• Anonym

Resa utomlands som familjehem

Hej!
    Vi har funderat över att bli familjehem i framtiden, eller inom snar framtid snarare.
    I vår kommun har kontaktpersoner och familjehem samma utbildningstillfällen i början och då jag är kontaktperson känner jag att jag har hyfsad koll på vad uppdraget kan innebära. 
    Men en sak som vi nyligen kom att tänka på och som inte framgick på utbildningen (vad jag minns efter den tid som gått) är vad som gäller angående resor?

Får man resa iväg på semester under exempelvis sommarlov? Vi tycker mycket om att just resa och brukar åka bort 4-5 veckor varje sommar. Är själva utlandsvistelsen något som kan vara svårt på grund av LVU eller liknande? 

• Svar på tråden Resa utomlands som familjehem
  • nymedlem
    Anonym (usch) skrev 2014-03-13 08:28:19 följande:
    För att barnet redan har förlorat sina föräldrar och då är det minimala umgänge barnet får med sin förälder fruktansvärt viktigt!

Att resa utomlands så lång tid utan att få träffa sina föräldrar vore katastrof för ett lvu:at barn som bara vill få komma hem igen.

Ett "bra" familjehem borde kunna räkna ut detta själva?!
    Finns det bra familjehem? Tror knappast det!
  • Anonym (kollo)

Hej
    Min vän var placerad i familjehem men hon hade inget lvu utan mamma kunde och orkade inte ta hand om henne just då, hon var i tonåren då hon bodde hos den familjen och de åkte på semester till Grekland i två veckor och hon fick följa med

• nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 15:21:05 följande:
    Hej
    Min vän var placerad i familjehem men hon hade inget lvu utan mamma kunde och orkade inte ta hand om henne just då, hon var i tonåren då hon bodde hos den familjen och de åkte på semester till Grekland i två veckor och hon fick följa med
    Det går inte att jämföra en situation med ett barn som VILL vara i familjehem och där mamman VILL att barnet ska vara där - med de barn som bara vill få komma HEM igen!
  • Anonym (kollo)
    Anonym skrev 2011-03-26 09:07:39 följande:
    Hej!
    Vi har funderat över att bli familjehem i framtiden, eller inom snar framtid snarare.
    I vår kommun har kontaktpersoner och familjehem samma utbildningstillfällen i början och då jag är kontaktperson känner jag att jag har hyfsad koll på vad uppdraget kan innebära. 
    Men en sak som vi nyligen kom att tänka på och som inte framgick på utbildningen (vad jag minns efter den tid som gått) är vad som gäller angående resor?

Får man resa iväg på semester under exempelvis sommarlov? Vi tycker mycket om att just resa och brukar åka bort 4-5 veckor varje sommar. Är själva utlandsvistelsen något som kan vara svårt på grund av LVU eller liknande? 
    Nja vill ni verkligen ta hand om barn som är LVU ade att bo hos er då? det kan bli jätte mycket extra jobb, hade nog backat där...
  • nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 16:33:32 följande:
    Nja vill ni verkligen ta hand om barn som är LVU ade att bo hos er då? det kan bli jätte mycket extra jobb, hade nog backat där...
    Det är ju mycket MINDRE jobb med lvu:ade barn eftersom dessa stackars barn har stora umgänges begränsningar med sina föräldrar. Med andra ord kan familjehemmen göra nästan vad dom vill med dessa stackars ungar.
  • Anonym (kollo)
    nymedlem skrev 2014-03-18 16:54:07 följande:
    Det är ju mycket MINDRE jobb med lvu:ade barn eftersom dessa stackars barn har stora umgänges begränsningar med sina föräldrar. Med andra ord kan familjehemmen göra nästan vad dom vill med dessa stackars ungar.
    det beror ju på varför dem är lvuade...
    är det droger med i bilden så hade jag inte gjort det
  • Anonym (ok)

Är väl jättebra att de barn som är omhändertagna får leva ett riktigt familjeliv och vara delaktiga i alla saker som den familj de bor hos sysslar med som att tex. åka på semester.
    Ska familjehem lämna bort sina placerade barn till ett annat familjehem eller till ett barnhem när de vill åka på semesterresor?

• nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 17:01:38 följande:
    det beror ju på varför dem är lvuade...
    är det droger med i bilden så hade jag inte gjort det
    Huvudsaken är att ts lägger familjehemsplanerna på hyllan då det inte passar in i deras resande livsstil.

Som familjehem ska man se till barnens bästa!

Menar du om barnen eller föräldrarna brukar droger?
  • Anonym (kollo)
    nymedlem skrev 2014-03-18 17:10:41 följande:
    Huvudsaken är att ts lägger familjehemsplanerna på hyllan då det inte passar in i deras resande livsstil.

Som familjehem ska man se till barnens bästa!

Menar du om barnen eller föräldrarna brukar droger?
    Ja om barnet brukar droger hade jag tackat nej
    men inte om föräldrarna hade brukat droger

Man kan bli luv ad och sen hamna i familjehem i stället än hassela eller vad det heter på gotland. 

Jag hade också aktat mig om barnet hade för mycket problem runt omkring sig, alltså stökiga barn.
    Det finns ju tonårsboende med personal tror barnet hade mått bättre där
  • nymedlem
    Anonym (kollo) skrev 2014-03-18 17:15:03 följande:
    Ja om barnet brukar droger hade jag tackat nej
    men inte om föräldrarna hade brukat droger

Man kan bli luv ad och sen hamna i familjehem i stället än hassela eller vad det heter på gotland. 

Jag hade också aktat mig om barnet hade för mycket problem runt omkring sig, alltså stökiga barn.
    Det finns ju tonårsboende med personal tror barnet hade mått bättre där
    Då förstår jag och jag håller med dig. Barn/ungdomar med drogproblem eller andra problem ska inte bo i någon familj, de ska bo där det finns personal så att dom får hjälp. Något ett familjehem aldrig kan hjälpa till med eftersom det är "vanliga" familjer. Då kan barnen lika väl bo i sitt eget hem!
Svar på tråden Resa utomlands som familjehem