Inlägg från: Talizman |Visa alla inlägg
  • Talizman

Inlärningssvårigheter - kan Montessori vara bra då?

Skulle gärna vilja veta lite vad föräldrar med barn på Montessori tycker. :)

Som jag har förstått det, vad jag har läst om montessoripedagogiken, så bygger den bl a på att barnet får lära sig i sin egen takt, anpassat till var barnet ligger till i utvecklingen så att säga. Har läst om Maria Montessori, och att det var just barn med inlärningssvårigheter som hon intresserade sig för.

Har en dotter med lindriga-måttliga inlärningssvårigheter, går väl sisådär för henne i skolan. Hennes lärare säger mycket bra saker om henne, hon är omtyckt i klassen och kommer bra överens med de andra barnen, ställer mycket frågor, visar nyfikenhet och vilja att lära sig - men inlärningen på vissa ämnen...där går det långsamt. Hon har extra stöd (något som vi, hennes föräldrar, har tyckt är jättebra), men på de senaste två utvecklingssamtalen så har hennes lärare pekat lite på att det kanske ändå inte är den hjälpen som vår dotter behöver. Vi föräldrar har då fört särskola på tal lite försiktigt, men då berättade läraren att detta var något som de, pedagogerna, hade pratat lite om också, och kommit fram till att särskolan inte heller var det rätta, då ett flertal utredningar har visat att vår dotter är normalbegåvad - hon förstår alltså som vilket barn som helst, det är dock specifika inlärningssvårigheter hon har. Vissa ämnen går det mycket bra i, medan andra är långt mycket svårare.

Tilläggas skall att hon har en diagnos också, som brukar ta sig uttryck just med specifika inlärningssvårigheter.

Kan Montessori vara något för henne, månne?

Är väl mest lite nyfiken. :)

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter - kan Montessori vara bra då?
  • Talizman
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-25 07:56:44 följande:
    Hej hej!

Jag har inte barn på montessori och har själv inte jobbat på montessoriskola, men är lärare själv (högstadiet) och ville bara ge lite tankar :

För det första så är det svårt att välja skola utifrån pedagogisk inriktning. Skolor som är montessori kan skilja sig avgundsmässigt från varandra. Om ni funderar att byta till annan skola så var noga med att verkligen ta reda på hur man jobbar, vilken form av stöd hon kommer att få, miljö, stämning.....ja, allt det vanliga. Gruppstorlek och personaltäthet inte minst.

Jag tycker själv att grundtanken/pedagogiken är suverän men min erfarenhet säger också att den kräver mycket inte minst vad gäller personaltäthet. Det är en arbetsmetod som kräver små grupper och mycket direkt handledning. Pedagogintensiv undervisningsmetod helt enketl .

Jag har tyvärr inte jättebra erfarenheter av barn med svårigheter och montessori.......men det beror huvudsakligen på hur skolorna sett ut, inte på själva pedagogiken. De skolor jag har erfarenhet av passar utmärkt för barn som har relativt lätt för sig och/eller som är mycket självgående. De har fått tagit väldigt mycket eget ansvar för den egna inlärningen.....vilket många elever jag har mött som just haft svårigheter inte har klarat av. De har behövt fastare ramar och mycket mer stöd i sin utveckling.

Menar inte på något vis att "såga" montessori för jag tycker pedagogiken är jättebra.......men man måste titta på den enskilda skolan.......och självklart även din dotters personlighet och hur hon lär sig........vet inte om du blev så mycket klokare nu .
    Hej, tack för ditt svar!

Har läst de nedre inläggen också, och jag förstår precis hur du menar. Och just det du pekar på, att kolla upp skolan och så, det är en självklarhet att göra.

Ett byte av skola känns mkt avlägset i nuläget. Tänkte att det kunde vara intressant att kolla lite så här först, för jag tror att man kan få en större bild av hur det fungerar på en skola av just de som har erfarenhet i egenskap av föräldrar. Sen brukar nog skolor vara bra på att beskriva sin pedagogik också, naturligtvis. :)
Svar på tråden Inlärningssvårigheter - kan Montessori vara bra då?