pratat med dom om det. Att det kan vara så att andra barn blir blyga pga språket men att det så småningom kommer att bli bättre.
Även om mina är lite småledsna att lämna alla sina vänner här så ser dom ändå fram emot flytten så det känns bra i alla fall.
Tack igen för ditt svar
Kul att jag kunde vara till någon hjälp!
Jag tror absolut att din dotter kommer få lättare att uttala "r" efter ett tag även om hon kanske aldrig får de mest rullande r:en. Vi kan göra alla ljud när vi föds men sorterar sedan bort de vi inte får respons på från vår omgivning och de kan sen vara lite kniviga att få till. Det är olika lätt för olika personer.
Angående engelska språket så är det viktigt att barnen pratar både svenska och engelska. För din äldsta dotter är det också värdefullt att hon har tillgång till båda språken när hon lär sig nya saker i olika ämnen, t ex att hon kan få hjälp i matten både på svenska och engelska, då lär hon sig både svenska, engelska och matematik bättre. Tvärt emot vad många tror visar forskning att det är lättare att lära sig ett nytt språk när du är äldre, det är lättare att lära sig ett nytt språk när du redan har ett. Det är då som sagt ytterst viktigt att barnen pratar både svenska och engelska på daglig basis. Om ni är två föräldrar kan de tex prata svenska med den ena och engelska med den andra. De lär sig svenska bättre om de håller igång sin engelska och du vill inte att de tappar sitt modersmål om det är möjligt att undvika.
Barn som är 1-5 år kan gå i förskola. Året ett barn fyller 6 år kan det börja i förskoleklass. Förskoleklassen är inte en obligatosrisk skolform men de flesta svenska barn går den. Skolplikten gäller från det år barnet fyller 7 år och vanligen börjar åk 1. Anledningen till att de vill att barnen börjar genast kan handla om skolplikt, om du tycker att det finns skäl att vänta kan du prata med kommunen och se om det är möjligt. Det kan också handla om att de vill att barnen börjar så tidigt som möjligt så att de kan jobba med att lära känna barnen och se till så att de känner sig trygga innan läsårsstart efter sommaren.
Stå på dig om skolan vill att din dotter ska börja i en lägre årskurs. Hon hänger inte med bättre i svenskan där och hon har, vad jag förstår från det du berättar, inte svårt i övriga skolämnen. Socialt får hon det förmodligen lättare om hon får gå med andra i samma ålder, speciellt när puberteten närmar sig. Särskilt stöd i svenska kommer hon med största sannolikhet behöva oavsett årskurs.
Prata med skolan om hur de tänker med att barnen börjar i maj, om stödundervisning i svenska och modersmålsundervisning i engelska. Förhoppningsvis kommer ni fram till en lösning som blir bra.
Jag har turen att arbeta i ett rätt mångkulturellt område så hos oss är andraspråksinlärning ett vanligt fenomen. Om kommunen du flyttar till är väldigt homogen kan det hända att de vanligtvis inte har så stora resurser för att ta emot nyanlända barn men de är förhoppningsvis skickliga pedagoger som klarar av att möta dina barn ändå.