• Anonym

Resa utomlands som familjehem

Hej!
    Vi har funderat över att bli familjehem i framtiden, eller inom snar framtid snarare.
    I vår kommun har kontaktpersoner och familjehem samma utbildningstillfällen i början och då jag är kontaktperson känner jag att jag har hyfsad koll på vad uppdraget kan innebära. 
    Men en sak som vi nyligen kom att tänka på och som inte framgick på utbildningen (vad jag minns efter den tid som gått) är vad som gäller angående resor?

Får man resa iväg på semester under exempelvis sommarlov? Vi tycker mycket om att just resa och brukar åka bort 4-5 veckor varje sommar. Är själva utlandsvistelsen något som kan vara svårt på grund av LVU eller liknande? 

• Svar på tråden Resa utomlands som familjehem
  • Anonym
    Anonym (soc. sek) skrev 2011-05-11 20:37:32 följande:
    Ett LVUat barn får resa utomland. Det är socialnämnden som tar beslut om det är lämpligt i det enskilda fallet. Det blir ett tillfälligt beslut under utlandsvistelsen.
    En semesterresa behöver inte godkännnas av socialnämnden. Var får du den idén ifrån?
  • Anonym

ALLA bio förädrar kidnappar sina barn när ni åker på semester...halleluja

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 23:40:48 följande:
    ALLA bio förädrar kidnappar sina barn när ni åker på semester...halleluja
    Risken finns så därför spelar du dum och påatår att alla gör det eller?
  • Anonym

Verkar som om det är dags för FL att rensa upp lite i tråden..... en jäkla massa skitsnack och lika många OT inlägg!
    Hur svårt kan det vara för vuxna människor att hålla sig till ämnet!
    Suck! 

• Lie08

Hej jag har en fråga min lilla tjej är snart bara två år i ett nytt familjehem ett helt nytt... Dom vill åka på bröllop utomlands men eftersom jag inte känner dom så väl och soc har gjort det väldigt svårt för mig att träffa henne Genom att sätta flera mil emellan. Jag undrar kan hon sätta LVU bara för jag inte tycker hon är tillräckligt gamal för att lämna landet alltså inte ens min egen mamma skulle få Åka utomlands med henne. Sen till er som har äldre barn i era familjehem klart ni ska få åka utomlands med dom barn ni har förstår inte föräldrar där men när barnet bara är mellan 1-4 år så tycker jag dom kan stanna i Sverige.

• Anonym (usch)

Jag tycker att familjehem som reser utomlands med lvu:ade barn borde förlora förtroendet/inkomsten och ALDRIG mer få jobba som familjehem.

Man gör inte så mot barn! Skäms på dig ts!

• MikNis
    Anonym (usch) skrev 2014-03-13 08:15:47 följande:
    Jag tycker att familjehem som reser utomlands med lvu:ade barn borde förlora förtroendet/inkomsten och ALDRIG mer få jobba som familjehem.

Man gör inte så mot barn! Skäms på dig ts!
    Varför då? 
  • Anonym (usch)
    MikNis skrev 2014-03-13 08:24:13 följande:
    Varför då? 
    För att barnet redan har förlorat sina föräldrar och då är det minimala umgänge barnet får med sin förälder fruktansvärt viktigt!

Att resa utomlands så lång tid utan att få träffa sina föräldrar vore katastrof för ett lvu:at barn som bara vill få komma hem igen.

Ett "bra" familjehem borde kunna räkna ut detta själva?!
  • MikNis
    Anonym (usch) skrev 2014-03-13 08:28:19 följande:
    För att barnet redan har förlorat sina föräldrar och då är det minimala umgänge barnet får med sin förälder fruktansvärt viktigt!

Att resa utomlands så lång tid utan att få träffa sina föräldrar vore katastrof för ett lvu:at barn som bara vill få komma hem igen.

Ett "bra" familjehem borde kunna räkna ut detta själva?!
    Det är inte givet att det är positivt att träffa föräldrarna.
  • Anonym (usch)
    MikNis skrev 2014-03-13 08:32:47 följande:
    Det är inte givet att det är positivt att träffa föräldrarna.
    Inte alltid kanske - men garanterat är det oftast så!
Svar på tråden Resa utomlands som familjehem