Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

I vilken ålder lär sig barnen engelska och kan dom hålla tillbaka min dotter ett år pga språket?

När min son började 6-års i höstas kunde tre av hans klasskompisar inte svenska, nu babblar de på fint
    Jag praktiserade i en fjärdeklass någon månad för ett par år sedan och då hade det precis börjat en pojke som var flykting från Irak, och en annan pojke från något annat land hade gått några månader. De hoppade in direkt med de andra barnen, enligt läraren för att de inte skulle komma efter de andra barnen i övriga ämnen. Några timmar i veckan hade de extra stöd i svenska, ofta då de andra barnen hade ämnen som hemkunskap/slöjd exempelvis, sånt som inte var helt nödvändigt för de nykomna barnen just då.
    De lärde sig också fort och behövde inte komma efter så mycket.

BTW, min son är född i januari och är 5-6 månader äldre än de flesta i klassen, vissa är han nästan ett år äldre men det brukar jämna ut sig ju äldre de blir. Det är mest i början det kan bli lite olika nivå.

• ThePointOfItAll
    oki skrev 2011-03-27 12:06:43 följande:
    jag är ju rädd att dom kommer att hålla tillbaka henne ett år då blir hon ju över ett år äldre än vissa barn. Det kan ju göra ganska stor skillnad sen när hon blir äldre också, att alltid vara den äldsta kan inte vara så roligt. Om skolan resonerar att hon borde hållas tillbaka enbart pga språket så borde hon ju t.o.m. börja i första klass kan man ju tycka, jag vill verkligen inte att dom gör så.
    Hon har ju trots allt gått i skola sen hon var 4 1/2, härborta så går hon i femte klass, det vore ju ett ganska stort hopp att flytta till andra därifrån.
    Fast jag är ju glad att barn kan lära sig ett nytt språk så fort, hoppas det går lika bra för mina Vet du om pojken från Irak hade någon svenska innan han började?
    Nej han hade bara varit i sverige någon månad, men var väldigt fokuserad och intresserad av att lära. Vart har du hört att hon skulle få hoppa ner en klass? Vart i Sverige ska ni flytta? Är det utanför storstäderna är det ju positivt då de antagligen kommer läras ig svenska mycket fort iom att de kanske är de enda som inte kan svenska. Flyttar ni till en storstad är lärarna kanske mer erfarna i att lära ut svenska från grunden och hantera problemen som kanske uppstår.
Svar på tråden I vilken ålder lär sig barnen engelska och kan dom hålla tillbaka min dotter ett år pga språket?